نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، اشکودا هرچند در کشورمان شناختهشده نیست ولی یکی از محبوبترین برندها در بازار اروپا محسوب میشود. این شرکت که سالها است زیر چتر گروه فولکسواگن قرار دارد، خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلتفرمهای گروه فولکسواگن تولید میکند و حتی برخی محصولات آن از مدلهای همردهٔ ساخت فولکسواگن هم […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، اشکودا هرچند در کشورمان شناختهشده نیست ولی یکی از محبوبترین برندها در بازار اروپا محسوب میشود. این شرکت که سالها است زیر چتر گروه فولکسواگن قرار دارد، خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلتفرمهای گروه فولکسواگن تولید میکند و حتی برخی محصولات آن از مدلهای همردهٔ ساخت فولکسواگن هم فروش بیشتری دارند. درحالیکه اشکودا تاکنون در کشورمان حضور نداشته، در دور جدید واردات، شرکت پارس ساتر هوشمند که زیر چتر گروه ایران روور قرار دارد، سراغ این برند اهل جمهوری چک رفته است. این شرکت در گام نخست، سدان سوپرب را به ایران آورد و در مرحلهٔ بعدی سراغ کراساوور کاروک و سدان کامپکت اکتاویا رفته است.
نام اکتاویا سابقهای بسیار طولانی در خانوادهٔ اشکودا دارد که به سال ۱۹۵۹ بازمیگردد. اکتاویای قدیمی تا سال ۱۹۷۱ تولید شد و چند دهه بعد یعنی پسازاینکه اشکودا توسط فولکسواگن خریداری شد، نام اکتاویا دوباره احیا و مدل جدید آن در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد. اکتاویا هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در اواخر سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم MQB Evo فولکسواگن ساخته شده که با فولکسواگن گلف و آئودی A۳ مشترک است. اکتاویا در دو نسخه استیشن و لیفتبک تولید میشود که نسخه لیفتبک را در کشورمان میبینیم.
نسل چهارم اکتاویا در اوایل سال ۲۰۲۴ فیسلیفتی را تجربه کرد ولی نمونههای وارداتی پارس ساتر هوشمند از نسخهٔ پیش از فیسلیفت هستند. این شرکت همچنین برای واردات سراغ نسخهٔ چینی اکتاویا رفته که با نام اکتاویا پرو شناخته میشود و ۶۴ میلیمتر طول بیشتری نسبت نسخهٔ اروپایی دارد. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکسواگن سایک تولید میشود. اکتاویا پرو در طراحی بیرونی هم از ویژگیهای نسخۀ اسپرت RS استفاده میکند. اکتاویا پرفروشترین محصول اشکودا محسوب میشود و طی سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان بیش از ۲۰۵ هزار دستگاه فروخته است. همچنین در طول ۲۸ سال، بیش از ۷ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است.
اکتاویا در بازارهای جهانی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی بسیار متنوعی عرضه میشود ولی اکتاویا پرو بازار چین فقط با یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو تولید میشود. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بحار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای سدان کامپکتی با وزن خالص ۱۳۶۰ کیلوگرم، نسبتاً کافی به نظر میرسد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. اکتاویا در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۵.۹ لیتر بنزین مصرف میکند که باک ۵۱ لیتری آن کفاف این مصرف را برای ترددهای شهری و بینشهری خواهد داد.
همانطور که اشاره شد، اکتاویای وارداتی به ایران از نسخه بازار چین است که طول و فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به نسخهٔ اروپایی دارد. این سدان کامپکت ۴,۷۵۳ میلیمتر طول، ۱,۸۳۲ میلیمتر عرض و ۱,۴۶۹ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۳۰ میلیمتر است. اکتاویا که روی رینگهای ۱۸ اینچی با لاستیکهای ۲۱۵ قرار گرفته است، صندوق باری به ظرفیت ۵۲۸ لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۱۴۸۲ لیتر میرسد. حداکثر سرعت این ماشین هم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
نسل چهارم اکتاویا در طراحی نسبت به نسل قبلی خود جهشی قابلتوجه داشته و طراحی داخلی کاربردی اما کسلکنندهٔ نسل قبلی را با فضایی بسیار مدرنتر جایگزین کرده است. ویژگی اصلی داشبورد که چیدمانی افقی دارد، یک نمایشگر لمسی بزرگ ۱۰ اینچی با چند دکمهٔ میانبر در زیر آن است. بااینحال، متأسفانه کنترلهای سیستم تهویه در داخل نمایشگر تعبیه شدهاند و خبری از دکمههای فیزیکی نیست. غربیلک فرمان دو پره، دستگیرهای در کرومی و متریال نرمی که داشبورد را پوشاندهاند باعث شده کابین اکتاویا از لحاظ کیفیت بالاتر از کلاس خود احساس شود. کابین این خودرو حتی نسبت به فولکسواگن گلف هم برتری دارد.
اکتاویا همچنین بهطور سنتی یکی از کاربردیترین خودروهای کلاس خود بوده که این ویژگی در نسل چهارم هم همچنان ادامه پیدا کرده است. در داخل این ماشین محفظههای زیادی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است مثل جیبهای بزرگ روی درها که میتوانند یک بطری ۱.۵ لیتری را در خود جای دهند. در داخل خودرو همچنین مجموعاً پنج پورت USB-C تعبیه شده است. تنظیمات گستردهٔ صندلیهای جلو راحتی مناسبی را برای انواع جثهها فراهم میکند و فضای زانوی عقب برای این کلاس قابلتوجه است هرچند خط سقفی که در انتها کمی به سمت پایین شیب پیدا کرده میتواند فضای سر سرنشینان عقب را محدود کند. صندوق بار اکتاویا نهتنها یکی از بزرگترین نمونهها در کلاس خود محسوب میشود بلکه با درب لیفتبک، بسیار کاربردی است. البته لبهٔ صندوق در قیاس با رقبا کمی بالا است که بارگیری اشیاء بزرگ را دشوار میکند.
