نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرآنلاین، بازیهای ویدیویی ممکن است توجه و حافظه را بهبود بخشند. طبق یک مطالعه و تحقیق جدید که نتایج آن در ژورنال روانشناسی بریتانیا منتشر شده، گیمرهای حرفهای در انجام وظایفی که کارکردهای شناختی مانند توجه و حافظه را میطلبد، عملکرد بهتری داشتهاند. بر اساس گزارش سیناپرس، این مطالعه که در آزمایشگاه تحقیقات […]
به گزارش خبرآنلاین، بازیهای ویدیویی ممکن است توجه و حافظه را بهبود بخشند. طبق یک مطالعه و تحقیق جدید که نتایج آن در ژورنال روانشناسی بریتانیا منتشر شده، گیمرهای حرفهای در انجام وظایفی که کارکردهای شناختی مانند توجه و حافظه را میطلبد، عملکرد بهتری داشتهاند.
بر اساس گزارش سیناپرس، این مطالعه که در آزمایشگاه تحقیقات علم ورزشهای الکترونیکی «لرو» در دانشگاه لیمریک انجام شد، شامل ۸۸ جوان بود که نیمی از آنها بهطور منظم و بیش از هفت ساعت در هفته بازیهای ویدیویی اکشن انجام میدادند.
در این تحقیق شرکتکنندگان در سه آزمایش که جنبههای مختلف عملکرد شناختی آنها را اندازهگیری میکرد، مورد بررسی قرار گرفتند. برای این منظور یک تست سادۀ زمان واکنش، یک وظیفه شامل تغییر بین پاسخدهی به ترکیبهای عدد و حروف (برای سنجش عملکرد اجرایی، انعطافپذیر و خودکنترلی) و همچنین یک فعالیت بر پایۀ ماز (Maze Task) برای سنجش حافظۀ دیداری-فضایی تعریف شد.
به دنبال این تحقیق محققان دریافتند که گیمرهای معمولی توانستند وظایف عدد-حرف و ماز را به ترتیب ۱۲.۷ و ۱۷.۴ درصد سریعتر از گروه غیر گیمرها به پایان برسانند.
آدام توث از دانشگاه لیمریک و آزمایشگاه «لرو» و یکی از نویسندگان این پژوهش دربارۀ این نتایج میگوید: «بازیهای ویدیویی که بهطور منظم انجام میشوند، اغلب مورد انتقاد قرار میگیرند و به عنوان غیرسالم دیده میشوند، اما تحقیقات ما نشان میدهد که گیمرها ممکن است در مقایسه با جمعیت عمومی، از برخی مزایای شناختی، بهویژه در زمینه توجه و حافظه، برخوردار باشند.»
مارک کمپبل یکی دیگر از محققان دخیل در این پژوهش به ژورنال روانشناسی بریتانیا میگوید: «مطابق با تحقیقات قبلی آزمایشگاه ما، این مطالعه در بخشهایی که عملکرد شناختی حیاتی است، مانند جراحی و کنترل ترافیک هوایی، میتواند اهمیت داشته باشد؛ جایی که بازیهای ویدیویی میتواند برای توسعه عملکرد شناختی نخبگان مورد نیاز تشویق شود.»
این تحقیقات همچنین زاویۀ دیگری را بررسی کرده است؛ اینکه آیا گیمرها نسبت به جمعیت عمومی کمتر دچار خستگی شناختی میشوند یا خیر؟ خستگی شناختی به عنوان کاهش عملکرد در وظایفی تعریف میشود که نیاز به فعالیت ذهنی پایدار دارند و میتواند به صورت اشتباهات و دشواری در حفظ تمرکز ظاهر شود.
برخی از شرکتکنندگان قبل از ارزیابی مجدد در آزمایشهای شناختی اولیه، به یک وظیفۀ اضافی اختصاص داده شدند که نیاز به تمرکز طولانیمدت داشت و به خستگی شناختی منجر میشد.
