نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، با این حال، همه هواپیماها از این نوع موتور استفاده نمی کنند: موتورهای رمجت و اسکرمجت نیز وجود دارند که از روش های مختلفی برای تولید انرژی برای به جلو راندن هواپیما استفاده می کنند. برخی از موتورهای رمجت و اسکرمجت حتی می توانند دیوار صوتی را بشکنند […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، با این حال، همه هواپیماها از این نوع موتور استفاده نمی کنند: موتورهای رمجت و اسکرمجت نیز وجود دارند که از روش های مختلفی برای تولید انرژی برای به جلو راندن هواپیما استفاده می کنند. برخی از موتورهای رمجت و اسکرمجت حتی می توانند دیوار صوتی را بشکنند و به لطف معماری منحصر به فرد موتور، به هواپیما اجازه می دهند با سرعت مافوق صوت حرکت کنند. بیایید به تفاوت های موتورهای رمجت و اسکرمجت نگاه کنیم.
موتورهای رمجت نوعی موتور آزمایشی هستند که به گونهای طراحی شدهاند که قطعات متحرکی نداشته باشند. این نوع موتورها فاقد توربین گازی سنتی هستند که به تولید انرژی احتراقی و رانش به جلو کمک می کند، همانطور که معمولاً در یک موتور جت مدرن وجود دارد. در عوض، موتورهای رمجت برای به جلو راندن هواپیما، به فشار هوای بسیار زیاد تولید شده توسط جریان های هوای مافوق صوت متکی هستند.
موتورهای رمجت یک سیستم پیشرانه ساده و سبک را ارائه می دهند که برای پرواز مافوق صوت طراحی شده است. آنها با استفاده از حرکت رو به جلو هواپیما، مقدار زیادی هوا را از طریق ورودی به درون موتور می کشند. با عبور هوا از مسیر ورودی، سرعت آن کاهش می یابد، اما فشار دینامیکی ناشی از شتاب به فشار استاتیکی بالا برای احتراق تبدیل می شود. ترکیب سوخت و هوا سوزانده می شود و در خروجی ورودی موتور، هوا در فشار قابل توجهی بالاتر از جریان آزاد است.
با این حال، موتورهای رمجت در عملکرد، تفاوت قابل توجهی با یک موتور توربینی استاندارد دارند. از آنجایی که کمپرسور یا توربین وجود ندارد، موتور غیر از حرکت رو به جلو هواپیما راهی برای کشیدن هوا به داخل موتور ندارد. در یک موتور جت استاندارد، توربین هوا را به داخل می کشد تا مخلوط احتراقی سوخت و هوا را تولید کند. بدون توربین برای جذب هوا، موتور رمجت نیاز به یک حرکت ثابت، با سرعت بالا و رو به جلو برای ایجاد احتراق سوخت و هوا دارد. در سرعت صفر، موتور رمجت کاملاً بلااستفاده است. یک هواپیما باید با سرعت حداقل ۳ ماخ پرواز کند تا موتور رمجت به درستی کار کند.
موتور اسکرمجت – یا “رمجت احتراق فراصوت” – یک نوآوری در طراحی اورجینال موتور رمجت است که محفظه احتراق داخلی را برای حذف مخروط های شوک تغییر می دهد. در یک رمجت سنتی، سرعت هوای وارد شونده به ورودی موتور توسط مخروط های شوک که مسیر عبور فشار هوا را باریک می کنند، کند می شود و به نوبه خود، سرعت جت را افزایش می دهد. با این حال، اسکرمجت ها از امواج کوبشی تولید شده توسط منبع احتراق موتور استفاده می کنند تا سرعت هوای وارد شده به ورودی موتور را برای احتراق کند نمایند.
