تیک‌تاک نخستین اپلیکیشن غیرگیم با ۶ میلیارد دلار درآمد سالانه – تک ناک

تیک‌تاک (به همراه Douyin) به اولین اپلیکیشنی تبدیل شده که به ۶ میلیارد دلار درآمد سالانه از هزینه‌های مصرف‌کنندگان دست یافته است، که نشان‌دهنده رشد چشمگیر و محبوبیت این پلتفرم در بازار جهانی است. به گزارش تکناک ، تیک‌تاک  به همراه نسخه چینی خود، Douyin، در سال ۲۰۲۴ به نخستین اپلیکیشن غیرگیم تبدیل شد که […]


تیک‌تاک (به همراه Douyin) به اولین اپلیکیشنی تبدیل شده که به ۶ میلیارد دلار درآمد سالانه از هزینه‌های مصرف‌کنندگان دست یافته است، که نشان‌دهنده رشد چشمگیر و محبوبیت این پلتفرم در بازار جهانی است.

به گزارش تکناک ، تیک‌تاک  به همراه نسخه چینی خود، Douyin، در سال ۲۰۲۴ به نخستین اپلیکیشن غیرگیم تبدیل شد که توانست از خریدهای درون‌برنامه‌ای به درآمد سالانه ۶ میلیارد دلار دست یابد. بر اساس گزارش جدید Sensor Tower، این اپلیکیشن همچنین در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به رکوردی جدید دست پیدا کرد و ۱.۹ میلیارد دلار درآمد ناخالص از خریدهای درون‌برنامه‌ای ثبت کرد.

سایر اپلیکیشن‌ها در رقابت با تیک‌تاک

تک‌کرانچ می‌نویسد که گزارش Sensor Tower نشان می‌دهد که در میان اپلیکیشن‌های غیرگیم، تنها YouTube و اشتراک Google One توانسته‌اند در طول یک سال، درآمد سه‌ماهه چهارم تیک‌تاک  را پشت سر بگذارند. این موفقیت تیک‌تاک  را در صدر فهرست اپلیکیشن‌های پردرآمد غیرگیم قرار داده است.

علاوه بر این، تیک‌تاک در سال ۲۰۲۴ درآمدی بیش از دو برابر سایر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به‌دست آورد. به‌عنوان‌مثال، بازی Monopoly GO که در جایگاه دوم پردرآمدترین اپلیکیشن‌ها قرار دارد، طی سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

افزایش قابل‌توجه درآمد این پلتفرم در مقایسه با سال گذشته نیز قابل توجه است. بر اساس این گزارش، درآمد سالانه خریدهای درون‌برنامه‌ای تیک‌تاک  در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ که ۴.۴ میلیارد دلار بود، رشد چشمگیری داشته است.

تیک‌تاک در رتبه دوم از نظر تعداد دانلودها

با وجود موفقیت مالی، تیک‌تاک  در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ از نظر تعداد دانلود در جایگاه دوم قرار گرفت. اینستاگرام، در این دوره رتبه نخست را به خود اختصاص داد، درحالی‌که WhatsApp، Facebook و Temu نیز در میان پنج اپلیکیشن برتر از نظر میزان دانلود قرار گرفتند.

تیک‌تاک در رتبه دوم از نظر تعداد دانلودها

تفاوت تیک‌تاک و Douyin در بازارهای جهانی

باید توجه داشت که تیک‌تاک  و Douyin، هرچند تحت مدیریت یک شرکت مادر، یعنی ByteDance، فعالیت می‌کنند، اما دو نسخه متفاوت از یک پلتفرم هستند. Douyin که برای بازار چین طراحی شده، محتوای سفارشی‌شده‌ای برای کاربران چینی ارائه می‌دهد، تحت مقررات سخت‌گیرانه دولتی فعالیت می‌کند و تمرکز بیشتری بر تجارت الکترونیک دارد. در مقابل، تیک‌تاک  برای مخاطبان بین‌المللی توسعه یافته و تجربه متفاوتی ارائه می‌دهد.

بازگشت تیک‌تاک به فروشگاه‌های اپلیکیشن آمریکا

در ایالات متحده، تیک‌تاک پس از آنکه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ مهلت ممنوعیت این اپلیکیشن را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی به تعویق انداخت، بار دیگر در فروشگاه‌های اپلیکیشن در دسترس قرار گرفت. با یک فرمان اجرایی، اجرای این ممنوعیت ۷۵ روز به تعویق افتاد و ترامپ اعلام کرده است که در صورت لزوم، این مهلت ممکن است دوباره تمدید شود.

تیک‌تاک و نقش آن در اقتصاد سازندگان محتوا

رشد درآمد تیک‌تاک نشان‌دهنده اهمیت آن در اقتصاد سازندگان محتوا است. کاربران این اپلیکیشن پول واقعی خرج می‌کنند تا به سازندگان محتوا هدایای مجازی بپردازند که می‌توانند آن را به ارز فیات نقد کنند، درحالی‌که تیک‌تاک نیمی از پرداخت‌ها را برای خود نگه می‌دارد.

این اپلیکیشن پیش از این نیز چندین رکورد درآمدی را ثبت کرده بود، از جمله در سال ۲۰۲۳، زمانی که به نخستین اپلیکیشن غیرگیم تبدیل شد که در مجموع ۱۰ میلیارد دلار هزینه مصرف‌کنندگان را ثبت کرد.

با این روند رشد، تیک‌تاک  همچنان یکی از پیشروترین پلتفرم‌های ویدئوهای کوتاه در سطح جهانی محسوب می‌شود.



منبع: تکنک