نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
نگار علی- این جنگنده که با نام TF-X نیز شناخته میشود، جاهطلبی ترکیه برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در طراحی و تولید جنگندههای نسل بعدی را نشان میدهد. از زمان اولین پرواز خود در ۲۱ فوریه ۲۰۲۴، KAAN توجه بینالمللی را به خود جلب کرده است، به ویژه پس از شایعات همکاری با […]
نگار علی- این جنگنده که با نام TF-X نیز شناخته میشود، جاهطلبی ترکیه برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در طراحی و تولید جنگندههای نسل بعدی را نشان میدهد.
از زمان اولین پرواز خود در ۲۱ فوریه ۲۰۲۴، KAAN توجه بینالمللی را به خود جلب کرده است، به ویژه پس از شایعات همکاری با عربستان سعودی، موقعیت خود را به عنوان یک ستون استراتژیک در آینده نیروی هوایی ترکیه مستحکمتر کرده است.
توسعه KAAN تحت برنامه تولید جنگنده ملی است که در سال ۲۰۱۰ توسط کمیته اجرایی صنعت دفاعی ترکیه (SSİK) راهاندازی شد. هدف از این برنامه جایگزینی ناوگان F-۱۶ قدیمی در نیروی هوایی ترکیه است که قرار است تا دهه ۲۰۳۰ بازنشسته شود.
KAAN یک جهش تکنولوژیکی برای ترکیه است و آن را در میان گروه منتخبی از کشورهایی قرار میدهد که قادر به طراحی، تولید و ادغام جنگندههای نسل پنجم هستند. ترکیه در توسعه این جنگنده از تخصص به دست آمده از طریق برنامه ATAK برای توسعه سیستمهای حیاتی، از جمله رادارها، هواپیماهای اویونیک و سیستمهای جنگی استفاده کرد.
قابلیتهای KAAN گسترده و متنوع است، به ویژه در جنگ هوایی و برتری استراتژیک؛ این جنگنده به گونهای طراحی شده است که در ماموریتهای هوا به هوا و هوا به زمین، به طور موثر عمل کند و دارای جایگاههای داخلی برای سلاح است که مخفی کاری را افزایش میدهد و امضای راداری آن را کاهش میدهد.
این جنگنده قادر خواهد بود تسلیحات ساخت ترکیه مانند موشک هوا به هوا برد بلند گوکدوغان، موشک کوتاه برد بوزدوغان و موشک کروز SOM-J را برای حملات زمینی ادغام کند. این ظرفیت برای استقرار تسلیحات بومی بر خودکفایی فزاینده ترکیه در تسلیح نیروی هوایی خود تاکید میکند و در عین حال کارایی KAAN را در ماموریتهای ضربتی دقیق با سرعت بالا افزایش میدهد.
KAAN همچنین مجهز به مجموعه حسگرهای پیشرفته از جمله رادار MURAD AESA است که توسط شرکت ترکیهای ASELSAN ساخته شده است. این رادار آرایهای اسکن شده الکترونیکی فعال، شناسایی خودکار هدف، ردیابی چند هدف، نقشهبرداری زمینی، قابلیتهای پیشرفته جنگ الکترونیک و هدایت موشک را ارائه میدهد.
رادار MURAD، همراه با یک سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز (IRST) و یک سیستم هدف گیری الکترواپتیکی چند منظوره، به طور قابل توجهی آگاهی موقعیتی و قابلیتهای هدف گیری KAAN را افزایش میدهد و امکان انعطافپذیری در محیطهای جنگی پیچیده را فراهم میکند.
پروژه KAAN جنبه همکاری بینالمللی نیز دارد. در سال ۲۰۱۶، TAI قراردادی را با BAE Systems امضا کرد تا توسعه این جنگنده را تسریع بخشد. بیش از ۲۰۰ شرکت از جمله حدود ۱۰۰ شرکت ترکیهای در این پروژه مشارکت دارند. این همکاری استراتژیک نه تنها تواناییهای KAAN را افزایش میدهد، بلکه زیرساختی قوی برای تولید جنگندهها و سایر پروژههای هوانوردی پیشرفته در ترکیه ایجاد میکند. توسعه موتور KAAN به رهبری TEI و TRMotor نیز در حال انجام است که در نهایت باعث کاهش اتکای ترکیه به تامینکنندگان خارجی خواهد شد.
از نظر عملکرد، KAAN به لطف موتورهای قدرتمند خود میتواند به سرعتهای مافوق صوت بدون پس سوز دست یابد و در ارتفاع ۱۶ هزار و ۷۶۴ متری کار کند. این جنگنده با ظرفیت محموله بیش از ۶۰۰۰ کیلوگرم، برای حمل انواع تسلیحات و در عین حال چابکی استثنایی در سناریوهای جنگی طراحی شده است.
سیستمهای ارتباطی و پیوند داده آن، مانند KEMENT Tactical Data Link، آن را قادر میسازد تا در شبکهای با سیستمهای هوایی بدون سرنشین مانند ANKA عمل کند و همکاری انسان و ماشین را برای کارایی تاکتیکی بیشتر ارتقا دهد.
ادغام این فناوریها و پتانسیل عملیاتی KAAN، آن را به یک چهره محوری در نوسازی نیروی هوایی ترکیه تبدیل کرده است.
منبع: armyrecognition
۲۲۷۲۲۷
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
بهاحتمال زیاد موتورولا در ماه میلادی جاری یا ماه آینده گوشیهای اقتصادی موتو G05 و G15 را بهصورت رسمی معرفی خواهد کرد. اکنون تصاویر جدیدی از این دستگاهها رؤیت شده است. بهگزارش وبسایت YTECHB، موتو G05 و G15 از اولین گوشیهای موتورولا خواهند بود که با اندروید ۱۵ فروخته میشوند. بهاحتمال زیاد محصولات نامبرده از […]
شرکت D-Link با مشکل امنیتی جدیدی در برخی تجهیزات قدیمی خود مواجه شده است که قصد رفع آن را ندارد. به گزارش تکناک و طبق گزارشهای منتشر شده، تعدادی از روترهای قدیمی D-Link در برابر حملات اجرای کد از راه دور (RCE) آسیبپذیر هستند. این آسیبپذیری ناشی از وجود یک نقص امنیتی در سرریز بافر […]
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: احتمال میرود گسل مسبب زلزله امروز برازجان استان بوشهر با بزرگای ۴.۶، گسل برازجان باشد. دکتر علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با ایسنا در خصوص زلزله امروز پنجشنبه اول آذر با بزرگای ۴.۶ در برازجان استان […]
مهلت ثبتنام در فراخوان پژوهشی با عنوان «توسعه سیستم تشخیص هوشمند محیط کاربردی سمعک با کاهش نویز تطبیقی مبتنی بر شبکه عصبی کانولوشن» تا ۲۱ آذر ماه تمدید شد. به گزارش ایسنا، دویستودهمین فراخوان پژوهشی طرحی با عنوان «توسعه سیستم تشخیص هوشمند محیط کاربردی سمعک با کاهش نویز تطبیقی مبتنی بر شبکه عصبی کانولوشن» با […]