نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن دی اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبکتر از قطارهای سنتی هماندازه خود است و به آن اجازه میدهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد. به گزارش ایسنا، اولین قطار مسافربری فیبر […]
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن دی اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبکتر از قطارهای سنتی هماندازه خود است و به آن اجازه میدهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.
به گزارش ایسنا، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار میکند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.
قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکتهای چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطارها است، چرا که سازههای آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شدهاند که آن را سبکتر و کممصرفتر از قطارهای تمام فلزی سنتی میکند.
این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته میشود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.
طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبکتر از قطارهای سنتی هماندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر میتواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفهجویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانههای چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.
قطارهای فیبر کربنی: سبکتر و قویتر
الیاف کربن رشتههای بلوری نازک و قوی هستند. این رشتهها زنجیرههای ضروری از اتمهای کربن پیوند خورده هستند که میتوانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایدهآل میکند.
قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا میکند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانهای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک میکند.
با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمیشود. فیبر کربن حدود پنج برابر قویتر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل میکند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاومتر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانیتری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرامتر و آسودهتر برای مسافران ایجاد میکند.
نوری در انتهای تونل
توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سالها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر است.
این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.
این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطارهای رانندهدار میتواند برای مدت طولانیتر و با دورههای بازیابی پایینتری کار کند.
این قطار همچنین دارای ویژگیهای ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که میتواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
طرح پژوهشی «شناسایی ژنهای بیماریزایی در جمعیت قارچ Ascochyta rabiei عامل بیماری برقزدگی نخود» توسط فرهاد شکوهیفر و مجتبی ممرآبادی با همکاری ماهرخ فلاحت رستگار، اساتید گروه گیاهپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است. به گزارش ایسنا، طرح پژوهشی «شناسایی ژنهای بیماریزایی در جمعیت قارچ Ascochyta rabiei عامل بیماری […]
نگار علی- اطلاعات جدید منتشرشده از iPhone 17 Air نشان میدهد که این مدل با طراحی بسیار نازک خود، استانداردهای گوشیهای هوشمند باریک را تغییر خواهد داد. این اطلاعات از طریق افشاگر معروف، «سونی دیکسون»، منتشر شده و تصاویر ماکتهای اولیه این دستگاه را نشان میدهد. این ماکتها معمولاً توسط تولیدکنندگان لوازم جانبی برای طراحی کیسها […]
کارگروه ژنتیک باستان و تبارشناسی در مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر با مشارکت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی بهصورت رسمی تشکیل شد. به گزارش ایسنا، پرستو عرفانمنش، دبیر کارگروه ژنتیک باستان و تبارشناسی و کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی، با اعلام این خبر گفت: آثار تاریخی ـ فرهنگی علوم باستانشناسی […]
پژوهشگران چینی یک ماده زیستی جدید ابداع کردهاند که با حذف گونههای مضر اکسیژن فعال، التهاب را کاهش میدهد و ترمیم عصب را در موارد آسیب نخاعی تقویت میکند. به گزارش ایسنا، ماده زیستی جدیدی که توسط پژوهشگران «دانشگاه سیچوآن»(Sichuan University) ابداع شده است، میتواند التهاب و آسیب ناشی از حذف مولکولهای فعال اکسیژن را […]