نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، ساینا که ارزانترین خودروی سواری صفرکیلومتر بازار کشورمان بهحساب میآید، برخلاف کوییک که در انواع و اقسام تیپها با نامهای مختلف ارائه میشود، در حال حاضر فقط در تیپ S بهصورت بنزینی و دوگانهسوز به فروش میرسد. بااینوجود، سایپا تیپ جدیدی از این خودرو را آماده کرده است […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، ساینا که ارزانترین خودروی سواری صفرکیلومتر بازار کشورمان بهحساب میآید، برخلاف کوییک که در انواع و اقسام تیپها با نامهای مختلف ارائه میشود، در حال حاضر فقط در تیپ S بهصورت بنزینی و دوگانهسوز به فروش میرسد. بااینوجود، سایپا تیپ جدیدی از این خودرو را آماده کرده است که با نام ساینا GX شناخته میشود. این نسخهٔ جدید قرار است در دو تیپ مختلف با نامهای GXL و GXH به بازار عرضه شود.
ساینا GX درواقع از همان ویژگیهای کوییک GX بهره میبرد که در سال ۱۴۰۲ معرفی شد و مدتی است که در بازار حضور دارد. این یعنی ساینا GX درواقع همان ساینا S است که به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i و چند آپشن بیشتر مجهز شده است. بااینحال، درحالیکه برای اولین بار همزمان با مرحلهٔ دوم فروش خودروهای داخلی از طریق سامانهٔ یکپارچه در اردیبهشت ۱۴۰۲، مشخصات ساینا GX اعلام شد و قرار بود در نیمهٔ دوم همان سال به دست خریداران برسد، هنوز خبری از عرضهٔ این تیپ نیست.
همانطور که گفته شد، ساینا GX از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور M15 بهره میبرد که با نام M15i شناخته میشود. این پیشرانه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما بهبودهای قابلتوجهی را تجربه کرده است که شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میلسوپاپ و پیستونها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ میشود. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور نسخهٔ قبلی نشان میدهد. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور این موتور نیز در دور کمی پایینتری (۵, ۲۵۰ rpm برای قدرت و ۴ هزار rpm برای گشتاور) تولید میشود. علاوه بر این، به گفتهٔ سایپا، مصرف سوخت این موتور هم کمتر شده و به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است درحالیکه این رقم در نسخهٔ قبلی ۷.۲ لیتر بود. ساینا GX همچنین در نسخهٔ دوگانهسوز هم عرضه خواهد شد.
در داخل ساینا GX، شاهد همان داشبورد قدیمی و سیاهی هستیم که سالها است در انواع مختلف ساینا دیدهایم. تنها ویژگیهای جدیدتر در داخل این خودرو، غربیلک فرمان D شکل و صفحه آمپر جدید با کامپیوتر سفری هستند که از سال ۱۴۰۰ در ساینا S ارائه شدند. البته در تیپ GXH که درواقع نسخهٔ فول آپشن ساینا GX محسوب میشود، سایپا اقدام به طراحی پانل میانی جدیدی برای داشبورد کرده که با تریم مشکی براق، دریچههای تهویهٔ دایرهای و نمایشگر ایستاده در بالا، کمی فضای تکراری و خستهکنندهٔ کابین ساینا را بروزتر و بهتر کرده است. بااینحال، در تیپ GXL باید همچنان همان داشبورد قدیمی را تحمل کنید.
لیست امکانات ساینا GX شامل موارد زیر میشود:
در مدل GXH، علاوه بر موارد بالا، امکانات بیشتری ارائه میشود که عبارتاند از:
اصلیترین مزیت ساینا GX نسبت به نسخههای قبلی این خودرو، برخورداری از پیشرانهٔ ارتقاءیافته با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر است هرچند که این موتور همچنان قدیمی و پرسروصدا است. استهلاک پایین، هزینههای تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به محصولات ایرانخودرو، فراوانی قطعات، کابین جادار و امکانات نسبتاً مناسب هم از دیگر نقاط قوت این خودرو هستند. از سوی دیگر، یکی از مشکلات اصلی ساینا یعنی داشبورد قدیمی سیاه و بیکیفیت همچنان در این تیپ هم وجود دارد هرچند که با پانل میانی جدید در نسخهٔ GXH کمی نمای بهتری پیدا کرده است. ازجملهٔ دیگر معایب این سدان اقتصادی سایپا هم میتوان به کیفیت ساخت پایین، پلتفرم قدیمی و لرزش و سروصدای بالای موتور اشاره کرد.
