نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
فرآیند مایعسازی گرمابی شباهتهایی با روش پیرولیز دارد، چرا که در هر دو، پیوندهای مستحکم کربن-کربن که زنجیرههای پلیمری را در کنار هم نگه میدارند، شکسته میشوند. اما تفاوتی اساسی در نحوهی کنترل رادیکالهای کربنی آزادشده در این فرآیندها دیده میشود: در پیرولیز، رادیکالهای کربنی بینظم به یکدیگر حمله کرده و مولکولها را خرد میکنند. […]
فرآیند مایعسازی گرمابی شباهتهایی با روش پیرولیز دارد، چرا که در هر دو، پیوندهای مستحکم کربن-کربن که زنجیرههای پلیمری را در کنار هم نگه میدارند، شکسته میشوند. اما تفاوتی اساسی در نحوهی کنترل رادیکالهای کربنی آزادشده در این فرآیندها دیده میشود:
مزیت کلیدی روش مایعسازی گرمابی در مقایسه با پیرولیز، توانایی آن در پردازش زبالههای پلاستیکی آلوده و ترکیبی است، بدون آنکه کیفیت محصولات خروجی کاهش یابد.
خلق فناوری بازیافت پلاستیک گرمابی به توماس مشمیر، شیمیدان در دانشگاه سیدنی، بازمیگردد. در دههی ۱۹۹۰، او در دانشگاه فنی دلفت در هلند، تحقیقاتی دربارهی پردازش زبالههای شهری با مایعات فوقبحرانی انجام داد. اگرچه پروژه به نتیجه نرسید، ایده در ذهن مشمیر باقی ماند.
در حال حاضر فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از زبالههای پلاستیکی بازیافت میشود
سالها بعد، مشمیر بههمراه لن هامفریز، شرکتی به نام «لایسلا» را در استرالیا تأسیس کرده و راکتوری را طراحی نمودند که میتوانست زیستتودههایی مانند خردههای چوب را به سوخت مایع تبدیل کند. در سال ۲۰۱۶، آنها این فناوری را روی زبالههای پلاستیکی آزمایش کردند و حتی بدون نیاز به کاتالیزور، به نتایج موفقیتآمیزی دست یافتند. این موفقیت، به زمینهسازی برای تأسیس شرکت مورا و توسعهی روش بازیافت «رآکتور گرمابی کاتالیستی» تبدیل شد.
استیو میهن، مدیرعامل مورا، میگوید: «ما حدود ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا و هفت یا هشت سال را صرف کردهایم تا این فناوری را از ایدهای آزمایشگاهی به فرآیند صنعتی تبدیل کنیم.»
در حال حاضر، فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از زبالههای پلاستیکی که سالانه تولید میکنیم، بازیافت میشود. باقی پلاستیکهایی که امکان بازیافت ندارند، سوزانده میشوند، در محلهای دفن زباله دفن شده و یا بهعنوان زباله، در طبیعت رها میشوند.
بنابراین، یکی از مهمترین پرسشها دربارهی فناوری مورا، تأثیر آن بر محیطزیست است. استوارت کولز، پژوهشگر حوزه پایداری در دانشگاه وارویک، تحلیل چرخه عمر را بر روی فرآیند مورا انجام داده و در پژوهش خود، به نتایج جالبتوجهی رسیده است:
با این وجود، برخی منتقدان نیز میگویند تمام محصولات خروجی فرآیند الزاماً دوباره به محصولات پلاستیکی جدید تبدیل نخواهند شد. بهگفتهی آنها، بخشی از نفتای تولیدشده در این فرآیند با نفتای فسیلی در پتروشیمیها ترکیب میشود. این امر نشان میدهد که هنوز وابستگی به مواد اولیهی فسیلی کاملاً از بین نرفته است.
بیشتر بخوانید
کورین اسکون، پژوهشگر حوزه پایداری در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، میگوید: «گر این فناوری واقعاً بتواند زبالههای پلاستیکی آلودهای را بازیافت کند که در بازیافت مکانیکی پذیرفته نمیشوند، به گامی مثبت در راستای مدیریت پایدار زبالهها تبدیل خواهد شد.»
در نهایت، روش مایعسازی گرمابی، فناوری نوین و امیدوارکنندهای در حوزهی بازیافت شیمیایی است و میتواند مشکلات روشهای قدیمیتری مانند پیرولیز را تا حدود زیادی برطرف کند. با وجود اینکه فناوری مایعسازی گرمابی هنوز در ابتدای مسیر تجاریسازی قرار دارد، امکان بازیافت زبالههای پلاستیکی آلوده، کاهش انتشار کربن دیاکسید و بهینهسازی فرآیند نسبت به روشهای سنتی، آن را به یکی از گزینههای جدی برای آیندهی بازیافت پلاستیک تبدیل کرده است.
اگر فناوری بازیافت پلاستیک با روش مایعسازی گرمابی در مقیاس گسترده به موفقیت دست یابد، شاید بتواند بخش عمدهای از معضل آلودگی پلاستیکی را برطرف کند و این دقیقاً همان تغییری است که جهان امروزه به آن نیازمند است.
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی انجمن بیمه عمومی ژاپن، ۱۰ خودرویی که بیشترین میزان سرقت را در سال ۲۰۲۴ داشتهاند، همگی از برند تویوتا و لکسوس هستند! لندکروزر؛ سلطان بلامنازع سرقت در ژاپن برای چهارمین سال متوالی لندکروزر (شامل پرادو) در صدر این جدول […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، خرس آبی یا خوکچه خزهای (Tardigrada) موجودی شگفتانگیز است که میتواند در برابر شرایطی که برای اغلب موجودات زنده مرگبار است، زنده بماند. این میکروارگانیسمهای کوچک از توانایی تحمل دمای بسیار بالا، فشار فوقالعاده زیاد و حتی دوزهای کشندهای از تابش، برخوردار هستند. اکنون دانشمندان با الهام از […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، نیسان آلتیما قرار است تا بزودی توسط شرکت نامی خودرو پیشرو عرضه شود. گفته می شود که اولین محموله این سدان کلاس D نیسان به ایران آمده است. نیسان آلتیما مانند سیلفی، کیکس و قشقایی از خطوط تولید چین برای بازار ایران تامین می شوند. آلتیما […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجتنیوز، چین بار دیگر در خط مقدم نوآوریهای فناوری قرار گرفته و اینبار رباتهای انساننما را به گشتهای پلیس شهری اضافه کرده است. این رباتها که با جلیقههای پلیس پررنگ در خیابانهای شنژن دیده شدهاند، نهتنها در کنار نیروهای انسانی راه میروند، بلکه با شهروندان دست میدهند و به […]