چالش‌ موتورهای کم‌مصرف برای عبور از موانع قانونی تا رسیدن به مسیر تجاری‌سازی

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حالی که موفق شدند موتورهای فوق کم مصرف BLDC را به فاز تولید برسانند، همچنان با چالش‌های قانونی و سرمایه در گردش مواجه هستند و بنا به گفته آنها کاربرد این موتورها در کولرهای آبی می‌تواند بخش مهمی از ناترازی‌های […]



گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حالی که موفق شدند موتورهای فوق کم مصرف BLDC را به فاز تولید برسانند، همچنان با چالش‌های قانونی و سرمایه در گردش مواجه هستند و بنا به گفته آنها کاربرد این موتورها در کولرهای آبی می‌تواند بخش مهمی از ناترازی‌های انرژی را در کشور بهبود بخشد.

محمد سپه‌کار، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت در زمینه موتورهای الکتریکی و درایو و همچنین هیترهای القایی فعال است، گفت: موتورهای الکتریکی در حمل و نقل برقی کاربرد دارند و محصولی که ما در این شرکت به تولید رساندیم، موتور برقی دوچرخه و موتور سیکلت برقی و خودروهای برقی به همراه درایو آنها است.

وی با بیان اینکه ما بر روی این محصولات موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیانی شدیم، اظهار کرد: تاکنون این محصولات را در قالب پکیج‌های هزار عددی به فروش رساندیم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به موتورهای برقی تولید شده در این شرکت، یادآور شد: این موتورها از نوع موتورهای «براش‌لس» DC است که بازده بالاتری نسبت به موتورهای نسل قبل خود دارند و با توجه به مصرفه بهینه انرژی، به تدریج جایگزین موتورهای نسل قبل خود شده‌اند.

سپه‌کار، موتور الکتریکی کولرهای آبی را از دیگر دستاوردهای دانش‌بنیان محققان این شرکت نام برد و اضافه کرد: این موتورها با جایگزین شدن با موتورهای فعلی کولرهای آبی، موجب می‌شوند که راندمان مصرف انرژی در کولرهای آبی به میزان ۳۰ درصد بهبود یابد و مصرف آب و برق را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه این موتورها در هر کولر آبی حداقل ۳۰۰ وات صرفه‌جویی انرژی را ایجاد می‌کنند، خاطر نشان کرد: اگر این عدد در ۲۰ میلیون کولر آبی موجود در کشور ضرب شود، حدود ۴۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق در کل کشور را در پی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موتورها به تولید رسیده و استانداردهای آنها نیز اخذ شده است، افزود: موتورهای BLDC ما وارد فاز تولید انبوه شده است و در این زمینه با چالش سرمایه در گردش مواجه هستیم.

سپه‌کار با اشاره به چالش‌های تجاری‌سازی این نوع موتورهای کم مصرف در کشور، توضیح داد: در این زمینه با دو چالش مواجه هستیم که یکی از آنها قوانین است که باید قوانین اصلاح شود تا جلوی تولید موتورهای قدیمی گرفته شود، چون برق به سختی تولید می‌شود و به راحتی از طریق این موتورها در کولرهای آبی تلف می‌شود.

وی چالش دیگر را سرمایه در گردش و هزینه اول عنوان کرد و ادامه داد: معمولا صنایع به سمت کالاهای ارزان‌تر می‌روند، ولی نیاز است همان کاری که برای روشنایی صورت گرفت، اجرایی شود؛ دولت برای حذف لامپ‌های رشته‌ای، با اعطای یارانه، لامپ‌های کم‌مصرف را جایگزین این نوع لامپ‌ها کرد و در زمینه این نوع موتورها نیز باید این تجربه تکرار شود که یا از تولید این موتورها، حمایت و یا تبصره‌ای برای سازندگان، تصویب شود تا کاربرد این موتورها در کولرهای آبی الزامی شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، تاکید کرد: در صورتی که قوانین اصلاح شود، در بازار کشش لازم برای خریداری این موتورها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از ناترازی‌های انرژی موجود در کشور ناشی از محصولات کم بازده موجود در بازار است، گفت: این موتورها در کل دنیا کاربردی شده‌اند، چون انرژی در سایر کشورها گران است و از آنجایی که انرژی در کشور ما ارزان است، جایگزین شدن موتورهای BLDC سخت‌تر است.

سپه‌کار با بیان اینکه در مقابل، با تلاش ما موتورهای حوزه حمل و نقل تجاری‌سازی شده است، افزود: برای کاربردی شدن این محصول در دوچرخه‌ها و موتور سیکلت‌های برقی با چند شرکت همکاری داریم، ولی برای کاربردی شدن موتورهای BLDC در کولرهای آبی با کولرسازان به توافق نرسیده‌ایم.

انتهای پیام



Source link