علاوه بر این، موتور اسکرمجت قادر است احتراق موتوری را در سرعت های فراصوت انجام دهد، در حالی که رمجت سنتی باید هوای ورودی موتور را تا سرعت های مادون صوت کند کند. این تغییر به موتورهای اسکرمجت اجازه می دهد تا با سرعت بالاتری نسبت به موتورهای رمجت کار کنند. اسکرمجت ها می توانند با سرعت ۶ ماخ و بالاتر کار کنند و در برخی از آزمایش ها در هنگام استفاده از این موتورها به سرعت کروز ۱۰ ماخ نیز می رسند. با این حال، مانند موتورهای رمجت معمول، عملکرد آنها حتی برای شروع کار به سرعت بالایی نیاز دارد. در مرحله آزمایش، هواپیماهایی که دارای موتورهای اسکرمجت هستند باید توسط هواپیمای دیگری به ارتفاع بالا برده شوند و سپس قبل از اینکه بتوانند با اهداف خود درگیر شوند، توسط موتور دیگری به سرعت عملیاتی خود برسند.
در روزگار کنونی، کاربرد عملی موتورهای رمجت/اسکرمجت تا حدودی محدود است. برجسته ترین کاربرد این فناوری در تسلیحات نظامی است؛ به طور خاص موشک هایی مانند موشک BrahMos. استفاده از موتور رمجت بر روی یک موشک، امکان رساندن سریع و کارآمد محموله به هدف را فراهم می کند. همچنین، رمجت ها و اسکرمجت ها می توانند در هواپیماهای بدون سرنشین نظامی پرسرعت مورد استفاده قرار گیرند که آنها را در عملیات های شناسایی و سایر عملیات ها موثرتر و کارآمدتر می سازد.
همچنین کاربردهای تجربی دیگری برای فناوری رمجت و اسکرمجت در زمینه سفرهای هوایی و اکتشافات فضایی وجود دارد. استفاده از این موتورها در سفرهای هوایی می تواند به طور قابل توجهی پروازهای مافوق صوت تجاری را تغییر دهد. در حال حاضر، تنها هواپیمای مافوق صوت که وجود داشته، کنکورد بود. این هواپیمای مسافربری مافوق صوت بیش از دو دهه پیش از رده خارج شد و در آن زمان از توربوجت ها استفاده می کرد. با این حال، پروژههای آتی میتوانند از رمجتها یا اسکرمجتها در سفرهای هوایی تجاری استفاده کنند. رمجت ها و اسکرمجت ها همچنین می توانند در هواپیماهای بدون سرنشین در حوزه های غیرنظامی، مانند تحویل سفارش و بار، استفاده شوند، با این فرض که این فناوری می تواند در مقیاس وسیع تری تجاری شود.
۲۲۷۲۲۷
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
بنابر گزارش رویترز، شرکت هواوی با وجود تحریمهای ایالات متحده، همچنان به پیشرفت و توسعهی فناوریهای خود ادامه میدهد. یکی از پروژههای مهم این غول فناوری چینی، سیستمعامل HarmonyOS محسوب میشود که بهعنوان جایگزینی برای اندروید توسعه یافته است. هواوی با اعلام هدف بلندپروازانهی خود برای رسیدن به تعداد ۱۰۰ هزار اپلیکیشن در اکوسیستم HarmonyOS […]
به احتمال فراوان در رویداد CES 2025 که اواخر ژانویه ۲۰۲۵ برگزار میشود، پردازندههای جدید Ryzen 9 9950X3D و Ryzen 9 9900X3D شرکت AMD روانه بازار میشوند. به گزارش تکناک، AMD بهزودی دو پردازنده جدید از سری پردازندههای Ryzen 9 را با فناوری پیشرفته 3D V-Cache رونمایی خواهد کرد. این پردازندهها که شامل مدلهای Ryzen […]
یک نوجوان اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت میکرد، پس از کلاهبرداری از سرمایهگذاران، توسط جامعهی کریپتو افشا شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، همه چیز از یک پست ویروسی در شبکهی ایکس شروع شد. این نوجوان با انتشار پستی به رخ کشیدن سود هنگفتی که در بازار ارزهای […]
امروزه، مسیر موفقیت در دنیای تجارت و کسبوکار به داشتن یک شرکت معتبر و ساختاریافته گره خورده است. ثبت و رتبهبندی شرکتها نه تنها ابزاری برای ایجاد اعتبار و اعتماد در بازار است، بلکه دروازهای به سوی فرصتهای بزرگتر، از جمله مشارکتهای اقتصادی، قراردادهای مهم و مزایای رقابتی، محسوب میشود. اما این فرآیند، اگرچه حیاتی […]