نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
اختراع چرخ در زمانی حدود شش هزار سال پیش، انقلابی تحولآفرین در حملونقل و سفالگری بود، اما منشأ دقیق این اتفاق همچنان برای باستانشناسان به صورت معما باقی مانده است. اکنون، مطالعهای جدید با استفاده از تکنیکهای مکانیک سازه، پیشنهاد میدهد که حدود ۳۹۰۰ سال پیش از میلاد، معدنچیان مس در شرق اروپا ممکن است […]
اختراع چرخ در زمانی حدود شش هزار سال پیش، انقلابی تحولآفرین در حملونقل و سفالگری بود، اما منشأ دقیق این اتفاق همچنان برای باستانشناسان به صورت معما باقی مانده است. اکنون، مطالعهای جدید با استفاده از تکنیکهای مکانیک سازه، پیشنهاد میدهد که حدود ۳۹۰۰ سال پیش از میلاد، معدنچیان مس در شرق اروپا ممکن است مسئول تحقق سه نوآوری اصلی در فناوری چرخ بوده باشند.
شواهد بسیاری از چرخ و وسایل نقلیهی چرخدار در سراسر اروپا، آسیا و شمال آفریقا یافت میشود که قدمتشان به عصر مس (حدود پنج هزار تا سه هزار سال پیش از میلاد) باز میگردد: از نقاشی صحنههای نبرد بر دیوارها گرفته تا چرخهای مینیاتوری اسباببازیهای کودکان، ارابههای تدفینی در مقبرهها و حتی نخستین اشارههای متنی به چرخ. با این حال، بهدلیل گسترش سریع این فناوری، به طور دقیق نمیدانیم که نخستین چرخ کجا و در چه زمانی ساخته شد، یا حتی ممکن است تمدنهای مختلف، در مکانها و زمانهای متفاوت، به طور مستقل چرخ را اختراع کرده باشند.
سه نظریهی اصلی در رابطه با منشأ چرخ وجود دارد. نظریهی اول، ادعا میکند که چرخ حدود سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد، در میانرودان (بینالنهرین) اختراع و سپس به اروپا گسترش یافت. نظریهی دوم استدلال میکند که چرخ درحدود سال ۳٬۸۰۰ پیش از میلاد در سواحل پونتیک در شمال ترکیه ساخته شد.
اما نظریهی سوم که در سال ۲۰۱۶ توسط ریچارد بولیت، مورخ ایران و خاورمیانه، استاد بازنشستهی دانشگاه کلمبیا و از نویسندگان مطالعهی جدید ارائه شد، بیان میکند که چرخ بین ۴۰۰۰ تا ۳٬۵۰۰ پیش از میلاد، در کوههای کارپات در شرق و جنوب اروپا اختراع شد و سپس، در جهات مختلف گسترش یافت.
نظریه میگوید چرخ بین ۴۰۰۰ تا ۳۵۰۰ پیش از میلاد در کوههای کارپات اختراع شد
بولیت در کتاب خود که با عنوان «چرخ: اختراعات و بازآفرینیها» منتشر شده است، توضیح میدهد که در حدود سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد، منابع مس به سختی یافت میشد و معدنچیان مجبور بودند که به اعماق معادن بروند و سنگ معدن را در ظرفهای بزرگی حمل کنند. مدلهای ارابههای کشفشده در عصر مس در منطقهی کارپات، مستطیلی و دارای دیوارههای ذوزنقهایشکل هستند که شباهت بسیاری به واگنهای معادن امروزی دارند.
بولیت بههمراه کای جیمز، مهندس هوافضا از مؤسسه فناوری جورجیا و لی آلکاک، مهندس از دانشگاه ایلینوی، در مطالعهای که ۲۳ اکتبر در مجله Royal Society Open Science منتشر شد، مدل خود از نحوهی تکامل چرخ را به تفصیل ارائه دادند.
گروه نویسندگان مطالعه با بهرهگیری از دانش خود دربارهی سیستمهای چرخ باستانی و شواهد باستانشناسی، از مکانیک محاسباتی و علم طراحی استفاده کردند تا روشهای تبدیل مجموعهای از غلتکهای ساده به سیستم چرخ و محور و روند تکامل آن را بررسی کنند.
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
بنابر گزارش Android Authority، پردازندههای تنسور گوگل که بهصورت اختصاصی برای گوشیهای پیکسل طراحی شدهاند، نقش مهمی در افزایش طول عمر نرمافزاری گوشیهای گوگل ایفا میکند. برخلاف بسیاری از رقبا که از پردازندههای آماده شرکتهایی مانند کوالکام و مدیاتک استفاده میکنند، گوگل با توسعهی تراشهی تنسور، کنترل کاملی بر سختافزار و نرمافزار دستگاههای خود دارد. […]
شرکت امنیتی iVerify، با اسکن بیش از ۲ هزار دستگاه موبایل، هفت مورد آلودگی توسط بدافزار پگاسوس را شناسایی کرد که تأییدی بر شیوع گسترده استفاده از بدافزارهای جاسوسی تجاری در سطح جهانی است. به گزارش تکناک، در سالهای اخیر استفاده از بدافزارهای جاسوسی تجاری توسط بازیگران مختلف علیه طیف وسیعتری از قربانیان افزایش یافته، […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اما Perseverance فقط برای گشتوگذار آنجا نیست و در حال مطالعه سنگهای محلی و ویژگیهای زمینشناسی اطراف با ابزار Mastcam-Z و SuperCam خود است. این ربات شش چرخ به زودی، آزمایش سایش در محل را نهایی میکند و سطح برخی از سنگهای این عکس را برای مطالعه ترکیب و ساختار آنها […]
«شورای عالی انقلاب فرهنگی» نهادی تأثیرگذار و راهبردی در جمهوری اسلامی ایران، با هدف ارتقای فرهنگ و علم، از سال ۱۳۶۳ تاکنون نقشی بیبدیل در هدایت تحولات بنیادین کشور ایفا کرده است. این شورا با تدوین اسناد بالادستی، تأسیس نهادهای کلیدی و سیاستگذاری در حوزههای علمی، فرهنگی و فناوری، بستری برای توسعه پایدار و تقویت […]