این خودروهای جذاب امسال به آخر خط رسیدند؛ توقف تولید در ۲۰۲۵

در سال ۲۰۲۵ شاهد کنارگذاشتن برخی خودروهای قدیمی خواهیم بود. با تغییر تمرکز خودروسازان به پیشرانه‌های برقی و شاسی‌بلندها، برخی از نام‌های کلاسیک، خودروهای اسپرت قدرتمند و مدل‌های اقتصادی کنار گذاشته می‌شوند. در ادامه به فهرستی از خودروهایی که دیگر از سال ۲۰۲۵ تولید نخواهند شد می‌پردازیم. Jaguar جگوار F-Type از زمان معرفی‌اش، به دلیل […]


در سال ۲۰۲۵ شاهد کنارگذاشتن برخی خودروهای قدیمی خواهیم بود. با تغییر تمرکز خودروسازان به پیشرانه‌های برقی و شاسی‌بلندها، برخی از نام‌های کلاسیک، خودروهای اسپرت قدرتمند و مدل‌های اقتصادی کنار گذاشته می‌شوند. در ادامه به فهرستی از خودروهایی که دیگر از سال ۲۰۲۵ تولید نخواهند شد می‌پردازیم.

نمای سه چهارم جلو جگوار F Type مدل ۲۰۲۳

Jaguar

جگوار F-Type از زمان معرفی‌اش، به دلیل طراحی شیک و موتور V8، برای علاقه‌مندان به خودرو شناخته شده است.

با چرخش جگوار به سمت مدل‌های برقی، بازنشستگی F-Type نشان‌دهنده پایان عصری برای خودروهای اسپرت سنتی این برند است. این رودستر زیبا به دلیل ظاهر خشن و عملکرد تهاجمی‌اش، مورد علاقه دوست‌داران خودرو بود.

آلفا رومئو جولیا کوادریفولیو و استلویو کوادریفولیو

نمای سه چهارم جلو آلفارومئو

Alfaromeo

توقف تولید دوقلوهای پرقدرت کوادریفولیو برای طرفداران خودروهای اسپرت خوشحال کننده نیست. جولیا کوادریفولیو، در کلاس سدان‌های اسپرت به دلیل هندلینگ خوب و موتور V6 با دو توربوشارژر که از فراری قرض گرفته شده بود، خودرویی برجسته به شمار می‌رفت.

استلویو کوادریفولیو هم به عنوان یک شاسی‌بلند که هندلینگ خوبی داشت و موتور ۵۰۵ اسب‌بخاری‌اش که صدای لذت بخشی را تولید می‌کرد، خودروی محبوبی بود. این دو مدل با طراحی خاص و جذاب ایتالیایی، از جمله خودروهایی جذابی خواهند بود که دیگر از سال ۲۰۲۵ قابل خریداری نیستند.

شورولت کامارو

نمایه سه چهارم جلو شورولت کامارو ۲۰۱۹

Chevrolet

پس از یک دوره طولانی و پر افتخار، باید با شورولت کامارو خداحافظی کنیم. پس از نسخه‌ی ویژه و نهایی Panther، این ماسل‌کار نمادین آمریکایی در خط تولید آینده شورولت حضور نخواهد داشت.

در حالی که شورولت در مورد برنامه‌های آینده‌ی خود سکوت اختیار کرده، نبود کامارو شکافی قابل توجه در تولیدات این شرکت ایجاد خواهد کرد. حذف شدن این خودروی محبوب و ریشه‌دار در کلاس ماسل‌کارها، برای طرفدارانش موضوعی غم‌انگیر خواهد بود.

نمای سه‌چهارم جلو خودرو نیسان GT-R اسکای‌لاین ادیشن

Nissan

نیسان GT-R که به نام مستعار «گودزیلا» شناخته می‌شود، بیش از یک دهه نماد خودروهای اسپرت نیسان است. با اینکه این خودرو در سال‌های اولیه با شتاب خیره‌کننده و هندلینگ خوبش قدرت نمایی می‌کرد، در سال‌های اخیر رقبای جدیدتر، عملکرد بهتری را ارائه کرده‌اند. طرفداران گودزیلا اکنون تنها امیدوار به جایگزینی R36 هستند و دوره‌ی افسانه‌ای GT-R به پایان رسیده است.

تویوتا GR سوپرا ۲.۰

نمای سه‌چهارم جلو خودرو تویوتا سوپرا ۲۰۲۴

Toyota

تویوتا قصد ندارد به صورت کامل مدل سوپرا را حذف کند. در حقیقت تنها مدل مجهز به موتور ۲ لیتری در سال ۲۰۲۵ عرضه نخواهد شد. در نتیجه تنها مدل قابل سفارش تویوتا سوپرا به پیشرانه‌ی شش سیلندر ۳ لیتری محدود خواهد شد.

