نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
تینا مزدکی_ تاخیر در پروازها چیز جدیدی نیست، اما کانتاس شرکت هواپیمایی استرالیایی، بهانهای جدید برای پروازهای دیرهنگام ارائه کرده است. این شرکت می گوید که خدماتش بین سیدنی و ژوهانسبورگ به دلیل سقوط زبالههای فضایی به تعویق افتاده است. این پروازها از همان بخشی عبور میکنند که شرکت آمریکایی اسپیس ایکس برای سرنگونی موشکها […]
تینا مزدکی_ تاخیر در پروازها چیز جدیدی نیست، اما کانتاس شرکت هواپیمایی استرالیایی، بهانهای جدید برای پروازهای دیرهنگام ارائه کرده است. این شرکت می گوید که خدماتش بین سیدنی و ژوهانسبورگ به دلیل سقوط زبالههای فضایی به تعویق افتاده است. این پروازها از همان بخشی عبور میکنند که شرکت آمریکایی اسپیس ایکس برای سرنگونی موشکها آن را در نظر گرفته است.
به گفته کانتاس، آنها اغلب اطلاع چندانی از زمان و مکان سقوط موشک از آسمان دریافت نمیکنند و به همین دلیل، برای اطمینان از ایمنی پروازها را بهطور منظم به تعویق میاندازند. این شرکت گفت:«در چند هفته گذشته به دلیل توصیه های دریافتی از دولت ایالات متحده در مورد ورود مجدد موشکهای اسپیس ایکس به منطقه وسیعی از جنوب اقیانوس هند، مجبور شدیم چندین پرواز بین ژوهانسبورگ و سیدنی را به تاخیر بیاندازیم.»
به گفتهی یک تحلیلگر مسائل پرواز، در چند هفته گذشته این شرکت در برخی موارد با بیش از پنج ساعت تاخیر در هر دو جهت روبهرو شده است. مشخص نیست که تمام این زبالهها مربوط به اسپیس ایکس هستند یا نه. با این وجود، مانند همه خطوط هوایی کانتاس هم حول محور ایمنی، اقدامات احتیاطی را انجام داده است.
با مقایسه یادداشتها بین سرویس ردیابی پرواز Flightradar ۲۴ و تقویم پرتابهای اسپیس ایکس، به نظر میرسد که واقعا ارتباطی بین پروازهای تاخیری و پرتابهای Falcon ۹ وجود دارد. به عنوان مثال، پروازی در ۱۰ ژانویه که قرار بود ساعت ۵:۱۵ بعد از ظهر ژوهانسبورگ را ترک کند، با پنج ساعت و نیم تاخیر انجام شد و در نهایت در ساعت ۲۲:۴۱ از مبدا بلند شد. در همان روز، اسپیس ایکس یک فالکون ۹ را با ۲۱ ماهواره استارلینک از کیپ کاناورال در ساعت ۲:۱۱ بعد از ظهر به وقت محلی، درست چند ساعت پس از پرواز به فضا پرتاب کرد.
اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، موشکی با قابلیت استفاده مجدد را توسعه داده است که آن را فالکون ۹ مینامد. اولین مراحل برای استفاده مجدد به زمین بازمیگردند، اما بخش بالایی بزرگ ۳.۵ تنی در مدار باقی میماند و به انبوه زبالههای فضایی میپیوندد که دور سیاره دور میزنند. در نهایت، دوباره به زمین میافتند و در این فرآیند در جو میسوزند. اما این قطعات موشک آلومینیومی همیشه با ورود مجدد از بین نمیروند. گزارشهای متعددی از پرتاب قطعات موشک فالکون ۹ در سواحل و حتی در خانههای مردم گزارش شده است.
در نوامبر ۲۰۱۵، یک قطعه از یک فالکون ۹ به ابعاد ۱۰ متر در چهار متر در سواحل جزایر سیلی در بریتانیا سقوط کرد. یک تکه زباله از پرتاب فالکون ۹ در سال ۲۰۲۱ نیز به یک مزرعه خصوصی در مرکز واشنگتن برخورد کرد. این قطعه به طول ۱.۵ متر و استوانهای شکل توصیف شد و یک دهانه در زمین به عمق حدود ۱۳ سانتی متر ایجاد کرد. همین سال گذشته، چندین قطعه زباله در سراسر کوههای کارولینای شمالی کشف شد که متعاقباً تأیید شد که از فضاپیمای اسپیس ایکس هستند و در سال ۲۰۲۲ هم تایید شد که آشغالهایی که در کوههای برفی نیو ساوت ولز استرالیا یافت شدند، بقایای موشک اسپیس ایکس هستند.