محققان دریافتند که عملکرد گیمرها و غیرگیمرها با نرخ یکسانی کاهش یافت و تفاوت قابلتوجهی در سطح خستگی شناختی تجربهشده مشاهده نشد. این موضوع نشان میدهد که باور عمومی مبنی بر اینکه بازیهای ویدیویی ممکن است به تمرکز ضعیف منجر شود، ممکن است نادرست باشد.
از سویی یک مطالعۀ بزرگ دیگر نشان داده است که بازیهای ویدیویی تواناییهای شناختی را تقویت میکند، اما تأثیری بر سلامت روان ندارد. در حالی که ورزش، بدون تأثیر بر شناخت، به بهبود سلامت روان کمک میکند. بیش از ۱۰۰۰ شرکتکننده پس از بازیهای ویدیویی و تکمیل یک پرسشنامۀ سبک زندگی، تستهای شناختی انجام دادند.
مطالعهای که به رهبری عصبشناس مشهور دانشگاه وسترن یعنی آدریان اوون، انجام شد، نشان داد که در میان حدود ۱۰۰۰ نفر که تمام وظایف را به پایان رساندند، بازیهای ویدیویی تأثیر مثبتی بر شناخت فرد داشت، اما به نظر نمیرسد که تأثیری بر سلامت روان او داشته باشد.
اوون، استاد علوم اعصاب شناختی و تصویربرداری در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی شولیش در دانشگاه وسترن، در اینباره معتقد است: «بازیهای ویدیویی با بهبود تواناییهای شناختی همراه بوده اما تأثیری بر سلامت روان نداشتهاند، در حالی که فعالیت بدنی بیشتر با بهبود سلامت روان مرتبط بود اما تأثیری بر سلامت شناختی نداشت.»
این تحقیقات البته یک نکتۀ قابل توجه را در زمینه سلامت روان عرضه کرد. بر این اساس برای شرکتکنندگانی که معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته را رعایت کرده یا از آن فراتر رفتهاند، ۱۲ درصد بیشتر احتمال دارد که علائمی از افسردگی نداشته باشند و همچنین ۹ درصد بیشتر احتمال دارد که علائمی از اضطراب نداشته باشند.
۵۸۵۸
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Xreal سری جدید عینک واقعیت افزودهی خود موسومبه سری One را معرفی کرده است که میتواند نمایشگرهای سینمایی قابل تنظیم با سه درجه آزادی (3DoF) ردیابی چرخشی و محاسبات فضایی ایجاد کند. این عینک جدید همچنین میتواند با آیفون، دستگاههای اندرویدی، کنسول بازی استیم دک، کامپیوتر، مک بوک و تقریباً هر دستگاهی دیگری، از طریق […]
کنسول PSP، اولین تجربه سونی در دنیای بازیهای دستی، در بیستمین سالگرد عرضه خود همچنان بهعنوان یک میراث ماندگار در صنعت بازی شناخته میشود. به گزارش تکناک به نقل از gizmochina، دوازدهم دسامبر ۲۰۰۴، سونی با عرضه کنسول دستی PlayStation Portable (PSP) در ژاپن، وارد عرصه جدیدی از صنعت بازیهای ویدیویی شد. اکنون، با نزدیک […]
آمازون روز سهشنبه مجموعهای از مدلهای هوش مصنوعی جدید را معرفی کرد که جسورانهترین گام این شرکت برای رقابت با غولهای فناوری در حوزه هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) محسوب میشود. به گزارش سرویس نوآوری رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، این مدلها که بهعنوان مدلهای پایه شناخته میشوند، بخشی از تلاش آمازون برای تقویت جایگاه خود […]
امیرمسعود عابدین: به نظر میرسد که هیوندای سال را به شکلی با شکوه به پایان خواهد رساند. در حالی که بسیاری از خودروسازان با ضرر دست و پنجه نرم میکنند، این خودروساز کره جنوبی با رشد سالانه در حال پیشرفت است. طبیعتاً پررنگترین محصولاتی که در این رشد سالانه نقش داشتند باید شاسیبلندها و SUV ها […]