نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرآنلاین، جنگنده F۱۴ تامکت از تعداد زیادی از سامانههای هوانوردی از جمله سامانه سیگنال الکترونیکی مقابله، سامانه اخطارگر رادار، سامانه دقیق ناوبری اینرسی و… بهره میبرد. این هواپیما در عین حال سامانهای به نام دیتالینک دارد که با بهرهگیری از آن، با رادار هواپیمای آواکس لینک شده و اطلاعات این رادار را برروی صفحه […]
به گزارش خبرآنلاین، جنگنده F۱۴ تامکت از تعداد زیادی از سامانههای هوانوردی از جمله سامانه سیگنال الکترونیکی مقابله، سامانه اخطارگر رادار، سامانه دقیق ناوبری اینرسی و… بهره میبرد. این هواپیما در عین حال سامانهای به نام دیتالینک دارد که با بهرهگیری از آن، با رادار هواپیمای آواکس لینک شده و اطلاعات این رادار را برروی صفحه اسکوپ ذخیره کرده و با دیتالینک F۱۴ از اطلاعات منطقه حتی مناطق پشت سر هواپیما نیز مطلع خواهد شد.
طول این هواپیما حدود ۱۹.۱ متر است و دو سرنشینه است. وزن این جنگنده نزدیک ۲۰ هزار کیلوگرم است. حداکثر سرعت آن در ارتفاع بالا به ۲۴۸۵ کیلومتر برساعت میرسد و شعاع عملیاتی آن ۹۲۶ کیلومتر است.
درعین حال جنگ افزارهای متعددی برروی آن نصب می شود؛ از انواع موشکها ( موشک هوا به هوای ایم۱۲۰ آمرام، ایم ۹ سایدوایندر، ایم ۵۴ فینیکس) گرفته تا انواع بمبها (بمب هدایت لیزری پیووی، بمبهای سری ام کی ۸۰ هدایت ناپذیر و سی بی یو ۱۰۰) و توپها .
این هواپیما قادر است تا همزمان ۲۴ هدف هوایی را رهگیری کرده و به طور همزمان به ۶ هدف درحالت ردگیری به هنگام جستجو تا ۱۰۰ کیلومتر موشک شلیک کند. دیش آنتن رادار در این جنگنده در دماغه هواپیما جاسازی شده و بیشتر سامانههای هوانوردی رادار در پشت دماغه و نزدیک جایگاه خلبان قرار گرفتهاند.
در حال حاضر ایران تنها کشور دنیاست که جنگندههای تامکت F۱۴ را در اختیار دارد. در جریان دفاع مقدس، ایران مجموعا ۲۰۰ پیروزی هوایی با این هواپیماها به دست آورد.
بر اساس برخی آمارها جنگندههای F۱۴، در طول جنگ، دست کم ۱۶۰ هواپیما و بالگرد عراقی را سرنگون کردهاند.
در «اف ۱۴ تامکت» بیشتر درباره جنگنده افسانهای نیروی هوایی بخوانید.
۵۸۵۸
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
غزال زیاری: در روزها و هفتههای اخیر، اطلاعات بیشتری درباره جنگنده F-۴۷ منتشرشده است. طبق گزارشهای منتشره، دو شرکت بوئینگ و لاکهید مارتین در رقابت برای توسعه جنگندههای سرنشین دار نسل بعدی در برنامه برتری هوایی نسل آینده (NGAD)، یک نمونه آزمایشی از هواپیمای X-Plane ساختند که یک نمونه طبق برنامهریزیها در سال ۲۰۱۹ به […]
به گزارش خبرآنلاین، نخستین نسل از سوپرب سال ۱۹۳۴ معرفی شد و از سال ۱۹۳۵، روی خط تولید در ملادا بولسلاو قرار گرفت. تولید نسل اول تا سال ۱۹۴۹ ادامه داشت. درمجموع ۸۹۰ دستگاه خودرو سواری و هزار و ۶۳۰ دستگاه خودرو نظامی از نسل اول سوپرب تولید شدند. اکثر نسخههای سوپرب به موتور ششسیلندر […]
با فرا رسیدن سال جدید، بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت هوانوردی به دنبال نقطه عطف بزرگ بعدی برای پرواز پایدار هستند. اما آیا امسال سال تاکسیهای پرنده خواهد بود؟ در این گزارش قصد داریم به بررسی پیشرفتها و شکستها در توسعه تاکسیهای پرنده بپردازیم. به گزارش ایسنا، چندین سال است که از تاکسیهای هوایی […]
امیرمسعود عابدین: مدیران جنرال موتورز این هفته در میشیگان با آژانس سرویس مخفی ایالات متحده دیدار کردند تا در مورد نسل بعدی لیموزین ریاست جمهوری آمریکا و خودروهای پشتیبانی آن گفتگو کنند. لیموزین فعلی ریاست جمهوری مشهور به “هیولا” به صورت سفارشی و به شدت زرهپوش ساخته شده و خودروهای پشتیبانی آن معمولاً انواع SUV ها […]