مزایا
معایب
تنها تفاوت ساینا GX با ساینا S برخورداری از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر و چند آپشن بیشتر است.
ساینا GXH درواقع نسخهٔ فول آپشن تیپ GXL محسوب میشود که از چند آپشن بیشتر مثل دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلیهای چرمی نمایشگر لمسی ۷ اینچی و دوربین دید عقب بهره میبرد. در ساینا GXH همچنین شاهد طراحی جدید پانل میانی داشبورد با دریچههای تهویهٔ دایرهای و تریم مشکی براق هم هستیم.
هرچند هنوز ساینا GX به بازار عرضه نشده است ولی در لیست قیمت انواع ساینا صفر در کارخانه، قیمت این مدل در تیپ GXL برابر با ۴۱۳ میلیون تومان دیده میشود. قیمت کارخانهٔ ساینا GXL دوگانهسوز هم ۴۵۰ میلیون تومان است ولی هنوز قیمت ساینا GXH مشخص نیست. با این قیمت، ساینا GX رقیب مستقیم را مقابل خود نمیبیند زیرا ارزانترین سدان ایرانخودرو، رانا پلاس است که با قیمت کارخانهٔ ۶۰۷ میلیون تومان و قیمت بازار ۷۲۰ میلیون تومان، بسیار از ساینا گرانتر است. بااینوجود، اگر از چهره تکراری ساینا و داشبورد قدیمی آن خسته شدهاید، میتوانید سراغ سهند S بروید که از همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته بهره میبرد و از لحاظ امکانات هم تفاوت بزرگی با ساینا GX ندارد ولی از طراحی بیرونی بروزتر و کابین بهمراتب زیباتر بهره میبرد. قیمت کارخانهای سهند هماکنون ۴۶۷ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۵۴۰ میلیون تومان است. همچنین اگر به صندوق بار بزرگ یک سدان نیازی ندارید، میتوانید بجای ساینا سراغ کوییک GX بروید که ظاهر جوانپسندتری دارد.
۲۲۷۲۲۷
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
گروهی از پژوهشگران آمریکایی و آلمانی سعی دارند رباتها را طوری تنظیم کنند که رفتار آنها بیشتر به مواد هوشمند شبیه باشد. به گزارش ایسنا، پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا»(UCSB) و «دانشگاه فنی درسدن»(TU Dresden) در حال محو کردن مرزهای بین رباتها و مواد هستند و سعی دارند مجموعهای از رباتها را ارائه دهند که […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایت عصرایران نوشت: “من مخالف اینترنت نیستم. من کسی هستم که به عنوان رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی ۳۳ سال پیش اینترنت را وارد کشور کردم. وقتی سینه چاکان امروزی نمی دانستند اینترنت را با ت می نویسند یا با طا. آقای غرضی هم که وزیر پست و تلگراف و تلفن […]
در دنیای عکاسی خیابانی، هر روز با دنیایی از رنگها و صحنههای مختلف مواجه میشویم، اما رنگی که بیش از همه توجه را به خود جلب میکند، بیتردید قرمز است. قرمز، بهعنوان نمادی از انرژی و احساسات شدید، میتواند جلوهی بینظیری به هر تصویر ببخشد و آن را از مرز عادی بودن به چیزی فراتر […]
پنجرهای از زمان در زندگی ما وجود دارد که همه ما از آن عبور کردهایم، اما هنوز اطلاعات کمی درباره آن داریم و آن، اوایل بارداری و جنینی است و محققان یک جفت غیبت ژنتیکی مرتبط با اسکیزوفرنی را یافتهاند که احتمالاً در آن دوره شکلگیری انسان رخ میدهد. به گزارش ایسنا، به گفته دانشمندان، […]