شیائومی واقعا رویای اپل را دزدیده است؟ /عکس

امیرمسعود عابدین: سال‌های گذشته فضای اینترنت پر بود از گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه اپل در آستانه عرضه خودروی اختصاصی خود است. گزارش‌ها خبر از همکاری این غول فناوری با انواع خودروسازان، از جمله هیوندای، کیا، پورشه، BYD و تویوتا می‌دادند.  با این حال، اوایل سال گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که این پروژه بلندپروازانه رسماً لغو شده […]


امیرمسعود عابدین: سال‌های گذشته فضای اینترنت پر بود از گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه اپل در آستانه عرضه خودروی اختصاصی خود است. گزارش‌ها خبر از همکاری این غول فناوری با انواع خودروسازان، از جمله هیوندای، کیا، پورشه، BYD و تویوتا می‌دادند.  با این حال، اوایل سال گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که این پروژه بلندپروازانه رسماً لغو شده و حدود ۶۰۰ کارمند اخراج یا در داخل شرکت تعدیل نیرو شده‌اند.

در حالی که ممکن است هرگز ندانیم که اپل چقدر به تولید یک “iCar” نزدیک شده بود، اما آنچه می‌دانیم این است که یکی از رقبای اپل بی‌سروصدا در حال عرضه خودروی برقی خود به بازار بوده است. آن رقیب، شیائومی است؛ یک شرکت فناوری دیگر که از زمان عرضه خودروی SU۷ خود در مارس ۲۰۲۴، ۱۳۵۰۰۰ دستگاه در چین فروخته است.

در حالی که شیائومی بیشتر به خاطر محصولات تلفن همراهش در غرب شناخته می‌شود، این شرکتدر داخل چین یک اکوسیستم متصل از محصولات مصرفی را توسعه داده که حتی امثال اپل، سامسونگ و گوگل نیز فقط می‌توانند رویای آن را ببینند. از چراغ‌های هوشمند گرفته تا تصفیه‌کننده‌های هوا، جاروبرقی‌های رباتیک و مخلوط‌کن‌ها؛ این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات فناوری مصرفی را ارائه می‌دهد که همگی از طریق یک برنامه کنترل می‌شوند و دقیقاً به همین دلیل است که یک خودرو، افزونه‌ای عالی به مجموعه محصولات این شرکت به حساب می‌آید.

همه چیز در مورد اکوسیستم

امروزه، شرکت‌های فناوری علاقه‌ای به فروش صرفا یک دستگاه به شما ندارند. آنها بیشتر به ارائه یک اکوسیستم کامل سرمایه‌گذاری می‌کنند، که مزایای آن تنها پس از تعهد به محصولات یک شرکت قابل بهره‌برداری است؛ چه سهولت ارتباط یک آیفون با یک مک‌بوک باشد یا اتصال سریع یک گوشی گلکسی به یک تلویزیون سامسونگ، اکوسیستم‌ها در اطراف ما هستند. خودروها هم بر اساس اینکه CarPlay یا Android Auto را ارائه می‌دهند، به این اکوسیستم می‌پیوندند.

شیائومی واقعا رویای اپل را دزدیده است؟ /عکس

با این حال، شیائومی به خریداران وعده چیزی فراتر از یک سیستم اطلاعات سرگرمی را می‌دهد. شیائومی با فروش خودروی اختصاصی خود، می‌تواند مشتریان را به شبکه دستگاه‌های متصل خود مانند قبل جذب کند. SU۷ می‌تواند از داده‌های جمع‌آوری شده از سایر دستگاه‌ها، به راننده و کاربر کمک کند؛ مانند تعیین بهترین زمان برای شارژ مجدد باتری‌های خودرو.

به گفته کارشناسان، شیائومی واقعاً به خانه‌ها نفوذ کرده است. همه چیز به هم مرتبط است و این چیزی است که شرکت‌های دیگر نمی‌توانند انجام دهند.

موفقیت زنجیره تامین چین

یکی دیگر از عواملی که به شیائومی اجازه داد اولین خودروی خود را به سرعت توسعه دهد، محیطی است که در آن فعالیت می‌کند. خودروسازان برقی چین از میلیاردها دلار حمایت دولتی بهره‌مند شده‌اند. زنجیره تامین خودروهای برقی عملاً در داخل چین پیچیده شده و شیائومی باتری را از BYD و CATL، دو تا از بزرگترین سازندگان باتری جهان تامین می‌کند. این شرکت همچنین قبل از تولید سدان جدید خود، یک کارخانه تولیدی را از گروه خودروسازی پکن تصاحب کرد.

شیائومی واقعا رویای اپل را دزدیده است؟ /عکس

شیائومی از هر نظر موفق شد که از همان ابتدا به سرعت پیشرفت کند. اکنون، با برنامه‌هایی برای عرضه خودروی دوم در قالب یک شاسی‌بلند و همچنین ساخت یک کارخانه تولیدی جدید که به خوبی در حال انجام است، برنامه‌های خودروسازی آن با تمام قوا در حال پیشرفت است.

شیائومی واقعا رویای اپل را دزدیده است؟ /عکس

البته، موفقیت هنوز تضمین شده نیست. این شرکت با رقابت شدید از سوی طیف گسترده‌ای از خودروسازان چینی، از جمله هواوی که با چندین خودروساز همکاری کرده، روبرو است. شیائومی در مقابل برندهای غیرچینی نیز در حال مبارزه است. SU۷ با قیمت پایه ۳۰ هزار دلاری و با ظاهری شبیه به پورشه، با فناوری پیشرو در کلاس خود عرضه می‌شود. جالب است بدانید که در سالی که شیائومی SU۷ عرضه شد، فروش پورشه در چین ۳۰ درصد کاهش یافت.

با توجه به اینکه خودروسازان چینی بیشتری به دنبال موفقیت در خارج از کشور خود هستند، ممکن است زمان زیادی نگذرد که بخش‌های بیشتری از جهان SU۷ را به عنوان یک گزینه قانع کننده ببینند.

منبع: carscoops

۳۲۲



خبر آنلاین