معرفی ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی انویدیا برای یادگیری و توسعه ربات‌های انسان‌نما

انویدیا با ارائه ابزارهای جدید هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، به پیشرفت یادگیری ربات‌ها و توسعه ربات‌های انسان‌نما سرعت بخشیده است. به گزارش تک‌ناک، انویدیا با معرفی مجموعه ابزارهای هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، پیشرفتی بزرگ در توسعه ربات‌ها و ربات‌های انسان‌نما ایجاد کرده است. این ابزارها که در کنفرانس یادگیری ربات (CoRL) در مونیخ آلمان معرفی […]


انویدیا با ارائه ابزارهای جدید هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، به پیشرفت یادگیری ربات‌ها و توسعه ربات‌های انسان‌نما سرعت بخشیده است.

به گزارش تک‌ناک، انویدیا با معرفی مجموعه ابزارهای هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، پیشرفتی بزرگ در توسعه ربات‌ها و ربات‌های انسان‌نما ایجاد کرده است. این ابزارها که در کنفرانس یادگیری ربات (CoRL) در مونیخ آلمان معرفی شدند، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند تا با سرعت و دقت بیشتری ربات‌های هوشمند را طراحی کنند و بهبود ببخشند. هدف اصلی این ابزارها تسریع روند تحقیق و توسعه در حوزه رباتیک هوشمند اعلام شده است.

سرعت‌بخشیدن به توسعه ربات‌ها با چهارچوب یادگیری ربات Isaac Lab

ونچربیت می‌نویسد یکی از محصولات مهمی که انویدیا معرفی کرده، چهارچوب یادگیری ربات Isaac Lab است که پلتفرم کد منبع‌باز مبتنی‌بر Omniverse، پلتفرم پیشرو انویدیا برای توسعه اپلیکیشن‌های OpenUSD است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا سیاست‌های ربات را در مقیاس بزرگ آموزش دهند و آن را برای انواع ربات‌ها، از‌جمله انسان‌نماها و ربات‌های چهارپا و ربات‌های همکار به کار گیرند. Isaac Lab با یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، امکان مدیریت حرکات پیچیده و تعاملات گوناگون را برای ربات‌ها فراهم می‌آورد.

پروژه GR00T؛ بنیان توسعه ربات‌های انسان‌نمای چندمنظوره

پروژه GR00T از ابتکارات مهم‌ انویدیا برای توسعه ربات‌های انسان‌نما است. این پروژه با هدف ایجاد کتابخانه‌های شتاب‌دهنده و مدل‌های پایه و مسیرهای داده‌ای، به توسعه‌دهندگان ابزارهایی ارائه می‌دهد تا ربات‌های انسان‌نمای پیچیده‌تر و هوشمندتری بسازند. پروژه GR00T شش گردش‌ کار جدید در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که برای پیاده‌سازی پیشرفته‌ترین قابلیت‌های ربات‌های انسان‌نما مانند ساخت محیط‌های سه‌بعدی مبتنی‌بر OpenUSD و هوش مصنوعی مولد طراحی شده‌اند.

جیم فن، مدیر ارشد تحقیقات هوش مصنوعی تجسم‌یافته در انویدیا، می‌گوید که ربات‌های انسان‌نما موج بعدی هوش مصنوعی تجسم‌یافته هستند. وی می‌افزاید که تیم‌های تحقیق و مهندسی انویدیا با همکاری اکوسیستم جهانی توسعه‌دهندگان، پروژه GR00T را توسعه داده‌اند تا پیشرفت در جامعه توسعه‌دهندگان ربات‌های انسان‌نما سرعت گیرد.

پروژه GR00T: بنیان توسعه ربات‌های انسان‌نمای چندمنظوره

ابزارهای جدید برای پردازش داده‌های تصویری و ویدئویی

توکنایزر Cosmos ابزار کد منبع‌بازی است که به توسعه‌دهندگان رباتیک اجازه می‌دهد تا تصاویر و ویدئوها را به توکن‌های باکیفیت تبدیل کنند. این ابزار تا ۱۲ برابر سریع‌تر از توکنایزرهای کنونی عمل و کیفیت تصویری مناسب را حفظ می‌کند. این امر به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا داده‌های تصویری و ویدئویی را با سرعت و کیفیت بیشتری پردازش و در مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.

