بندر نئوم: رویای عربستان برای ساخت ابربندر جهانی

برای مدیریت حجم بالای کالاها، در شهر اکساگون از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و وسایل نقلیه خودران استفاده می‌شود تا فرآیندهای حمل‌ونقل بهتر و سریع‌تر انجام شوند. همچنین، سیستم راه‌آهن در بندر ایجاد می‌شود که به‌طور مستقیم با شبکه حمل‌ونقل بزرگ نئوم که شامل جاده‌ها و دیگر وسایل نقلیه است، ارتباط برقرار می‌کند. هدف […]


برای مدیریت حجم بالای کالاها، در شهر اکساگون از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و وسایل نقلیه خودران استفاده می‌شود تا فرآیندهای حمل‌ونقل بهتر و سریع‌تر انجام شوند. همچنین، سیستم راه‌آهن در بندر ایجاد می‌شود که به‌طور مستقیم با شبکه حمل‌ونقل بزرگ نئوم که شامل جاده‌ها و دیگر وسایل نقلیه است، ارتباط برقرار می‌کند.

هدف این است که بندر نه تنها از نظر ساختمان‌ها، بلکه ازنظر زیرساخت‌ها نیز به وضعیت «طلایی» در شاخص پایداری دست یابد. مهندسان پروژه حتی برای کاهش تأثیرات زیست‌محیطی، مرجان‌ها را جابجا کرده‌اند و کل ضایعات تخریب نیز‌ بازیافت شده است.

بیشتر بخوانید

چندین گواهینامه وجود دارند که برای ارزیابی پایداری پروژه‌ها از رتبه «طلایی» استفاده می‌کنند. برخی از این گواهینامه‌ها عبارتند از لید (LEED)، انویژن، بریم و گواهینامه بندر سبز.  در این گواهینامه‌ها، رتبه طلایی معمولاً به پروژه‌هایی داده می‌شود که ازنظر پایداری، بهره‌وری انرژی و مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی در سطح بالایی قرار دارند. گرچه مشخص نیست کدام‌یک از این گواهینامه‌ها برای بندر نئوم مدنظر است، به طور کلی، رتبه طلایی در اکثر این شاخص‌ها به معنای دستیابی به استانداردهای بالا در این حوزه‌ها است.

شهر اکساگون به‌طور خاص برای تبدیل‌شدن به مرکز تولید انرژی پاک و فناوری اطلاعات طراحی شده است و مساحت آن به ۴۸ کیلومتر مربع، یعنی تقریباً نصف مساحت شهر سان‌فرانسیسکو می‌رسد. با‌این‌حال، هدف این است که بندر تا سال  ۲۰۲۶ بتواند روزانه تا ۶۰۰ تن سوخت هیدروژنی بدون کربن تولید کند.

مسئولان پروژه همچنین درحال مذاکره با شرکت‌های چینی سازنده پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی هستند تا تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی به‌طور گسترده در شهر اکساگون انجام شود.



Source link