نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اسب بخار، زانتیا را باید یکی از موفق ترین و محبوب ترین خودروهای بازار ایران دانست که از زمان ورودش به کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. زانتیا محصولی از سیتروئن بوده که در سال ۱۹۹۳ متولد شد و سایپا آن را در سال ۱۳۸۱ به […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اسب بخار، زانتیا را باید یکی از موفق ترین و محبوب ترین خودروهای بازار ایران دانست که از زمان ورودش به کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. زانتیا محصولی از سیتروئن بوده که در سال ۱۹۹۳ متولد شد و سایپا آن را در سال ۱۳۸۱ به بازار کشورمان آورد. طبق قراردادی که میان سیتروئن و سایپا وجود داشت نسخه فیس لیفت این خودرو در ایران مونتاژ شده و رفته رفته فروش بالایی را تجربه کرد.
زانتیا خودرویی بود که به دلایلی همچون شتاب بالا، سواری نرم، قدرت مناسب، ویژگیهای فنی کم نظیر مانند سیستم تنظیم ارتفاع و برف پاک کن هوشمند که امروزه سنسور باران نام دارد خیلی زود محبوب شد. اما رفته رفته نقاط ضعفش هم هویدا شد و مالکان خود را اذیت کرد، مانند استهلاک نسبتا بالای سیستم تعلیق و مشکلات جلوبندی و نشت روغن در کنار سیل قطعات فیک آن.
زانتیا از نظر طراحی ظاهری خودرویی است که با گذشت سال ها همچنان جذاب و جوان پسند است. در قسمت جلوی این خودروی سدان شاهد یک پوزه کشیده هستیم که بر روی آن دو چراغ نسبتا باریک و کشیده با خطوط تند و تیز و یک جلوپنجره کوچک با لوگوی معروف سیتروئن تعبیه شده است. بر روی سپر جلو نیز دو چراغ بزرگ مهشکن در کنار یک ورودی هوای ثانویه قرار گرفته است.
در نمای کناری شاید تنها بخش جذاب طراحی زاویه زیاد ستون C بوده که سبب شده تا زانتیا تبدیل به یک سدان لیفت بک شود. در نمای عقب هم چراغهای اصلی مانند جلو کشیده و نسبتا باریک طراحی شده، اما تنها موردی که خودنمایی میکند طول بسیار کم صندوق عقب بوده که حالتی اسپرت را به خودرو بخشیده است.
زانتیا در بخش کابین اما بر خلاف نمای بیرونی پس از گذشت سال ها از طراحی آن دیگر قدیمی به نظر میرسد. نوع طراحی داشبورد میانی که شامل دریچههای تهویه مطبوع، قسمت پخش خودرو پنل تهویه مطبوع بوده کاملا شبیه به خودروهای دهه ۹۰ میلادی خصوصا محصولات پژوست که البته با توجه به اتحاد پژو سیتروئن جای تعجب ندارد. مقابل راننده هم کلاستر خودرو به صورت تمام عقربهای بوده و غربیلک فرمان هم طراحی چهار شاخه داشته و میزبان کلیدهای کنترلی سیستم پخش خودرو است.
متریال به کار رفته در کابین خوشبختانه کیفیت مطلوبی داشته و در اغلب زانتیاهای موجود قطعات کابین هنوز همان ظاهر اولیه خود را حفظ کردهاند. همچنین فضای کابین هم بسیار جادار و مناسب ارزیابی شده که همین مورد نیز یکی از نکات مثبت این خودروی فرانسوی است. فضای صندوق هم کاملا جادار و بزرگ بوده که برای خانواده ها هم انتخاب مناسبی است.
زانتیا در بخش مشخصات فنی با دو قلب تپنده متفاوت به فروش رفته است. نسخه پایه این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی تجهیز شده بود که میتوانست ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. شتاب این خودرو طبق اعلام منابع حدود ۱۱.۹ ثانیه و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
نسخه قوی تر زانتیا هم مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را داشت. همچنین شتاب این نسخه هم حدود ۱۰.۳ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۹.۱ لیتر است. جعبه دنده هر دو نسخه از نوع ۵ سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
زانتیا اما در بخش فنی دو شاخصه دیگر هم دارد، اولی سیستم تنظیم ارتفاع که در کمتر خودرویی خصوصا در آن زمان شاهد بودیم و دیگری نیز قابلیت طی مسیر با ۳ چرخ که سبب شد تا زانتیا بسیار مورد توجه قرار گیرد. البته همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم این قابلیتهای ویژه استهلاک بالایی را هم برای زانتیا به دنبال دارد خصوصا اگر از قطعات تقلبی بر روی استفاده شود.
زانتیا در ایران از نظر امکاناتی با دو تیپ شناخته می شود و تیپ SX که نسخه فول محسوب می شود به امکاناتی نظیر ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغ مه شکن عقب، آینه های جانبی برقی با گرمکن، کنترل سیستم پخش از روی فرمان، سیستم تنظیم ارتفاع، قابلیت رانندگی با سه چرخ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف پاک کن هوشمند یا همان سنسور باران کنونی و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز شده است.
۵۸۳۲۲
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرآنلاین، گزارش فنی جدید محققان گروه «سیتیزن لَب» که در دانشگاه تورنتو مستقر است، تاییدکننده افشاگریهایی است که در ژانویه، توسط واتساپ انجام شد. این پیام رسان در آن زمان، اعلام کرده بود نرمافزار جاسوسی پاراگون در ایتالیا و کشورهای دیگر، برای هدف قرار دادن حداقل ۹۰ فرد از جمله روزنامهنگاران و فعالان […]
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر مسعود شمس بخش را به عنوان قائم مقام وزیر علوم منصوب کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، متن حکم انتصاب دکتر حسین سیمایی خطاب به دکتر شمس بخش به شرح ذیل است: «نظر به مراتب تعّهد، تخصّص و تجارب ارزشمند جنابعالی، […]
مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در مورد اعمال سوابق تحصیلی متقاضیان در آزمون سراسری تبیین شد. به گزارش ایسنا، پیرو مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ دبیرخانه این شورا جهت پاسخ به برخی سوالات اطلاعیهای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:۱-شورای سنجش و پذیرش دانشجو شامل اعضای حقیقی و حقوقی، […]
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تصمیم جدید شورای سنجش و پذیرش پیرامون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور توضیح داد. به گزارش ایسنا، حجتالاسلام خسروپناه در صفحه شخصی شبکه اجتماعی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خود نوشت: «جزئیات سیاستهای سنجش و پذیرش دانشگاه، از جمله تأثیر معدل، عطف بهماسبق بودن و مفاد سوابق تحصیلی بر […]