شاسی‌بلند جدید فولکس‌واگن با طراحی مشابه تیگوان رونمایی شد

فولکس‌واگن در ادامه تلاش‌های خود برای بازپس‌گیری تاج پادشاهی فروش جهانی خودرو، شاسی‌بلند ساب‌کامپکت ترا (Tera) را رونمایی کرد. این خودرو که حتی از مدل تائوس عرضه‌شده در ایالات متحده آمریکا ابعاد کوچک‌تری دارد، از عزم جدی این غول خودروسازی آلمانی برای مقابله با سلطه تویوتا بر بازار جهانی این دسته از خودروها حکایت می‌کند؛ […]


فولکس‌واگن در ادامه تلاش‌های خود برای بازپس‌گیری تاج پادشاهی فروش جهانی خودرو، شاسی‌بلند ساب‌کامپکت ترا (Tera) را رونمایی کرد. این خودرو که حتی از مدل تائوس عرضه‌شده در ایالات متحده آمریکا ابعاد کوچک‌تری دارد، از عزم جدی این غول خودروسازی آلمانی برای مقابله با سلطه تویوتا بر بازار جهانی این دسته از خودروها حکایت می‌کند؛ چراکه تویوتا از سال ۲۰۲۰ این عنوان را از فولکس‌واگن ربوده است. 

فولکس‌واگن خودرو ترا را به‌عنوان محصول صادراتی و بسیار استراتژیک، به‌طور ویژه برای بازارهای رقابتی برزیل و آرژانتین طراحی کرده است؛ جایی که نبرد برای کسب سهم بیشتر در بازار شاسی‌بلندهای ساب‌کامپکت به اوج خود رسیده است.

در نگاه نخست، طراحی محافظه‌کارانه و آشنای محصولات فولکس‌واگن در خودرو ترا خودنمایی می‌کند. شباهت انکارناپذیر این خودرو به برادر بزرگ‌ترش، تیگوان، اما در ابعاد کوچک‌تر، گویای زبان طراحی ثابت این برند آلمانی است. بااین‌حال، تیم طراحی فولکس‌واگن برای افزودن چاشنی خلاقیت به این فرمول آشنا، زیر برف‌پاک‌کن عقب آن طرح و نشانه‌ای خاص تعبیه کرده است.

این طرح جذاب سایه‌هایی از سه مدل نمادین شرکت فولکس‌واگن، یعنی بیتل و گل و ترا را در دل شیشه عقب جای‌ داده است. فولکس‌واگن برای مدل‌های مجهزتر، رینگ‌های دورنگ و سقف مشکی رنگ را به‌عنوان آپشن‌های ظاهری لوکس‌تر در نظر گرفته است؛ اما از تزیینات پرزرق‌وبرق مانند نوارهای نوری موجود در شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر و جهانی این برند خبری نیست.

کابین ترا نیز همچون نمای بیرونی، از اصول طراحی ساده و امتحان‌پس‌داده فولکس‌واگن پیروی می‌کند. در میان انبوه نمایشگرهای لمسی و حذف دکمه‌های فیزیکی در خودروهای جدید، برای بسیاری وجود کلیدهای جداگانه برای تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در کابین ترا، نکته‌ای مثبت و خوشحال‌کننده به‌ شمار می‌رود.

باوجوداین، طراحی پنل لمسی سیستم تهویه‌ مطبوع کابین ترا یادآور نسخه فیس‌لیفت مدل آرتئونی است که از خط تولید خارج شده بود. در‌مقابل، استفاده از دکمه‌های فیزیکی روی فرمان و اهرم ترمزدستی سنتی، حس کلاسیک و آشنایی را به برخی از سرنشینان القا می‌کند. کلید کنترل چراغ‌ها که دهه‌هاست در محصولات گروه فولکس‌واگن استفاده می‌شود، همچنان در کابین ترا به‌ چشم می‌خورد.

اگرچه مشخصات فنی دقیق ترا هنوز به‌طور رسمی منتشر نشده است، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این شاسی‌بلند جدید فولکس‌واگن کوچک‌تر از مدل تائوس بازار آمریکا خواهد بود و ازنظر ابعاد و قیمت، احتمالی در جایگاهی پایین‌تر از تی‌کراس و تایگو در سبد محصولات فولکس‌واگن قرار می‌گیرد. این دو مدل آخر نیز در بازار برزیل عرضه می‌شوند؛ اما فولکس‌واگن نگران هم‌پوشانی احتمالی و رقابت درونی بین این مدل‌ها نیست.

پیش‌بینی می‌شود که نیروی محرکه ترا از پیشرانه سه‌سیلندر یک‌لیتری توربوشارژ تأمین شود که به گیربکس‌ اتوماتیک متصل خواهد شد. احتمالاً برای نسخه‌های پایه و ارزان‌تر، گیربکس دستی را نیز می‌توان سفارش داد. ترا برپایه نسخه کم‌هزینه پلتفرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن تولید و منحصراً با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل‌جلو عرضه می‌شود. طول تقریبی ترا درحدود ۱۵۷ اینچ (معادل ۳۹۸ سانتی‌متر) اعلام شده است.

مقاله‌های مرتبط

بنابر گزارش Motor1، فولکس‌واگن با تولید مدل جدید ترا در برزیل، قصد دارد در بازار رو‌به‌رشد شاسی‌بلندهای کوچک در آمریکای‌جنوبی حضور پررنگ‌تری داشته باشد. این خودرو که در اواخر سال جاری وارد بازار می‌شود، رقبای سرسختی مانند فیات پالس و سیتروئن بازالت و رنو کاردیان را پیش رو خواهد داشت و آخرین تلاش این شرکت برای کسب سهم چشمگیر در بازار رقابتی خودرو است.



Source link