نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
امیرمسعود عابدین: کیا ریو خودرویی است که در واقع جانشین و ادامهدهنده راه پراید به حساب میآید؛ این محصول کرهای در چهار نسل به بازارهای مختلفی عرضه شد و سال گذشته (۲۰۲۴) به پایان عمر خود رسید. پایان عمر ریو به منزله انقراض کوچکترین محصول خودروساز کرهای کیا و پراید است. این شرکت در آینده قصد دارد خودروی […]
امیرمسعود عابدین: کیا ریو خودرویی است که در واقع جانشین و ادامهدهنده راه پراید به حساب میآید؛ این محصول کرهای در چهار نسل به بازارهای مختلفی عرضه شد و سال گذشته (۲۰۲۴) به پایان عمر خود رسید. پایان عمر ریو به منزله انقراض کوچکترین محصول خودروساز کرهای کیا و پراید است. این شرکت در آینده قصد دارد خودروی اقتصادی دیگری با نام K۳ را به بازار بیاورد که در سگمنت و ابعاد و اندازه دیگری بوده و قابل قیاس با ریو نیست. در حالی که پراید و ریو به انتهای راه رسیده و کاملا منقرض شدهاند، اما مشتقات آنها هنوز در بازار ایران نفس میکشند.
به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی کوتاه به چهار نسل ریو، فرزندان منقرض شده پراید، بیندازیم.
کوچکترین خودروی این خودروساز از سال ۱۹۹۹ در سطح جهانی عرضه شد. جانشین تازهوارد پراید با همان سیاست طراحی ساده و معمولی، همسو با طبیعت اقتصادی بودن خودرو عرضه شد. این خودرو در حوالی سال ۸۳، با فیسلیفتی که در سال ۲۰۰۲ برای آن در نظر گرفته شده بود، به خط تولید سایپا آمد.
این نسل ریو از پیشرانه ۱٫۵ لیتری و دو نوع گیربکس دندهای و اتوماتیک بهره میبرد و برخلاف مسیری که پراید رفت، به بادوام بودن معروف شد. پیشرانه این نسل ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون متر گشتاور داشت. ریو تا سال ۱۳۹۰ در ایران حضور داشت و پس از اعمال قانون اجباری نصب کیسه هوا، خط تولید را برای همیشه ترک کرد.
در همین حال که بازار کشورمان با نسل اول ریو سر و کار داشت، نسل دوم ریو با طراحی مدرنتر و نسبتا جذابتری معرفی شد. نسل JB با یک موتور چهار سیلندر ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت، دیفرانسیل جلو و انتخاب گیربکس دستی پنج سرعته یا گیربکس اتوماتیک چهار سرعته عرضه شد. این نسل هیچوقت نتوانست به بازار ایران بیاید.
طراحی و ظاهر ریو برای نسل سوم به صورت کامل تغییر و چهرهای جذاب پیدا کرد. موتور ۱٫۶ لیتری این خودرو همچنان حفظ شده بود و ۱۳۸ اسب بخار قدرت داشت. این موتور با گیربکسهای دستی یا اتوماتیک شش سرعته جفت شد.
این نسل در دو مدل سدان و هاچبک و با امکاناتی مناسب، از سال ۲۰۱۴ به ایران آمد. این خودرو زیر سایه خودروهایی مانند هیوندای i۲۰، نتوانست به موفقیت دست پیدا کند.
نسل چهارم ریو با تغییرات کمی در ظاهر، امکانات و مشخصات فنی معرفی شد. قوای محرکه خودرو همچنان ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر بوده و ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشت. برای مدل سال ۲۰۲۰، یک موتور ۱٫۶ لیتری جدید و کارآمدتر با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و یک گیربکس CVT جایگزین گیربکس شش سرعته اتوماتیک، معرفی شد. نسل چهارم این خودرو یکی از ارزانترین خودروهای آمریکا با قیمت پایه ۱۷,۸۷۵ دلار به حساب میآمد.
۳۲۲
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
بارندگیهای بهاری امسال، در کنار نویدبخش بودن، حادثهای تلخ را در گلابدره تهران رقم زدند؛ زمینلغزش رخداده در نخستین روز سال ۱۴۰۴ در این منطقه، علاوه بر خسارات اقتصادی، بار دیگر ضرورت توجه به مطالعات زمینشناسی در توسعه شهری را گوشزد کرد. به گزارش ایسنا، باران های بهاری برای ما خاطرات تاسفباری را برای ما […]
به گزارش خبرآنلاین، سیستم های تسلیحاتی پیشرفته با هدایت لیزری (APKWS II) که توسط سیستم های BAE توسعه یافته است، یک سیستم تسلیحاتی قدرتمند هستند که راکت های استاندارد را به مهمات هدایت شونده دقیق تبدیل می کنند و کارایی آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. این سیستم از موتور موشک Mk66 Mod […]
طبق گزارشها، ساعتهای هوشمند شرکت اپل موسوم به «اپل واچ» با دوربینهای داخلی برای پشتیبانی از ویژگیهای هوش مصنوعی در دست ساخت هستند و احتمالا تا سال ۲۰۲۷ عرضه خواهند شد. به گزارش ایسنا، به گفته مارک گورمن(Mark Gurman)، افشاگر محصولات اپل، این شرکت در حال کار بر روی افزودن دوربین به مدلهای آینده «اپل […]
پژوهشگران «دانشگاه لیورپول» یک حسگر جدید ساختهاند که میتواند نشت گازهای خطرناک را در باتریهای لیتیوم-یون پیش از آتش گرفتن یا انفجار آنها تشخیص دهد. به گزارش ایسنا، باتریهای لیتیوم-یون میتوانند انرژی دستگاههای بسیاری را از تلفنها گرفته تا خودروهای الکتریکی تامین کنند اما ایمنی یک نگرانی اصلی درباره آنهاست. این باتریها کارآمد و بادوام […]