این شرکت برای هر کسی که زبالههای فضاپیمای اسپیس ایکس را کشف میکند خط تلفنی راهاندازی کرده است و توضیح داده است:«اگر فکر میکنید تکهای از زبالهها را شناسایی کردهاید، لطفاً سعی نکنید مستقیماً زبالهها را جمعآوری یا بازیابی کنید. در عوض، لطفاً ایمیل یا پیام صوتی با نام، شماره و شرح مختصری از آنچه کشف کردهاید و اینکه کجاست را ارسال کنید.»
تعداد بسیار کمی از خطوط هوایی، استرالیا و آفریقای جنوبی را به یکدیگر متصل میکنند. فقط دو شرکت هواپیمایی پروازهای مستقیم دارند که این شرکتها کانتاس و ایرویز آفریقای جنوبی (SAA) هستند. اما کانتاس به سیدنی، در جنوب شرقی استرالیا پرواز میکند، در حالی که SAA در ساحل غربی به پرث متصل میشود. بنابراین، به دلیل تفاوت در مقاصد، تنها کانتاس مسیری را طی میکند که در مسیر سقوط زبالههای فضایی است.
سرویس ایرباس A۳۸۰ سیدنی-ژوهانسبورگ کانتاس مسیری بسیار جنوبی را دنبال میکند. از آنجایی که خطوط هوایی آفریقای جنوبی ژوهانسبورگ-پرت مسیر شمالیتری را دنبال میکند، به نظر میرسد که تنها کانتاس در درجه اول تحت تأثیر این سقوط قرار گرفته است. در حالی که ممکن است خطری فوری برای پروازهای کانتاس وجود نداشته باشد، خطوط هوایی تمایل دارند با احتیاط فراوان عمل کنند، بنابراین همیشه ترجیح میدهند پرواز را به تاخیر بیاندازند تا اینکه بخواهند ریسک کنند.
شرکت هوافضا بیان میکند که سالانه حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ قطعه زباله فضایی به زمین میافتد و اینها فقط آنهایی هستند که برای ردیابی به اندازه کافی بزرگ هستند. و این مشکل به طور فزایندهای افزایش پیدا خواهد کرد چراکه هربار کشورهای بیشتری تمایل به ارسال ماهواره به فضا پیدا میکنند.
علاوه بر بدنههای موشک، ماهوارههای از کار افتاده نیز مشکلی هستند که جهان به زودی با آن روبرو خواهد شد. اسپیس ایکس به تنهایی بیش از ۷۰۰۰ ماهواره را در مدار قرار داده است و قصد دارد تعداد آنها را به ۳۴۰۰۰ برساند. همانطور که این فضاپیماها به پایان عمر خود میرسند، از مدار خارج میشوند و به زمین میافتند. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) در حال کار بر روی قوانین مربوط به زبالههای فضایی است، اما این یک وضعیت دشوار است که احتمالاً به زودی حل نخواهد شد.
منبع: euronews
۲۲۷۳۲۳
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، آستون مارتین ونتیج، کوچکترین خودرو اسپرت برند بریتانیایی به شمار میرود. بهتازگی نسخه رودستر این خودرو با مدل ۲۰۲۶ معرفی شده است. آستون مارتین ونتیج رودستر ۲۰۲۶ سقف تاشو سریع، موتور V۸ با توربوشارژرهای دوقلو و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتربرساعت دارد. نسل جدید آستون مارتین ونتیج حدود یک […]
بهگزارش Canalys، اپل رهبری بازار موبایل چین را به دو برند ویوو و هواوی واگذار کرد. اپل در سهماههی سوم ۲۰۲۴ توانست بیشترین سهم از خرید گوشی را در میان چینیها بهدست آورد، اما در فصل پایانی سال توسط دو برند داخلی به زیر کشیده شد. هواوی در سهماههی سوم ۲۰۲۴ رتبهی دوم را داشت […]
گوشی مقاوم بعدی سامسونگ با نام احتمالی گلکسی ایکس کاور ۷ پرو و تراشه اسنپدراگون 7s نسل ۳ کوالکام روانه بازار خواهد شد. به گزارش تکناک، بازار گوشیهای مقاوم و دستگاههایی با باتری تعویضپذیر گزینههای محدودی در مقایسه با گوشیهای عادی ارائه میدهد. سامسونگ با سری XCover تلاش کرده است تا نیازهای این بخش از […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجتنیوز، در طول دو دهه و نیم گذشته رصدخانه ناسا بیشتر از ۱۸ هزار روایت تصویری منتشر کرده است. این رصدخانه که در سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز به کار کرد، توانست تصاویر جذابی را از بخشهای مختلف کره زمین و لحظههای خاص آن منتشر کند و بدین ترتیب اطلاعات […]