نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در سالهای اخیر، شرکتهای فناوری در نامگذاری مدلهای تولیدی هوش مصنوعی خود به اساطیر یونانی، اخترشناسی و دنیای حیوانات روی آوردهاند. به گزارش تکناک و به نقل از بلومبرگ، با وجود این، یکی از جنبههای جالب و کمتر بررسیشده در این صنعت، نامگذاری مدلهای هوش مصنوعی است. بسیاری از شرکتهای فناوری، مدلهای هوش مصنوعی تولیدی […]
در سالهای اخیر، شرکتهای فناوری در نامگذاری مدلهای تولیدی هوش مصنوعی خود به اساطیر یونانی، اخترشناسی و دنیای حیوانات روی آوردهاند.
به گزارش تکناک و به نقل از بلومبرگ، با وجود این، یکی از جنبههای جالب و کمتر بررسیشده در این صنعت، نامگذاری مدلهای هوش مصنوعی است. بسیاری از شرکتهای فناوری، مدلهای هوش مصنوعی تولیدی خود را با استفاده از نامهایی برگرفته از اساطیر یونانی و حیوانات معرفی کردهاند.
این نامها نه تنها حس خاصی به مدلها میبخشند، بلکه استراتژی بازاریابی و تصویری که برندها قصد دارند از خود ارائه دهند را نیز تحت تأثیر قرار میدهند.
در حال حاضر، مدلهای هوش مصنوعی توانایی تولید متن، موسیقی، تصاویر و حتی ویدیو را از طریق دستورات ساده دارا هستند.
این در حالی است که صنعت فناوری، بیشتر بر بهبود سرعت و کارایی این مدلها تمرکز کرده است. اما نگاهی به نامهایی که شرکتها برای این مدلها انتخاب میکنند، میتواند روایت جالبی از دنیای هوش مصنوعی را به تصویر بکشد.
بررسیهای اخیر نشان میدهد که بسیاری از مدلهای هوش مصنوعی نامهای خود را از اساطیر یونانی یا ستارگان گرفتهاند. به عنوان مثال، مدل Gemini از Google و مدل Titan از Amazon، هر دو به مفاهیم کیهانی و قدرتمند اشاره دارند.
در عین حال، مدلهایی مثل Llama از Meta، که مخفف “Large Language Model Meta AI” است، از حیوانات الهام گرفتهاند و به نوعی تلاش دارند که حس دوستانهتر و کمتر رسمی را به کاربران القا کنند.
Rohan Krishnan، مدیر استراتژی در آژانس برندینگ Red Antler، میگوید که نامهای این مدلها اغلب تلاش دارند تا احساسی خاص در مخاطبان برانگیزند و جایگاه برند را در ذهن آنان تقویت کنند. به عنوان مثال، نام Gemini از Google به نوعی حس جاهطلبی و نوآوری را تداعی میکند، در حالی که نامهای حیوانی مانند Llama، به دنبال ایجاد حسی دلپذیر و دوستانه در بین کاربران هستند.
او همچنین اشاره میکند که انتخاب نامهایی از دنیای حیوانات، میتواند تلاشی برای کاهش جدیت و ایجاد حس دلنشینی در کاربران باشد. مدلهایی مانند: Llama، Vicuna و Alpaca که همگی به خانواده شترسانان تعلق دارند، نمونههایی از این رویکرد هستند.
Krishnan معتقد است که برخی از این نامها به دلیل سادگی در تلفظ و ظاهر خاص خود انتخاب میشوند. او همچنین بر این باور است که شرکتها ممکن است به دلیل ویژگیهای الهامبخش حیوانات، مانند: سرعت چیتا یا قدرت فیل، از آنها الهام بگیرند. برای نمونه، Google در ماه مه گذشته چهار نسخه از مدل زبانی بزرگ PaLM 2 خود را با نامهای Gecko، Otter، Bison و Unicorn منتشر کرد تا اندازههای مختلف این مدلها را نشان دهد.
با وجود این، همه نامها به اندازه هم الهامبخش نیستند. برخی از نامهای مدلهای هوش مصنوعی مانند GPT از OpenAI، بیشتر به جنبههای فنی مدلها اشاره دارند.
GPT مخفف “Generative Pre-trained Transformer” است و شمارهگذاری نسخههای بعدی آن، نظیر GPT-4o، به سادگی با اعداد و حروف ادامه مییابد. این نامها، با وجود ساده و فنی بودن، توانستهاند حس پیشرفته و علمی بودن را در ذهن کاربران تقویت کنند.
حتی خالقان این مدلها هم گاهی به نامهای انتخابی خود انتقاد دارند. برای مثال، Sam Altman، مدیرعامل OpenAI، در پادکست ترور نوآ به شوخی گفت که «ChatGPT نام افتضاحی دارد»، اما آنقدر همهگیر شده است که تغییر آن دیگر ممکن نیست.
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
براساس اعلام سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA)، احتمال دارد اپل و گوگل بهدلیل تسلط بر مرورگر و سیستمعاملهای موبایلی با تحقیقات نظارتی مواجه شوند. این سازمان اظهار کرد که بازار مرورگرهای موبایل برای کسبوکارها و کاربرها در بریتانیا عملکرد مناسبی ندارد و قوانین جدید رقابتی دیجیتال که از سال آینده اجرایی میشوند، احتمالاً رفتار […]
یکی از قابلیتهای کارآمدی که بسیاری از اپراتورهای همراه در اختیار کاربران قرار میدهند، امکان دایورت کردن است. به این معنی که میتوانید به راحتی تماسهای ورودی را به خط دیگری انتقال دهید. این امکان برای خط همراه اول نیز فراهم شده است، اما بسیاری از کاربران با روش انجام این کار مشکل دارند یا […]
مرکز هوش مصنوعی و رباتیک در هنگ کنگ که توسط آکادمی علوم چین راهاندازی شده است، از تراشههای هوش مصنوعی هوآوی برای تقویت مدل «کرز کوپایلت»(Cares Copilot) خود استفاده میکند که برای کمک به روشهای جراحی طراحی شده است. به گزارش ایسنا، مرکز هوش مصنوعی و رباتیک(CAIR) که توسط آکادمی علوم چین(CAS) در هنگ کنگ […]
نشست خبری تپسی با عنوان «مروری بر عملکرد و رشد تپسی در سال ۱۴۰۳»، امروز ۴ آذر ماه، برگزار شد. در این نشست مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی، آمارهایی درباره عملکرد تپسی در سال ۱۴۰۳ ارائه کرده و از رشد قابل توجه این شرکت تا پایان آبان ماه امسال خبر داد: عملکرد ما در تپسی در […]