حذف مدل مجهز به موتور ۲ لیتری، برای طرفدارانی که به خودروهای اسپرت سبک‌وزن علاقه دارند، مسئله‌ای ناراحت کننده خواهد بود.

شورولت مالیبو

نمای سه چهارم جلو شورولت مالیبو ۲۰۱۹

Chevrolet

با افزایش دیوانه‌وار تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند، شورولت تنها سدان خود را نیز از دور خارج می‌کند. به استثنای مدل کوروت، در نهایت تنها مدل‌های شورولت قابل سفارش در بازار، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها خواهند بود. این موضوع نشان‌دهنده‌ی اشتیاق پایین به خودروهای سدان در بازار آمریکا است.

نمای سه چهارم جلو اینفینیتی Q50 مدل ۲۰۱۸

Infiniti

سدان Q50 اینفینیتی که به دلیل طراحی و امکانات لوکس محبوب بود و با خودروهایی نظیر بی‌ام‌و و آئودی رقابت می‌کرد، پس از سفری ۱۰ ساله بازنشسته می‌شود. بازنشسته کردن این سدان نشان از تغییر رویه اینفینیتی از سمت تولید خودروهای سدان، به سمت خودروهای شاسی‌بلند است.

نمای سه چهارم جلو ولوو S60 مدل ۲۰۱۹

Volvo

سدان لوکس S60 ولوو نیز در حال بازنشسته شدن است. در حالی که S60 درخشان‌ترین مدل در خط تولید ولوو نبود، به دلیل سواری راحت، سبک اسکاندیناویایی و ویژگی‌های ایمنی پیشرفته، همواره مورد ستایش قرار گرفته است. با توجه به اینکه خریداران به سمت شاسی‌بلندها روی می‌آورند، سدان‌هایی مانند S60 از نمایشگاه‌ها محو می‌شوند و خط تولید ولوو با تمرکز بر شاسی‌بلندها و خودروهای الکتریکی، این تغییر را منعکس خواهد کرد.

نمای سه چهارم جلو سوبارو لگاسی ۲۰۲۳

Subaru

سوبارو لگاسی سالیان سال یک محصول ثابت در خط تولید این برند بوده؛ اما با کاهش تقاضا برای سدان‌ها، این خودرو نیز در حال خداحافظی با بازار است. لگاسی به دلیل قابلیت اطمینان بالا و قابلیت چهارچرخ محرک شناخته می‌شود. بازنشسته شدن چنین خودروهایی نشان می‌دهند که خودروسازان به دلیل تقاضای ضعیف، حتی سدان‌های قدمت‌دار خود را نیز حذف می‌کنند.

مازراتی گیبلی

نمای سه چهارم جلو کادیلاک قیبلی ۲۰۲۱

Maserati

گیبلی، سدان سایز متوسط مازراتی، پس از یک دوره طولانی و تقریباً کم‌اثر، از خط تولید کنار گذاشته می‌شود. در حالی که گیبلی برای رقابت با سدان‌های پریمیوم با عملکرد بالا طراحی شده بود، همیشه به میراث ایتالیایی پرشور خود پایبند نبود. با وجود نسخه‌های مجهز به موتور V8 و نسخه‌های ویژه متعدد، اغلب از نظر هندلینگ و عملکرد، در مقایسه با رقبایی از بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز کم می‌آورد.

نمای سه چهارم جلو کادیکلاک XT4 مدل ۲۰۱۹

Cadilac

کوچک‌ترین شاسی‌بلند کادیلاک، XT4، در سال ۲۰۲۵ عرضه نخواهد شد. این شاسی‌بلند جمع‌وجور، انتخاب مناسبی در یک کلاس با تنوع بالا بود؛ اما ظاهر و عملکرد آن به موفقیتش کمک می‌کرد.

مدل الکتریکی Optiq جای مدل XT4 را به عنوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند کادیلاک خواهد گرفت. این موضوع نشان از اهمیت دادن کادیلاک به خودروهای برقی دارد.

نمای سه چهارم جلو فورد ادج ST مدل ۲۰۱۹

Ford

فورد اِدج یکی از شاسی‌بلندهای سایزمتوسط این برند است که بازنشسته می‌شود. اِدج که زمانی انتخابی محبوب برای خانواده‌ها و رفت‌وآمدهای روزمره بود، با ورود رقبای جدیدتر، بخشی از جذابیت خود را از دست داده است. مدل جدید این خودرو هنوز در بازار کشور چین فروخته می‌شود؛ اما دیگر این خودرو در بازار سایر کشورها حضور نخواهد داشت.

