نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
کشف یک تپ اختر دوگانه در سال ۱۹۷۴، کشف اولین سیارات فراخورشیدی و قدرتمندترین پیامی که بشر تا به حال به فضا ارسال کرده است، چه وجه مشترکی باهم دارند؟ همه آنها در رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو اتفاق افتادند و اکنون علت فروپاشی این رصدخانه غولپیکر را میدانیم. به گزارش ایسنا، آرسیبو(Arecibo) با یک دیش […]
کشف یک تپ اختر دوگانه در سال ۱۹۷۴، کشف اولین سیارات فراخورشیدی و قدرتمندترین پیامی که بشر تا به حال به فضا ارسال کرده است، چه وجه مشترکی باهم دارند؟ همه آنها در رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو اتفاق افتادند و اکنون علت فروپاشی این رصدخانه غولپیکر را میدانیم.
به گزارش ایسنا، آرسیبو(Arecibo) با یک دیش بازتابنده کروی به قطر ۳۰۵ متر(تقریبا ۱۰۰۰ فوت) عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان را برای بیش از نیم قرن، از زمان ساختش در سال ۱۹۶۳ تا سال ۲۰۱۶ در اختیار داشت. در سال ۲۰۲۰، دیش بازتابنده آن، زمانی که کابلهای پشتیبانی جابجا شدند فرو ریخت و یکی از پربارترین ابزار علمی جهان از بین رفت.
به نقل از اسپیس، اندکی پس از فروپاشی، بنیاد ملی علوم و دانشگاه فلوریدای مرکزی، تحقیقاتی را در مورد علل اصلی فروپاشی آغاز کردند و پس از تقریبا چهار سال تحقیق، کمیتهای که وظیفه یافتن توضیح را بر عهده داشتند، سرانجام گزارشی رسمی منتشر کردند.
پس از تجزیه و تحلیل دادهها و انجام تحقیقات گسترده و دقیق که توسط دانشگاه فلوریدای مرکزی و بنیاد ملی علوم(NSF)، کمیته به این نتیجه رسید که علت اصلی فروپاشی تلسکوپ آرسیبو بیسابقه بوده و فرسایش طولانیمدت فلز روی، باعث تسریع خرابی سوکتهای کابلی تلسکوپ شده است.
گزارشها به جزئیات چگونگی شکست ساختاری تلسکوپ در سال ۲۰۱۷ میپردازد که در آن طوفان ماریا به رصدخانه برخورد کرد و تلسکوپ آرسیبو در معرض بادهایی بین ۱۰۵ تا ۱۱۸ مایل در ساعت قرار گرفت. بادهای طوفان ماریا، کابلهای تلسکوپ آرسیبو را تحت بالاترین تنش ساختاری از زمانی که در سال ۱۹۶۳ افتتاح شده بود تا به آن روز، قرار داد.
بر اساس این گزارش، بازرسیهایی پس از طوفان انجام شد، اما به نظر نمیرسد آسیب قابل توجهی به یکپارچگی ساختاری تلسکوپ وارد شده باشد. با این حال، درخواست تعمیرات داده شد اما تعمیرات به طور مداوم به تعویق افتاد. همانطور که تحقیقات بیان میکند، آنها قطعات و جایگزینی کابل اصلی که در نهایت هرگز دچار مشکل نشد را هدف قرار دادند، که نشان میدهد تعمیرات حتی اگر با تاخیر انجام نمیشد از فروریختن نهایی دیش بازتابنده رصدخانه جلوگیری نمیکرد.
در نهایت، در ماه اوت و سپتامبر سال ۲۰۲۰، یک کابل کمکی و اصلی از کار افتاد و باعث شد دانشگاه فلوریدای مرکزی و بنیاد ملی علوم از طریق تخریب کنترل شده، تلسکوپ را از رده خارج کنند. کابلهای پشتیبانی در روز یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ از کار افتادند که این باعث شد که سکوی ابزار در خود دیش فرو بریزد. خوشبختانه در اثر خرابی کابل به کسی آسیب نرسید.
این گزارش همچنان به جزئیات چگونگی خرابی کابل بیرونی پنهان که خرابی آن باعث ریزش شد، پرداخت. این کابلها به دلیل پوسیدگی فلز روی در سوکتهای کابل تلسکوپ دچار مشکل شدند. متاسفانه، این موضوع در بازرسیهای انجام شده پس از طوفان ماریا شناسایی نشد و مهندسان، تخریب این مکانیسمها را به عنوان علتی برای ریزش احتمالی تلسکوپ در آینده در نظر نگرفته بودند.
به رغم اینکه روزهای اکتشافات آرسیبو به پایان رسیده است، این رصدخانه به یک مرکز آموزشی به نام آرسیبو C3 تبدیل خواهد شد. امیدواریم این رصدخانهی از کار افتاده، بتواند الهام بخش نسل بعدی اخترشناسان باشد.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرآنلاین، قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم که سفرهای هوایی از امنترین روشهای حمل و نقل هستند. براساس تجزیه و تحلیل شورای امنیت ملی ایالات متحده از دادههای سرشماری، احتمال مرگ در هواپیما یک در ۲۰۵.۵۵۲ است. و این در مقایسه با آمار تصادفات جادهای و مرگ با خودرو که […]
دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی گفت: بیاعتمادی به آمریکا را برخی به اشتباه تنها مختص جمهوری اسلامی ایران میدانند. البته تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه وجود دارد، اما اخیراً شاهد افزایش این بیاعتمادی در سطح جهانی هستیم. حمیدرضا معروفخانی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به مسأله […]
پژوهشگران ژاپنی، فرمولهای سادهسازیشدهای را برای تعیین کمیت درهمتنیدگی کوانتومی در سیستمهای الکترونی با همبستگی قوی ارائه دادهاند. به گزارش ایسنا، درهمتنیدگی کوانتومی که اینشتین آن را به عنوان پدیده شبحوار در یک فاصله توصیف کرده بود، در پرتو یافتههای پژوهش جدید پژوهشگران ژاپنی ممکن است کمتر ترسناک به نظر برسد. به نقل از آسیا […]
دانشمندان به کشف جالبی در مورد حرکت آب روی سطوح دست یافتهاند. آنها دریافتهاند که زمانی که آب از روی یک سطح عبور میکند، میتواند بار الکتریکی بسیار بیشتری نسبت به آنچه تاکنون تصور میشد، تولید کند. این یافتهها میتوانند در بهبود ایمنی سامانههای سوختی، افزایش ظرفیت ذخیره انرژی و طراحی سطوحی با قابلیت کنترل […]