نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، شاهین که اولین بار در تیرماه ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودروی شیراز با نام رهام معرفی شد، به یکی از پرماجراترین خودروهای ایرانی تبدیل شد. این خودرو هرچند از پلتفرم بهمراتب مدرنتری نسبت به دیگر خودروهای سایپا بهره میبرد و گام رو به جلوی بزرگی برای این شرکت محسوب […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، شاهین که اولین بار در تیرماه ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودروی شیراز با نام رهام معرفی شد، به یکی از پرماجراترین خودروهای ایرانی تبدیل شد. این خودرو هرچند از پلتفرم بهمراتب مدرنتری نسبت به دیگر خودروهای سایپا بهره میبرد و گام رو به جلوی بزرگی برای این شرکت محسوب میشد اما داستان پیشرانهٔ آن به کلافی سردرگم تبدیل شد. پس از مشکلاتی که در تأمین موتور این خودرو پیش آماد، سایپا چارهٔ کار را در توربوشارژ کردن همان پیشرانهٔ قدیمی هشت سوپاپ M15 دید که سالها در خانوادهٔ تیبا استفاده میشد. بدین ترتیب، نهایتاً شاهین در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. سایپا در ابتدا این خودرو را در یک تیپ با نام شاهین G عرضه کرد اما در تابستان ۱۴۰۲، این شرکت بیسروصدا عرضهٔ تیپ جدیدی از شاهین را با نام GL آغاز کرد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای شاهین GL و تفاوتهای آن با شاهین G خواهیم پرداخت.
شاهین GL در بخش مشخصات فنی هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد و از همان پیشرانهٔ M15 TC استفاده میکند. این موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوی هشت سوپاپ ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد که در شاهین G میبینیم. شاهین GL که ۱۲۷۸ کیلوگرم وزن دارد، در هر صد کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بنزین مصرف میکند و به باک سوختی با ظرفیت ۴۷ لیتر مجهز است. رینگهای این خودرو ۱۵ اینچی هستند و با لاستیکهای ۱۸۵ پوشیده شدهاند. سیستم فرمان شاهین GL از نوع برقی است و ترمزها در جلو و عقب دیسکی هستند. این خودرو ۴,۴۴۶ میلیمتر طول، ۱,۷۷۱ میلیمتر عرض و ۱,۴۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۵۰ میلیمتر است.
تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G در نداشتن سانروف است و غیرازاین مورد، در هیچ قسمت دیگری تفاوتی با شاهین G ندارد. این یعنی غیر از سانروف، دیگر امکانات شاهین G در شاهین GL هم وجود دارد که شامل موارد زیر میشود:
همانطور که گفتیم، تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G، نداشتن سانروف است و این دو تیپ در دیگر قسمتها باهم یکسان هستند؛ بنابراین، در شاهین GL همان طراحی بیرونی معمولی شاهین را میبینیم ولی روی سقف خودرو خبری از سانروف نیست تا بتوان دو تیپ مذکور را از این طریق تشخیص داد. در داخل شاهین GL هم شاهد همان کابین معمولی هستیم که با طراحی قدیمی، فضای کاملاً پلاستیکی، نمایشگر کوچک و تریم تمام مشکی، حال و هوایی کاملاً اقتصادی دارد و طبیعتاً، کنترلهای سانروف از روی سقف حذف شده است. در سراسر کابین خودرو، پلاستیک خشک را میبینیم که کیفیت پایینی دارد ولی به لطف پلتفرم مدرنتر، فضای سرنشینان در جلو و عقب قابلقبول است و برای استفادههای خانوادگی مناسب خواهد بود. صندوق بار شاهین هم با ظرفیت ۴۲۰ لیتری، فضای مناسبی را در اختیار خریداران قرار میدهد.
تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G در نداشتن سانروف است و از لحاظ پیشرانه، گیربکس و دیگر امکانات هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد.
GL ارزانترین تیپ شاهین محسوب میشود. با توجه به لیست قیمت شاهین صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانهای شاهین GL از سوی سایپا ۵۶۵ میلیون تومان اعلام شده است که ۲۸ میلیون تومان از شاهین G ارزانتر است. در بازار اما اختلاف قیمت این دو تیپ بیشتر است زیرا درحالیکه هماکنون شاهین G با قیمتی در حدود ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان در بازار خریدوفروش میشود، شاهین GL قیمتی در حدود ۷۳۰ میلیون تومان دارد که اختلافی بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی را نشان میدهد و نشان از محبوبیت سانروف در بین خریداران دارد. بااینحال، ازآنجاییکه شاهین GL بهجز محروم بودن از این آپشن تفاوتی دیگری با شاهین G ندارد، با وجود بیش از صد میلیون تومان قیمت ارزانتر، ارزش خرید بیشتری خواهد داشت.
۲۲۷۲۲۷
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس فیلمهای ضبط شده توسط شاهدان عینی، یک جنگنده J-۱۵ نیروی دریایی چین در طول یک پرواز آموزشی سقوط کرد. منابع محلی تأیید کردند که این هواپیما در طول تمرینات معمول سقوط کرده است، اگرچه جزئیات دقیق مربوط به مکان و دلیل حادثه هنوز تأیید نشده است. گزارشهای محلی اظهار […]
به گزارش خبرآنلاین، پلاسما حالت چهارم ماده است که از گاز یونیزهشده تشکیل شده و شامل ذرات باردار مثبت و منفی است. این ماده بهدلیل دمای فوقالعاده بالا و انرژی زیاد، توانایی تخریب بسیار بالایی دارد. سلاحهای پلاسمایی با استفاده از پرتوهای الکترومغناطیسی یا امواج پلاسمایی، انرژی عظیمی به هدف منتقل میکنند و میتوانند آن […]
امیرمسعود عابدین: تویوتا bZ۴X قرار بود پاسخ این برند به تسلا مدل Y و انبوهی از سایر شاسیبلندهای برقی هماندازه در بازار باشد، اما هرگز آنطور که تویوتا امیدوار بود محبوبیت پیدا نکرد. تویوتا با این حال، ارتقاهایی را برای مدل ۲۰۲۶ در نظر گرفته و وعده میدهد که در همه زمینهها بهتر خواهد بود. این […]
به گزارش خبرآنلاین، با افزایش نیاز به انرژیهای پاک، دانشمندان دنبال راهحلهای نوآورانهای هستند که بتوانند بدون گرمایش کره زمین، نیازهای انرژی ما را برطرف کنند. انرژی باد و خورشید به موفقیت تجاری رسیدهاند اما وابستگی آنها به شرایط محیطی باعث میشود که در مکانهای دورافتاده، منابع نامطمئنی باشند. به نقل از دیجیاتو، در مقابل، […]