نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند اولیه آیین‌های متفاوتی برای دفن مردگان داشتند

تفاوت در شیوه‌های تدفین برای پژوهشگران شگفت‌انگیز بود؛ زیرا انتظار نمی‌رفت که گروه‌های کوچک و پراکنده در بازه‌های زمانی و مکانی طولانی، چنین الگوهای پایداری را در شیوه‌ی دفن مردگان داشته باشند. جان هاکس، دیرین‌انسان‌شناس از دانشگاه ویسکانسین، می‌گوید: «داده‌ها محدود، اما نمونه‌ها چشمگیر هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد که شیوه‌های تدفین مشخصی وجود داشته که […]


تفاوت در شیوه‌های تدفین برای پژوهشگران شگفت‌انگیز بود؛ زیرا انتظار نمی‌رفت که گروه‌های کوچک و پراکنده در بازه‌های زمانی و مکانی طولانی، چنین الگوهای پایداری را در شیوه‌ی دفن مردگان داشته باشند. جان هاکس، دیرین‌انسان‌شناس از دانشگاه ویسکانسین، می‌گوید: «داده‌ها محدود، اما نمونه‌ها چشمگیر هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد که شیوه‌های تدفین مشخصی وجود داشته که نئاندرتال‌ها و انسان‌های اولیه را از هم متمایز می‌کرده است.»

آیین‌های تدفین هر دو گروه برای نخستین بار در منطقه شام شکل گرفت

مطالعه همچنین نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها و انسان خردمند، در زمانی حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش و تقریباً هم‌زمان با یکدیگر، دفن مردگان را آغاز کردند. جالب‌تر این است که آیین‌های تدفین احتمالاً برای نخستین بار در منطقه‌ی شام در مدیترانه شرقی شکل گرفت. شام که شامل بخش‌هایی از فلسطین، اردن، لبنان و سوریه امروزی است، در زمانی حدود ۲۵۰ هزار تا ۵۰ هزار سال پیش، محل زندگی و ارتباط انسان‌های خردمند اولیه و نئاندرتال‌ها و همچنین، یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت انسان‌ها از آفریقا بود.

به گفته‌ی بین، شگفت‌انگیزترین نکته این است که دفن اجساد ابتدا در شام انجام شد و دیگر آیین‌های تدفین در آفریقا و اروپا، بعدها به وجود آمد.

شواهد دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها و انسان‌های اولیه در شام، دانش خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. بین توضیح می‌دهد: «اگر فقط مصنوعات کشف‌شده در شام را بررسی کنید و استخوانی در دسترس نباشند، نمی‌توانید تشخیص دهید که این منطقه متعلق به نئاندرتال‌ها یا انسان‌های خردمند است.»

بیشتر بخوانید

اما علاوه بر تبادل دانش، پشت دفن اجساد نیز ممکن است دلایل عملی وجود داشته باشد. به گفته‌ی بین، «وقتی گروه‌های زیادی در یک منطقه زندگی می‌کردند و بر سر منابع با یکدیگر رقابت داشتند، دفن مردگان می‌توانست به آن‌ها کمک کند که حق مالکیت خود را بر غارها اثبات کنند.»

بااین‌حال، هاکس معتقد است که با توجه به پراکندگی هر دو گروه در سراسر جهان، تعداد مکان‌های بررسی‌شده هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی کافی نیست. او می‌گوید: «سؤال این است که آیا این آیین‌ها از منبعی واحد به بقیه منتقل شده‌اند؟ داده‌های فعلی برای پاسخ‌دادن به این سؤال کافی نیست.»

بین با نظر هاکس موافق است و می‌گوید باید کاوش‌های بیشتری انجام شود: «ما باید حفاری‌های بیشتری انجام دهیم. شاید در آینده، ۳، ۳۰ یا ۳۰۰ سال دیگر، با پیدا‌شدن نمونه‌های تدفین جدید، دیدگاه ما نیز تغییر کند.»

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی L’Anthropologie منتشر شده است.



Source link