در مقابل، NeMo Curator نیز با مسیر پردازش ویدئو مجهز شده است که می‌تواند حجم وسیعی از داده‌های ویدئویی را به‌شکلی مقیاس‌پذیر پردازش کند. این ابزار به‌گونه‌ای طراحی شده است که با پردازش خودکار و هماهنگی بین GPU‌ها، زمان پردازش را کاهش دهد و بر دقت و کارایی پردازش داده‌های حجیم ویدئویی تأثیرگذار باشد. ابزار NeMo Curator از بیش از ۱۰۰ پتابایت داده پشتیبانی می‌کند و راه‌حلی کارآمد برای مدیریت و پردازش داده‌های چندرسانه‌ای در مقیاس بالا ارائه می‌دهد.

همکاری گسترده با شرکت‌های پیشرو در حوزه رباتیک

در‌حال‌حاضر، شرکت‌های پیشرویی مانند 1X ،Agility Robotics ،‌Boston Dynamics و Xpeng Robotics چهارچوب Isaac Lab و توکنایزر Cosmos را به کار می‌گیرند. این شرکت‌ها به دنبال توسعه ربات‌هایی با قابلیت‌های پیچیده‌تر هستند که بتوانند به‌طور موثرتری با محیط و انسان‌ها تعامل برقرار کنند. شرکت 1X نیز مجموعه داده‌های 1X World Model Challenge خود را به‌روزرسانی کرده است تا از توکنایزر Cosmos انویدیا استفاده کند.

به گفته اریک جانگ، معاون هوش مصنوعی در 1X Technologies، توکنایزر Cosmos انویدیا فشرده‌سازی زمانی و فضایی بسیار زیادی را برای داده‌های ما فراهم می‌کند؛ در‌حالی‌که همچنان کیفیت بصری را حفظ می‌کند. این ابزار به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را با ویدئوهای طولانی‌مدت و به‌صورت بهینه ازنظر محاسباتی آموزش دهند.

تسهیل جمع‌آوری و پردازش داده‌های ویدئویی با NeMo Curator

NeMo Curator قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای پردازش داده‌های ویدئویی فراهم آورده است. این ابزار با استفاده از خطوط پردازشی مقیاس‌پذیر و هماهنگی خودکار، مشکلات مرتبط با پردازش ویدئوهای حجیم را برطرف می‌کند. همچنین، NeMo Curator امکان مقیاس‌بندی در سیستم‌های چندگرهی و چند GPU را دارد و با مدیریت کارآمد بیش از ۱۰۰ پتابایت داده، باعث ساده‌تر‌شدن توسعه هوش مصنوعی، کاهش هزینه‌ها و تسریع زمان عرضه به بازار می‌شود.

دسترسی به ابزارهای جدید انویدیا

نسخه ۱/۲ چهارچوب Isaac Lab و توکنایزر Cosmos اکنون به‌صورت کد منبع‌باز در گیت‌هاب برای توسعه‌دهندگان در دسترس هستند. همچنین، ابزار NeMo Curator برای پردازش ویدئو تا پایان ماه جاری میلادی در دسترس قرار خواهد گرفت. گردش‌ کارهای جدید پروژه GR00T نیز به‌زودی برای شرکت‌های رباتیک عرضه خواهند شد و به آن‌ها در ساخت ربات‌های انسان‌نمای پیچیده کمک خواهند کرد.

ابزارهای جدید انویدیا به‌طور بالقوه می‌توانند تحولی بزرگ در توسعه و پیشرفت ربات‌های هوشمند و انسان‌نما ایجاد کنند. این ابزارها به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند که مدل‌های پیچیده‌تری از ربات‌ها را در مدت‌زمان کوتاه‌تری توسعه دهند و به‌سرعت به بازار عرضه کنند. انویدیا با همکاری شرکت‌های بزرگ و اکوسیستم جهانی توسعه‌دهندگان، پروژه GR00T را برای تسهیل این پیشرفت‌ها ایجاد کرده است.



منبع: تکنک