نمای سه چهارم جلو فیسکر اوشن ۲۰۲۳

Fisker

فیسکر اوشن، شاسی‌بلند برقی جذاب از برند فیسکر بود که دیگر در مدل ۲۰۲۵ تولید نخواهد شد. با اعلام ورشکستگی فیسکر، خریداران مدل‌های پیشین این خودرو شرایط سختی برای یافتن قطعات و پشتیبانی خواهند داشت. شرایط کنونی فیسکر یادآور شرایط سخت‌ استارت‌آپ‌های نوپا در زمینه‌های تولید خودروهای الکتریکی بوده که توسط خودروسازان بزرگ‌تر با وضعیت مالی خوب، احاطه شده است.

میتسوبیشی میراژ

نمای سه چهارم جلو میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۰

Mitsubishi

میتسوبیشی میراژ که با نسل ششم‌اش در بازار کشور ما نیز حضور داشت، برای سال ۲۰۲۵ تولید نخواهد شد. ویژگی‌های حداقلی و عملکرد ضعیف نسبت به رقبا، آن را به پایین‌ترین رتبه در کلاس خود قرار می‌داد.

نمای سه چهارم جلو مینی کلابمن ۲۰۲۰

Mini

مینی در حال بازطراحی خط تولید خود بوده و یکی از قربانیان این تغییر، مدل کلابمن است. کلابمن با درهای عقب منحصربه‌فرد و فضای داخلی جادار، در بخش خودروهای کامپکت متمایز بود. با این حال، با تمرکز مینی بر مدل‌های برقی جدید، کلابمن دیگر جایگاهی در این خط تولید ندارد. اگرچه کلابمن فروش بالایی نداشت، با طراحی متمایزش مورد علاقه‌ی طرفداران برند مینی بود.

مینی الکتریکی

مینی کوپر الکتریکی ۲۰۲۴

Mini

مینی الکتریکی فعلی که با نام مینی کوپر SE نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۲۵ تولید نخواهد شد. طرفداران مینی می‌توانند منتظر یک کوپر تمام برقی جدید باشند که اواخر سال آینده عرضه خواهد شد. مینی الکتریکی فعلی با وجود ظاهر نمادین، محدودیت‌هایی در شعاع حرکتی داشت و نتوانست با انتظارات روزافزون از عملکرد خودروهای برقی برابری کند. نسل بعدی آن طراحی جدید و مشخصات رقابتی‌تری را برای همراهی با روند روبه‌رشد خودروهای برقی نوید می‌دهد.

نمای سه چهارم جلو رم TRX 1500 مدل ۲۰۲۱

Ram

تولید رم ۱۵۰۰ TRX با توانایی آفرود بالا و موتور V8 سوپرشارژردار نیز امسال متوقف می‌شود. این پیکاپ قدرتمند آفرودی با مدل آینده RHO جایگزین خواهد شد که موتور V8 نمادین TRX را نخواهد داشت. توقف تولید تی‌آر‌ایکس نشان‌دهنده تلاش رم برای تولید پیکاپ‌های کم مصرف‌تر است و یکی از قدرتمندترین پیکاپ‌های بازار را از صحنه خارج می‌کند.

وانت نیسان تایتان

نیسان تایتان، پیکاپ فول سایز این شرکت، نتوانسته با رقبایی همچون فورد F-150 و رم ۱۵۰۰ رقابت کند. خداحافظی با تایتان نشان می‌دهد که نیسان تصمیم گرفته است به‌جای تمرکز بر پیکاپ‌های فول سایز قدیمی، بر مدل‌های محبوب‌تر و الکتریکی‌سازی تمرکز کند. بدون جانشینی مشخص، مشخص نیست که نیسان در آینده به بازار پیکاپ‌های فول سایز باز خواهد گشت یا خیر.

آئودی A5 کوپه و کانورتیبل

نمای سه‌چهارم جلو خودرو آئودی A5 کوپه

Audi

برای سال ۲۰۲۵، آئودی با حذف مدل‌های کوپه و کانورتیبل، خط تولید A5 را ساده‌سازی کرده و تنها نسخه اسپرت‌بک را حفظ کرده است. این تغییر بخشی از گذار کلی آئودی به‌سمت الکتریکی‌سازی است. مدل‌های آئودی با عدد زوج الکتریکی خواهند شد، در حالی که مدل‌هایی با عدد فرد، همچنان به قدرت بنزینی متکی خواهند بود.

مقاله‌های مرتبط

با ادامه‌ی روند تکامل خودروسازان به سمت الکتریکی‌سازی و تغییر ترجیحات مصرف‌کننده، توقف تولید این مدل‌ها نشان‌دهنده‌ی تغییر چشم‌انداز دنیای خودرو است؛ چه خودروی عضلانی محبوب باشد یا سدان کاربردی، هر یک از این مدل‌ها جایگاه منحصر به فردی در بازار داشته‌اند.



Source link