کمیاب‌ترین موستانگ شلبی جهان را ببینید /عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، در سال ۱۹۷۰ پایان نسخه‌های شلبی نسل اول موستانگ رقم خورد ولی بااین‌وجود، در سال ۱۹۷۰ هیچ موستانگ شلبی تولید نشد و تمام نمونه‌هایی که با مدل ۱۹۷۰ عرضه شدند در اصل در سال ۱۹۶۹ ساخته شده بودند. پس از پایان تولید موستانگ شلبی در سال ۱۹۶۹، کارول […]


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، در سال ۱۹۷۰ پایان نسخه‌های شلبی نسل اول موستانگ رقم خورد ولی بااین‌وجود، در سال ۱۹۷۰ هیچ موستانگ شلبی تولید نشد و تمام نمونه‌هایی که با مدل ۱۹۷۰ عرضه شدند در اصل در سال ۱۹۶۹ ساخته شده بودند. پس از پایان تولید موستانگ شلبی در سال ۱۹۶۹، کارول شلبی با فورد خداحافظی کرد و یکی از بزرگ‌ترین فصل‌های تاریخ خودروسازی آمریکا بسته شد.

زمانی که تولید آخرین سری موستانگ شلبی نسل اول در دسامبر ۱۹۶۸ آغاز شد، فورد کل فرایند تولید این خودروها را در دست گرفته بود و برخلاف نمونه‌های قبلی، شلبی نقش کمرنگ‌تری در تولید این سری داشت. تا جولای ۱۹۶۹، مجموعاً ۳,۱۵۰ دستگاه موستانگ شلبی تولید شد اما ازآنجایی‌که در سال ۱۹۶۹ موستانگ‌های قدرتمند زیادی شامل مدل‌های باس و مک‌وان به بازار عرضه می‌شدند، تمام نمونه‌های شلبی تا پایان سال فروخته نشدند و تعداد ۷۸۸ دستگاه شلبی GT350 و GT500 همچنان باقی مانده بود. از این تعداد، ۴۷۰ دستگاه GT500 بود که به پیشرانهٔ ۷ لیتری کبرا جت مجهز بودند و از این تعداد، ۳۸۰ دستگاه نسخهٔ اسپرت‌روف یا همان فست‌بک بودند.

کمیاب‌ترین موستانگ شلبی جهان را ببینید /عکس

از این ۳۸۰ دستگاه، تنها ۱۱۹ دستگاه به پکیج سفارشی درگ پک مجهز بودند که موتور ۷ لیتری را با میل‌لنگ و فلای‌ویل قوی‌تر، شاتون‌های موتور ۴۲۷ لمان و یک خنک‌کننده روغن در جلوی موتور، به سوپر کبرا جت تبدیل می‌کرد. از این تعداد، فقط ۱۳ دستگاه با رنگ نارنجی گربر و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی ساخته شد که حالا یکی از آن‌ها با قیمتی نامشخص برای فروش گذاشته شده است. این خودرو از جهت دیگری هم نمونهٔ منحصربه‌فردی به‌حساب می‌آید زیرا این یکی از تنها دو نمونهٔ GT500 مدل ۱۹۷۰ سوپر کبرا جت نارنجی‌رنگ با صندلی‌های اسپرت محسوب می‌شود.

کمیاب‌ترین موستانگ شلبی جهان را ببینید /عکس

این خودرو چهار سال پیش به قیمت ۱۴۳ هزار دلار فروخته شد و حالا دوباره توسط یک نمایندگی موستانگ در ایندیانا برای فروش گذاشته شده است. این خودرو زیر ۶۰ هزار مایل (۹۶ هزار کیلومتر) کار کرده و به نظر می‌رسد داخل آن بازسازی شده باشد. این GT500 نارنجی‌رنگ همچنین یکی از آخرین موستانگ‌های شلبی نسل اول تولیدی محسوب می‌شود و نمونهٔ ۳,۱۱۱ از ۳,۱۵۰ دستگاهی است که در سال ۱۹۶۹ ساخته شد.

کمیاب‌ترین موستانگ شلبی جهان را ببینید /عکس

پیشرانهٔ ۷ لیتری کبرا جت که در آوریل ۱۹۶۸ برای موستانگ‌های تولیدی معمولی ارائه شد، شلبی را به دردسر انداخت زیرا تا پیش از آن، نشان کبرا روی موستانگ نشان می‌داد که زیر کاپوت خودرو قوی‌ترین موتور کل خانوادهٔ این ماشین قرار دارد ولی ارائهٔ موتور کبرا جت این شرایط را تغییر داد. به همین دلیل، شلبی خیلی زود دست‌به‌کار شد و برای حفظ جایگاه خود نزد خریداران و همین‌طور حفظ اعتبار نام شلبی به‌عنوان تولیدکنندهٔ قوی‌ترین موستانگ‌ها، نسخهٔ GT500 KR (مخفف پادشاه جاده یا King of the Road) را ارائه کرد.

کمیاب‌ترین موستانگ شلبی جهان را ببینید /عکس

۲۲۷۲۲۷



خبر آنلاین