نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
رؤیای پروازهای مافوقصوت مسافربری که روزگاری با هواپیمای کنکورد به اوج خود رسیده بود، سالها است که به خاطرهای دور تبدیل شده است. اکنون، شرکت نوپای به نام بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) قصد دارد این رؤیا را دوباره زنده کند. شرکت بوم سوپرسونیک اخیراً از دستاوردی بزرگ خبر داد. جت آزمایشی XB-1 آنها ملقب به بیبی […]
رؤیای پروازهای مافوقصوت مسافربری که روزگاری با هواپیمای کنکورد به اوج خود رسیده بود، سالها است که به خاطرهای دور تبدیل شده است. اکنون، شرکت نوپای به نام بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) قصد دارد این رؤیا را دوباره زنده کند.
شرکت بوم سوپرسونیک اخیراً از دستاوردی بزرگ خبر داد. جت آزمایشی XB-1 آنها ملقب به بیبی بوم (Baby Boom)، توانست برای اولینبار دیوار صوتی را بشکند و بهسرعت ۱٫۱ ماخ (تقریباً برابر با ۱٬۱۶۸ کیلیومتربرساعت) دست یابد. این اتفاق حین پروازی آزمایشی در صحرای موهاوی و در «مسیر مافوقصوت بل X-1» رخ داد؛ این همان مسیری است که چهل سال پیش، چاک ییگر با هواپیمای بل X-1، برای اولینبار دیوار صوتی را شکست.
چاک ییگر با هواپیمای بل X-1
پرواز تاریخی مذکور نهتنها برای شرکت بوم، بلکه برای کل صنعت هوانوردی جهان اهمیت بسیاری دارد. از زمان بازنشستگی کنکورد در سال ۲۰۰۳، هیچ هواپیمای مسافربری مافوقصوت دیگری وجود نداشته است. XB-1 با شکستن دیوار صوتی، نشان داد که فناوریهای لازم برای ساخت هواپیماهای مافوقصوت پیشرفتهتر از همیشه در دسترس هستند.
در پرواز یادشده، جت آزمایشی XB-1 شرکت بوم سوپرسونیک، توانست در ارتفاع ۳۵ هزارپایی (۱۰٫۷ کیلومتری از سطح دریا) بهسرعت ۱٫۱ ماخ برسد و برای چند دقیقه به پرواز مافوقصوت خود ادامه داد. البته بهدلیل محدودیتهای حریم هوایی منطقهی مذکور پرواز مافوقصوت این جت برای مدت طولانی ادامه نیافت. باوجوداین، XB-1 سه بار دیوار صوتی را شکست و بهسلامت به پایگاه خود بازگشت.
شرکت بوم سوپرسونیک قصد دارد از فناوریهای بهکاررفته در XB-1 برای ساخت هواپیمای مسافربری تجاری خود به نام اورچر (Overture) استفاده کند. اورچر قرار است با سرعت ۱٫۷ ماخ (حدود ۱٬۸۰۶ کیلومتربرساعت)، پروازهای تجاری بسیار سریعی برای مسافران خود فراهم کند.
به گفتهی کارشناسان هوایی، سرعت ۱٫۷ ماخ زمان سفرها را به نصف کاهش میدهد. برای مثال، پرواز از نیویورک به لندن با اورچر فقط سهونیم ساعت طول خواهد کشید. این در حالی است که این سفر با هواپیماهای معمولی حدود هفت ساعت به طول میانجامد.
تحقق رؤیای سفرهای تجاری با سرعتهای بیش از یک ماخ، مشکلات بسیاری بههمراه دارد. یکی از مهمترین این مشکلات، هزینه بسیار زیاد بهرهبرداری از هواپیماهای مافوقصوت است. به همین دلیل، بلیتهای اورچر احتمالاً بسیار گران خواهند بود و تنها قشر مرفه جامعه خواهند توانست از آن استفاده کنند.
مقالههای مرتبط
مشکل دیگر آلودگی صوتی ناشی از پروازهای مافوقصوت محسوب میشود. صدای مهیب شکستن دیوار صوتی که بسیار شبیه به انفجاری بمبی بزرگ در آسمان هستند، میتواند برای ساکنان مناطق نزدیک به فرودگاهها آزاردهنده باشد. شرکت بوم سوپرسونیک اعلام کرد که در حال کار روی فناوریهایی برای کاهش صدای sonic boom است؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا این فناوریها بهطور کامل مؤثر خواهند بود یا خیر.
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تحقیقات جدید نشان میدهد که تغییرات اقلیمی احتمال وقوع آتشسوزیهای ویرانگر در شهرستان لسآنجلس در این ماه را افزایش داده است. مطالعهای که توسط ۳۲ محقق انجام شده نشان میدهد که تغییرات اقلیمی به ایجاد شرایط برای آتشسوزیهای ویرانگر در لسآنجلس در این ماه کمک کرده است. به گزارش سرویس زیست محیطی رسانه اخبار فناوری […]
به گزارش خبرآنلاین، این «اَبَر زمین» که با نام «اچدی ۲۰۷۹۴ دی» شناخته میشود، جرمی معادل شش برابرجرم زمین دارد و در «منطقه قابل سکونت» در منظومه ستارهای خود میچرخد. این منطقه نمایانگر فاصله مناسب از یک ستاره است، بنابراین هر سیارهای که در آن قرار گیرد، ممکن است آب به حالت مایع داشته باشد، […]
موشهایی که بدون حضور موش ماده و با استفاده از سلولهای بنیادی ۲ موش نر به دنیا آمده بودند، به بزرگسالی رسیدهاند و تولید مثل را در یک نقطه عطف علمی بازتعریف کردهاند. به گزارش ایسنا، گروهی از دانشمندان سلولهای بنیادی با موفقیت موشهایی را از دو والد نر تولید کردند که در اتفاقی مهم […]
موریس چانگ، بنیانگذار TSMC، در گفتوگویی با Acquired بیان کرد که تیم کوک، مدیرعامل اپل، به او گفت که اینتل درک درستی از تولید تراشه، مخصوصاً بهعنوان یک تأمینکننده (Foundry) ندارد. در اوایل دههی ۲۰۱۰، وقتی اپل تصمیم گرفت تا پردازندههای اختصاصی خود را برای گوشی آیفون و آیپد تولید کند، ابتدا بهسراغ سامسونگ رفت […]