بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در کشور/ اهمیت شاگردپروری و تربیت علمی و اخلاقی

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در ششمین همایش «شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی» با تکریم از دانشمندان و پژوهشگران برجسته کشور خواست با شاگردپروری و تربیت علمی و اخلاقی نگذارند نهضت علمی کشور که با رهنمودها و حمایت‌های مستمر رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفته، فروکش کند. به گزارش ایسنا، علی منتظری، رئیس پژوهشکده […]



رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در ششمین همایش «شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی» با تکریم از دانشمندان و پژوهشگران برجسته کشور خواست با شاگردپروری و تربیت علمی و اخلاقی نگذارند نهضت علمی کشور که با رهنمودها و حمایت‌های مستمر رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفته، فروکش کند.

به گزارش ایسنا، علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در ششمین همایش «شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی» که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) ۹ اسفندماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن واژه‌شناسی مرجعیت علمی در منابع بین‌المللی گفت: مرجعیت علمی یعنی اینکه افراد یا نهادهای علمی محل رجوع برای پاسخ به سوال یا سوالات باشند و پاسخ آنان مورد اعتماد بوده و ملاک عمل قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پاسخ به سوال یا سوالات بدون پژوهش و شواهد علمی امکان پذیر نیست و لذا فراهم کردن زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری و تعاملات علمی بین‌المللی از پیش شرط‌های لازم برای پژوهش و رونق آن است.

دکتر منتظری در ادامه گفت: پژوهش با یک سوال مشخص و مورد نیاز آغاز می‌شود و در نهایت باید نتایج آن به سه صورت منتشر شود تا زمینه‌های مرجعیت علمی تحقق یابد.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: ما وظیفه داریم نتایج پژوهش‌ها را اولا در اختیار همتایان خود قرار دهیم. ثانیا سیاستگذاران و قانونگذاران باید از نتایج پژوهشی ما مطلع شوند و ثالثا باید با ساده‌سازی یافته‌ها و با استفاده از رسانه‌ها مردم را در جریان یافته‌های علمی خود قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع همتایان از طریق نوشتن مقاله و نشر آن (البته نه هر مقاله ای) امکان‌پذیر است، به بعضی از موضع‌گیری‌های “ضد مقاله” اشاره کرد و گفت: این سخنان مفید و سازنده نیست و اصولا مبنایی ندارد.

دکتر منظری اشاره کرد: پژوهشی که به مقاله تبدیل نشود، یکی از حلقه‌های تبدیل پژوهش به پسماند(ضایعات پژوهشی) است، لذا تولید و نشر مقالات علمی، بویژه در نشریات معتبر از ارکان دستیابی به مرجعیت علمی است.

وی اضافه کرد: شاید یکی از دلایل سیر نزولی تولید مقالات علمی کشور ما در پایگاه‌های علمی بین‌المللی در یکی دو سال اخیر از همین مسئله ناشی شده باشد.

وی در پایان با تکریم از دانشمندان و پژوهشگران برجسته کشور که در این همایش شرکت کرده بودند، خواست با شاگردپروری و تربیت علمی و اخلاقی نگذارند نهضت علمی کشور که با رهنمودها و حمایت‌های مستمر رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفته، فروکش کند. مشکلات و کاستی‌ها نباید ما را از ادامه راه باز دارد. دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند تلاش‌های مستمر و امیدوارانه است.

انتهای پیام



Source link