نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
بریتانیا با استفاده از فناوری گرافن، جادهای مقاومتر و پایدارتر از همیشه ساخته است. در یک دستاورد بیسابقه، اولین جاده عمومی با روکش تقویتشده با گرافن در تیساید، شمال شرق انگلستان با موفقیت آزمایش شد. این فناوری نوین، علاوه بر افزایش دوام جادهها، موجب کاهش چالهها و ترکها شده و سطحی روانتر برای تردد وسایل […]
بریتانیا با استفاده از فناوری گرافن، جادهای مقاومتر و پایدارتر از همیشه ساخته است. در یک دستاورد بیسابقه، اولین جاده عمومی با روکش تقویتشده با گرافن در تیساید، شمال شرق انگلستان با موفقیت آزمایش شد. این فناوری نوین، علاوه بر افزایش دوام جادهها، موجب کاهش چالهها و ترکها شده و سطحی روانتر برای تردد وسایل نقلیه ایجاد میکند.
به گزارش ایسنا، این پروژه حاصل همکاری شرکت یونیورسال متر جیبیآر (Universal Matter GBR Ltd)، شرکت پیشرو در ساخت جادهها تارمک (Tarmac) و شورای منطقهای ردکار و کلیولند است.
گرافن مادهای فوقالعاده قوی، رسانا و همهکاره است که از یک لایه اتمهای کربن به شکل شبکهای ششضلعی تشکیل شده است. این نانوماده کربنی در صنایع مختلف از جمله الکترونیک و مواد پیشرفته کاربرد دارد.
شرکت یونیورسال متر با توسعه افزودنی نوآورانه Genable™ Pavement، گرافن را بهطور یکپارچه در ترکیب آسفالت جای داده است. این افزودنی باعث افزایش دوام و مقاومت سطح جاده در برابر فرسایش و ترکخوردگی شده و به کاهش نیاز به تعمیرات مکرر کمک میکند. در نتیجه، هزینههای مربوط به نگهداری و تعمیر جادهها کاهش مییابد و اثرات زیستمحیطی ناشی از بازسازیهای مکرر کمتر میشود.
علاوه بر این، این فناوری موجب ایجاد سطحی صافتر و یکنواختتر برای رانندگان میشود که تجربه رانندگی را بهبود میبخشد.
برای تولید سطح جاده تقویتشده با گرافن، مقدار قابلتوجهی از این ماده فرآوری شد. در این فرآیند:
بیش از ۱۵۰ تن آسفالت استاندارد با افزودنی Genable™ Pavement در کارخانه آسفالت تارمک در دورهام ترکیب شد.
آسفالت اصلاحشده به پارک فلتس لین (Flatts Lane Country Park) در حومه میدلزبرو منتقل شد.
این ماده برای ساخت یک جاده ورودی جدید استفاده شد، که نخستین کاربرد عمومی این فناوری در سطح جهان محسوب میشود.
چالههای جادهای؛ معضل پرهزینه بریتانیا
قبل از این، آسفالت گرافنی در شرایط کنترلشده، از جمله پارکینگها و پیستهای آزمایشی در آمریکا و کانادا، مورد بررسی قرار گرفته بود. آزمایشها نشان دادند که این ماده قابلیت استفاده در مقیاس وسیع را دارد و میتواند کیفیت زیرساختهای جادهای را بهبود بخشد.
برایان کنت، مدیر فنی شرکت تارمک، در گفتوگو با رسانههای محلی اعلام کرد: «ما همواره به دنبال راهکارهای نوین برای بهبود دوام و پایداری جادهها هستیم. این پروژه فرصتی عالی برای ارزیابی عملکرد و توسعه استفادههای بیشتر از این فناوری است.»
معضل چالههای جادهای در بریتانیا هزینههای هنگفتی را به رانندگان تحمیل میکند. گزارشها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، بیش از ۵۷۹ میلیون پوند برای تعمیر وسایل نقلیه آسیبدیده ناشی از چالهها هزینه شده است. همچنین، زیان اقتصادی ناشی از چالههای جادهای در بریتانیا سالانه به ۱۴۳.۵ میلیون پوند میرسد.
به نقل از ستاد نانو، پژوهشگران سراسر جهان در تلاشاند تا با استفاده از فناوریهای نوین، از ایجاد چالههای جادهای جلوگیری کنند. اخیراً تیمی از محققان در دانشگاه سوانزی و کینگز کالج لندن در همکاری با پژوهشگران شیلیایی، نوعی آسفالت خودترمیمشونده با استفاده از هاگهای گیاهی توسعه دادهاند که بهطور خودکار ترکهای جادهای را ترمیم میکند.
ساخت اولین جاده گرافنی در بریتانیا، نقطه عطفی در مهندسی راهسازی محسوب میشود. استفاده از نانومواد مانند گرافن، نهتنها باعث افزایش مقاومت و طول عمر جادهها میشود، بلکه میتواند هزینههای نگهداری و اثرات زیستمحیطی را نیز کاهش دهد. این فناوری نوین، سرآغازی برای تحول در زیرساختهای حملونقل جهانی خواهد بود.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مهلت ثبتنام در آزمون پذیرش دستیار تخصصی دندانپزشکی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مجددا تمدید شد. به گزارش ایسنا، آزمون پذیرش دستیار در رشتههای تخصصی دندانپزشکی در سال ۱۴۰۴ طبق قوانین و مقررات موجود و مطابق مندرجات راهنما برگزار خواهد شد. داوطلبان میتوانند برای ثبتنام، انتخاب رشته و اعلام نتیجه آزمون به سایت مرکز […]
دبیر ستاد توسعه اقتصاد زیستفناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی عنوان کرد: با توجه به ملاقات قبلی ریاست جمهوری اندونزی با رئیس جمهور فقید کشورمان، موضوع سلامت در اولویت قرار گرفت. بنابراین حوزه سلامت به عنوان سرفصل تعاملات بین دو کشور مورد تائید دو طرف است. به گزارش ایسنا، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد زیستفناوری، […]
پژوهشگران میگویند مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند و ما در نهایت میتوانیم دلیل آن را بدانیم. به گزارش ایسنا، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در مردان دو برابر زنان است و تحقیقات جدید به یک دلیل بالقوه اشاره میکند مبنی بر اینکه یک پروتئین در مغز عامل آن است. به […]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به استفاده از ظرفیت پژوهشگران و اعضای هیئت علمی فعال و خاموش دانشگاه نسبت به تقویت ارتباط پژوهشی این دانشگاه با مراکز صنعتی تاکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر نادر توکلی رئیس در نشست شورای پژوهشی […]