پیگیری جدی رگولاتوری برای جلوگیری از تماس‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی

نیمه مهر ماه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه‌ای ارائه خدمت محتوای صوتی تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد. موضوعی که مدت‌ها مورد اعتراض مردم بود و سرانجام رگولاتوری با اعمال ممنوعیت نسبت به آن واکنش نشان داد. البته این اعمال ممنوعیت هنوز منجر به حذف و قطع تماس‌های تبلیغاتی نشده است. بنابراین، وزیر ارتباطات […]


نیمه مهر ماه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه‌ای ارائه خدمت محتوای صوتی تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد. موضوعی که مدت‌ها مورد اعتراض مردم بود و سرانجام رگولاتوری با اعمال ممنوعیت نسبت به آن واکنش نشان داد.

البته این اعمال ممنوعیت هنوز منجر به حذف و قطع تماس‌های تبلیغاتی نشده است. بنابراین، وزیر ارتباطات برای سازمان تنظیم مقررات ماموریت تعیین کرده که فورا نسبت به رفع مزاحمت پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته، اعم از تماس و پیامک، اقدام کنند.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چند روز قبل اعلام کرد که بدون مماشات با پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته برخورد خواهد شد:

پیامک‌ها و تماس‌های ناخواسته تبلیغاتی مزاحمت‌هایی را برای مردم درست می‌کند و باعث رنجش خاطر آن‌ها شده است که از نگاه ما در وزارت ارتباطات، قابل قبول نیست و بدون مماشات با آن برخورد می‌کنیم.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات در ادامه از اقدام انجام‌شده در این خصوص خبر داده و گفته است: «به سازمان تنظیم مقررات به‌صورت ویژه ماموریت دادم که موضوع را رصد کنند که بر اساس گزارشی که تهیه کرده‌اند، اقداماتی را برای مدیریت در نظر گرفته‌اند.»

او تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر «اولویت کسب رضایت مردم» را دلیلی دانسته برای این که موضوع حذف تماس‌های صوتی و پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته به‌صورت ویژه توسط وزارت ارتباطات پیگیری شود و این مزاحمت‌ها به حداقل ممکن برسد.

به دنبال اظهار نظر وزیر ارتباطات و اشاره به تعیین ماموریت برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حمید فتاحی، رئیس این سازمان از برخورد با تماس‌های تبلیغاتی صوتی و ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی خبر داه است.

بر اساس گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر کرده اس، فتاحی به مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره همین موضوع اشاره کرده و این طور گفته است:

به منظور حفاظت از حقوق کاربران در حوزه ICT، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی تصویب شده که بر اساس آن تماس‌های تبلیغاتی صوتی ممنوع است.

حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

اپراتورها باید سامانه تشخیص تماس‌های تبلیغاتی مزاحم را راه‌اندازی کنند

این ممنوعیت قاعدتا با برخوردهای جدی با متخلفان همراه خواهد بود. رئیس سازمان تنظیم مقررات درباره نحوه برخورد رگولاتوری با این متخلفان این طور توضیح داده است: «بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارایه خدمات تلفن همراه موظف شده‌اند سامانه تشخیص تماس‌های صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی کنند و مانع از راهیابی این‌گونه تماس‌ها در شبکه خود شوند.»

ممنوعیت در نظر گرفته‌شده فقط تماس‌های صوتی تبلیغاتی مزاحم را شامل نمی‌شود بلکه پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته، که در بعضی موارد حتی با لغو از سوی کاربر هم‌چنان ارسال می‌شوند، هم باعث نارضایتی مردم شده و بارها مورد اعتراض قرار گرفته است. فتاحی درباره راهکار رگولاتوری برای برخورد با این موضوع نیز گفت:

اپراتورها موظف هستند که سامانه کشف تخلف پیامکی خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های متخلف را شناسایی و مسدود کنند.

حمید فتاحی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

در این میان سازمان تنظیم مقررات راهکاری را هم برای کاربران در نظر گرفته و آن‌ها هم می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir شکایت خود از دریافت تماس‌های صوتی و پیامک‌های تبلیغاتی را ثبت کنند تا از این طریق به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

رئیس رگولاتوری در خصوص نحوه محدود کردن دریافت پیامک تبلیغاتی از سوی کاربران نیز گفت: «مشترکان تلفن همراه می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* و یا مراجعه به اپلیکیشن‌های اپراتور خود، در منوی مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی برای غیرفعال‌سازی یا فعال‌سازی دریافت پیامک‌ها اقدام کنند.»



Source link