لیست امکانات و آپشنهای اکتاویا وارداتی پارس ساتر هوشمند شامل موارد زیر میشود:
اکتاویا خصوصاً در نسخهٔ چینی خودروی بزرگی برای این کلاس محسوب میشود که این یعنی پارک کردن آن در فضاهای تنگ شهری نیاز به دقت بیشتری دارد هرچند که خوشبختانه سنسورهای پارک جلو و عقب بسیار کمککننده هستند. هنگام رانندگی، سیستم تعلیق نرم خودرو سواری نرمی را فراهم میکند. درواقع اکتاویا یکی از انعطافپذیرترین سیستمهای تعلیق این کلاس را دارد که روی دستاندازها شناور میشود. بااینحال، انتظار رانندگی هیجانانگیز و درگیر کنندهای را از این ماشین نداشته باشید زیرا فرمان بازخورد زیادی ارائه نمیکند و شاسی کمی سنگین احساس میشود. اکتاویا در سرعتهای بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پایداری عالی و سواری فوقالعاده آرامشبخش و ساکتی دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هم به حدود ۸.۵ ثانیه زمان نیاز دارد.
ازجملهٔ مهمترین نقاط قوت این سدان اروپایی میتوان به کیفیت ساخت و متریال بالا، کابین جادار و کاربردی، صندوق بار بزرگ و برخورداری از امکانات مدرن و متعدد اشاره کرد. از سوی دیگر اما اصلیترین نقطهضعف این خودرو در بازار کشورمان، مشکل تأمین قطعات یدکی و هزینههای نگهداری بالا خواهد بود زیرا پارس ساتر هوشمند شرکت نوپایی است و هرچند زیر چتر گروه باسابقهٔ ایران روور قرار دارد ولی بازهم نمیتواند از لحاظ تأمین قطعات اطمینانبخش باشد و ممکن است خریداران را به دردسر بیندازد. رانندگی نهچندان هیجانانگیز هم یکی دیگر از معایب اشکودا اکتاویا محسوب میشود.
مزایا
معایب
درحالیکه اکتاویا همراه با چند محصول دیگر اشکودا در تیرماه سال ۱۴۰۲ در ایران رونمایی شدند اما فروش این خودرو در سامانهٔ یکپارچه پس از گذشت بیش از یک سال یعنی در اواخر مهرماه ۱۴۰۳ آغاز شد. پارس ساتر هوشمند هنوز قیمت نهایی اکتاویا را اعلام نکرده ولی قیمت گمرکی آن یک میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان است و بنابراین با هزینههای مختلف مثل مالیات و شمارهگذاری، قیمت نهایی به بیش از دو میلیارد تومان خواهد رسید. اصلیترین رقبای اکتاویا در بازار کشورمان، تویوتا کرولا و هیوندای النترا هستند که هردو پیشرانهٔ ضعیفتر و امکانات کمتری دارد؛ بنابراین، اکتاویا با توجه به مشخصات و امکاناتش، نسبت به قیمت گزینهٔ نسبتاً ارزندهای محسوب میشود ولی مشکل تأمین قطعات و برند ناشناختهتر باعث میشود خیلیها سراغ گزینههای مطمئنتری مثل کرولا و النترا بروند.
۲۲۷۲۲۷
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
پردازندههای جدید سری تردریپر ۹۰۰۰ (Threadripper 9000) که با نام رمز Shimada Peak شناخته میشوند، باردیگر در لیستهای حملونقل رؤیت شدند. در ماه آگوست (مرداد و شهریور ۱۴۰۳)، جزئیات مهمی از این سری پردازنده AMD مبتنیبر معماری Zen 5 فاش شده بود و اکنون جزئیات جدیدی از این پردازندهها دردسترس قرار گرفته است. براساس ادعای […]
شرکت مدیریت دارایی «وناک» (VanEck) در جدیدترین گزارش خود، از هدف قیمتی ۱۸۰,۰۰۰ دلاری برای بیت کوین گفته و از شاخصهای قدرتمند بنیادی بهعنوان شواهدی برای ادامه روند بازار صعودی نام برده است. بهگزارش تکناک، بیت کوین پس از انتخابات اخیر آمریکا به سطوح قیمتی جدیدی رسیده است و اکنون نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ دلار معامله […]
شایعات جدید حاکی از آن است که کارت گرافیک RTX 5070 انویدیا ممکن است پیشرفت چندانی نسبت به نسل قبلی خود نداشته باشد. این خبر میتواند برای رقبا، به ویژه اینتل و AMD، فرصتی برای رقابت تنگاتنگ در بازار میانرده ایجاد کند. به گزارش دپارتمان اخبار تکنولوژی رسانه فناوری تکنا این کارت گرافیک با مشخصاتی […]
در این عکس شما در حال مشاهده رشتههایی از پاستا در مقیاس نانو هستید که با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی گرفته شده است. به گزارش ایسنا، این نازکترین اسپاگتی جهان است، اما نمیتوان آن را میل کرد، چرا که ۲۰۰ برابر نازکتر از تار موی انسان است و این یعنی تشخیص آن در بشقاب […]