نقش برجسته هوش مصنوعی در کدنویسی گوگل

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت (شرکت مادر گوگل) اعلام کرد که گوگل از هوش مصنوعی برای تولید یک چهارم کدهای جدید خود استفاده می‌کند. به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، این غول فناوری ضمن برجسته‌سازی عملکرد مالی قوی خود در سه ماهه گذشته، بر اهمیت رویکرد گوگل در بازتعریف مستمر تجربه کاربری و وابستگی داخلی به هوش […]


سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت (شرکت مادر گوگل) اعلام کرد که گوگل از هوش مصنوعی برای تولید یک چهارم کدهای جدید خود استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، این غول فناوری ضمن برجسته‌سازی عملکرد مالی قوی خود در سه ماهه گذشته، بر اهمیت رویکرد گوگل در بازتعریف مستمر تجربه کاربری و وابستگی داخلی به هوش مصنوعی تأکید کرد. همچنین این شرکت شاهد افزایش قابل توجه ۳۴ درصدی درآمد خالص سالانه است.

استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن کد، پدیده جدیدی نیست. همه ما حداقل یک بار از هوش مصنوعی برای تکمیل یک تکلیف خاص یا درک یک مفهوم جدید استفاده کرده‌ایم. اما این واقعیت که یک پیشروی صنعت رایانه‌ای مانند گوگل ۲۵ درصد از کدهای جدید خود را با استفاده از هوش مصنوعی تولید می‌کند، هم جذاب و هم نگران‌کننده است.

سوندار پیچای در این باره گفت: «امروزه، بیش از یک چهارم تمام کدهای جدید در گوگل توسط هوش مصنوعی تولید و سپس توسط مهندسان بررسی و تأیید می‌شود.»

البته، هوش مصنوعی هنوز خودآگاه نیست و هر خط کد باید توسط توسعه‌دهندگان ارشد نظارت شود. اما این می‌تواند تهدیدی جدی برای برنامه‌نویسان آینده‌دار باشد.

گوگل همچنین در حال نوآوری در شیوه جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت با استفاده از هوش مصنوعی است. ویژگی AI Overviews نتایج آنلاین را جمع‌آوری می‌کند و یک خلاصه ارائه می‌دهد.

پیچای در این زمینه نیز توضیح داد: «در بخش جست‌وجو، ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی ما در حال گسترش دامنه و روش جست‌وجوی کاربران هستند.»

اگرچه این گامی در مسیر درست است، اما مدل هوش مصنوعی گاهی دچار خطا می‌شود. همچنین باید توجه داشت که گوگل ممکن است به دلیل شکایت ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا، که انحصار این شرکت در بازار موتورهای جست‌وجو را هدف قرار داده است، مجبور به عقب‌نشینی شود.

هوش مصنوعی در کدنویسی گوگل نقش برجسته‌ای دارد

به طور کلی، عملکرد مالی آلفابت قوی است. افزایش اخیر در ارائه خدمات هوش مصنوعی به کاربران عادی و رشد چشمگیر درآمد تبلیغات YouTube، به افزایش ۱۵ درصدی درآمد شرکت به ۸۸.۲ میلیارد دلار در مقایسه با سال گذشته کمک کرده است.

جالب است که درآمد عملیاتی خدمات این شرکت حتی با در نظر گرفتن هزینه‌های اجرای مدل‌های هوش مصنوعی، ۲۸ درصد افزایش یافته است. گوگل کلود، که ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری و راهکارهای هوش مصنوعی مولد است، شاهد افزایش قابل توجه ۷.۳ برابری درآمد عملیاتی به ۱.۹۴ میلیارد دلار است.

با توجه به همه این موارد، به نظر می‌رسد رویکرد متمرکز بر هوش مصنوعی گوگل در حال نتیجه‌دهی است. اگرچه تهدیدات مربوط به جایگزینی شغلی همچنان وجود دارد، اما گوگل تمام تلاش خود را می‌کند تا سهامداران را راضی نگه دارد و موقعیت خود را در بازار حفظ کند.



Source link