اعتراف یکی از مدیران ایران خودرو: ورق درجه یک به کار نمی‌بریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجت‌نیوز، شکی نیست که کیفیت خودروهای داخلی به معنای واقعی کلمه افتضاح است و این موضوع مهم را تمام مردم می‌دانند. وقتی حرف از سایپا می‌شود، اصطلاحات کنایه آمیزی مثل ارابه مرگ و ورق حلبی روغن به ذهنمان متبادر می‌شود و وقتی نوبت به محصولات ایران خودرو می‌رسد، وضعیت شاید اندکی […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجت‌نیوز، شکی نیست که کیفیت خودروهای داخلی به معنای واقعی کلمه افتضاح است و این موضوع مهم را تمام مردم می‌دانند. وقتی حرف از سایپا می‌شود، اصطلاحات کنایه آمیزی مثل ارابه مرگ و ورق حلبی روغن به ذهنمان متبادر می‌شود و وقتی نوبت به محصولات ایران خودرو می‌رسد، وضعیت شاید اندکی بهتر باشد، اما همچنان ناامید کننده است.

کافی است یک سفر با خودرو شخصی خودتان تا شمال بروید و در جاده‌های کشور، انبوه تصادفات به وجود آمده و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به چشم ببینید. تصادف‌های جاده‌ای، سالانه جان صدها نفر را می‌گیرند و خسارت‌های جانی و مالی زیادی به بار می‌آورند. طبق آمار رسمی کشور در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۷ هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند که رقم تأسف‌آوری است.

کیفیت پایین بدنه خودروهای ایران خودرو

به گفته مدیر طراحی بدنه ایران خودرو، استاندارد شرکت با اروپا یکسان است اما به علت قیمت خودروها، کیفیت محصولات خارجی با داخلی متفاوت بوده و ورق درجه یک به کار نمی‌رود. مهم‌ترین سوالی که بعد از مشاهده عینی یک تصادف به ذهن می‌رسد، این است که چرا ۵۰ درصد سرنشینان خودرو در یک حادثه جان خود را از دست می‌دهند؟

پلیس راهنمایی و رانندگی، بارها تأکید کرده است که علت مرگ‌ومیر ناشی از تصادف‌های جاده‌ای، کیفیت پایین تولیدات داخلی و غیراستاندارد بودن بدنه آن‌هاست. بیایید به صحبت‌های مهدی رحیمی ندوشن که مدیر طراحی بدنه شرکت ایران خودرو است، گوش دهیم و راجع به مباحث فوق، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

به گفته رحیمی ندوشن، برای ساخت بدنه خودرو نیاز به قطعات مختلفی از جمله انواع ورق‌های فولادی و آلیاژ داریم. همه ورق‌ها از جنس فولاد و استاندارد است و به منظور افزایش استحکام آن‌ها از روش‌های خاصی برای حرارت دادن استفاده می‌شود. بنابر آنچه ایشان می‌گوید، از اولین مرحله طراحی خودرو تمام منابع تأمین قطعات اعلام می‌شود و در صورتی که تغییری در این روند ایجاد شود، باید با هماهنگی واحدهای نظارتی باشد و خودروساز مجاز نیست که سلیقه خود را اعمال کند. رحیمی اضافه می‌کند:در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه یکسری ورق‌های استاندارد دارد، اما در برخی از ورق‌های محکم هنوز تکنولوژی تولیدش را نداریم. خودروسازان با توجه به جانمایی ورق‌های فولادی، فرآیند شکل‌دهی ورق‌ها را انجام می‌دهند. به عبارتی ممکن است یک ورق نرم با چهار مرحله شکل پیدا کند و یک ورق محکم‌تر ۵ تا ۶ مرحله طول بکشد.

ماجرای ورق‌های بی‌کیفیت فولاد مبارکه چیست؟

شائبه‌ای به وجود آمده که فولاد مبارکه به خودروسازان ورق‌های بی‌کیفیت می‌دهد که استانداردهای لازم را ندارند؛ آیا این ادعا صحت دارد؟ رحیمی ندوشن این ادعا را صراحتا رد کرده و معتقد است که فولاد مبارکه باید طبق استانداردها، ورق‌های فولادی محکم و باکیفیت تحویل دهد.

این مقام مسئول تنها تفاوت ورق‌های فولاد مبارکه با ورق‌های بین المللی را در صاف و صیقلی بودن آن‌ها می‌داند. به عقیده ایشان، ورقی که شرکت آلمانی تولید می‌کند، به قدری صاف است که رنگ به خوبی در جان بدنه خودرو فرو می‌رود در حالی که وقتی ورق فولاد مبارکه را رنگ می‌زنیم، خبری از صاف و صیقلی بودن نیست. ایشان همچنین اضافه می‌کند:چرا مرسدس بنز کیفیت رنگ بالاتری دارد؟ چون کیفیت سطح ورق صیقلی‌تر است. اما باید این را دقت کنید که این ورق‌ها در درجه بالایی هستند و این بدان معنا نیست که ورق‌های مورد استفاده در ایران خودرو از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیستند. تمام قطعات ما استاندارد کافی را دارند.

به گفته مدیر طراحی بدنه ایران خودرو، برای طراحی بدنه یک خودرو در شرکت، تمام خودروسازان از ۳۰۰ قطعه فلزی که با هم جوش می‌خورند، استفاده می‌کنند. استانداردهای بدنه با تست‌های تصادف سنجیده می‌شود و بدنه خودرو باید به نحوی تولید شود که کمترین آسیب به سرنشین وارد گردد.

جان کلام رحیمی ندوشن در صحبت‌هایش این بود که وقتی قیمت خودروها پایین است، چطور می‌توان انتظار داشت که از قطعاتی استفاده شود که باعث افزایش نرخ محصولات در کارخانه می‌شوند؟ به عبارت بهتر، اگر کیفیت ورق بهتر می‌خواهیم باید پول بیشتری بابت آن بپردازیم و نتیجه این صحبت یعنی گرانی خودرو!

۲۲۷۲۲۷



خبر آنلاین