تبلیغات دردسرساز یوتیوب تماشای استریم فورتنایت را برای یک کودک غیرممکن کردند

یوتیوب، بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک ویدیو در جهان، در چند ماه اخیر با مشکلی جدی درزمینه نمایش تبلیغات نامناسب دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مشکل به‌ویژه برای کودکانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، نگران‌کننده است. گزارش‌های متعددی از نمایش تبلیغات جنسی صریح در ویدئوهایی که کودکان تماشا می‌کنند، منتشر شده است که این موضوع نه‌تنها تجربه […]


یوتیوب، بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک ویدیو در جهان، در چند ماه اخیر با مشکلی جدی درزمینه نمایش تبلیغات نامناسب دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مشکل به‌ویژه برای کودکانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، نگران‌کننده است. گزارش‌های متعددی از نمایش تبلیغات جنسی صریح در ویدئوهایی که کودکان تماشا می‌کنند، منتشر شده است که این موضوع نه‌تنها تجربه کاربری را مختل می‌کند؛ بلکه می‌تواند تأثیرات روانی منفی زیادی بر کودکان بگذارد.

یکی از نمونه‌های اخیر، مربوط به کودکی می‌شود که در حال تماشای استریم بازی فورتنایت از یوتیوبری معروف به نام لوسرفروت بود. در میان استریم، تبلیغی با محتوای جنسی صریح پخش شد که سردرگمی کودک را به‌دنبال داشت؛ چراکه او تصور کرد که بازیگر فیلم بزرگ‌سالان نمایش‌داده‌شده در تبلیغ، خود «لوسرفروت» است. این اتفاق نشان می‌دهد که چگونه گاهی سیستم نظارت بر محتوای تبلیغاتی یوتیوب ناکارآمد عمل می‌کند.

مشکل مطرح‌شده به نمونه‌ای خاص محدود نیست. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که گزارش‌های مشابه افزایش چشمگیری یافته است. کاربران از نمایش تبلیغات نامناسب در ویدئوهای مختلف، ازجمله ویدئوهای مخصوص کودکان، شکایت می‌کنند. علاوه‌بر تبلیغات، فعالیت ربات‌های انتشار محتوای نامناسب در بخش نظرات ویدئوها به این مشکل دامن زده است.

نظرسنجی اندروید آتوریتی نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از ۲۴ هزار نفر شرکت‌کننده‌ در نظرسنجی، از وضعیت یوتیوب در سال ۲۰۲۴ ناراضی هستند. این نارضایتی تا حد زیادی ناشی از همین مشکل تبلیغات نامناسب و تغییرات دیگر در پلتفرم است.

در این میان، یوتیوب مدعی است که سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای درباره تبلیغات مخصوصاً در ارتباط با محتوای جنسی دارد و در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵٫۵ میلیارد تبلیغ را مسدود یا حذف و ۱۲٫۷ میلیون حساب تبلیغ‌کننده را تعلیق کرده است.

بااین‌حال، ادامه این مشکلات نشان می‌دهد که این اقدامات کافی نیستند. گوگل نیز از هوش مصنوعی برای شناسایی تبلیغات نامناسب استفاده و ادعا می‌کند که در سال ۲۰۲۳، کمی بیش‌ از ۳۵ میلیون تبلیغ با محتوای جنسی، مالی، قمار و اطلاعات نادرست را مسدود کرده است.

مقاله‌ّای مرتبط

با وجود تلاش‌های یادشده، همچنان نیاز به بازنگری جدی در فرایندهای بررسی تبلیغات یوتیوب احساس می‌شود. به‌طور کلی، این موضوع را باید در نظر گرفت که نظارت بر محتوا مخصوصاً در مقیاس بزرگ و کلانی همچون یوتیوب، بسیار دشوار است؛ اما نبود نظارت مؤثر بر تبلیغات نه‌تنها به اعتبار این پلتفرم محبوب آسیب می‌زند؛ بلکه سؤالاتی درباره ایمنی مخاطبان، به‌ویژه کودکان، مطرح می‌کند.

برخی از کاربران معتقدند که برای محافظت از خود در برابر این تبلیغات، می‌توان از اشتراک «یوتیوب پریمیوم» استفاده کرد که تبلیغات را به‌طور کامل حذف می‌کند. همچنین، استفاده از «یوتیوب کیدز» برای کودکان، محیط امن‌تری را با محتوای مناسب سن ارائه و ابزارهایی برای کنترل بیشتر والدین بر تجربه کاربری فرزندانشان فراهم می‌کند. بااین‌حال، مسئولیت اصلی بر‌عهده یوتیوب است که باید فرایندهای نظارت بر تبلیغات خود را به‌طور جدی بهبود بخشد تا از نمایش محتوای نامناسب برای همه کاربران، به‌ویژه کودکان، جلوگیری کند.



Source link