نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مراکز تربیت نیروی انسانی، نقشی کلیدی در شکلدهی آینده اقتصادی و اجتماعی کشورها دارند. پژوهشی تازه تلاش کرده است مدلی را برای تقویت کارآفرینی در این مراکز ارائه کند تا مسیر تربیت کارآفرینان آینده را هموارتر سازد. به گزارش ایسنا، کارآفرینی در آموزش عالی به معنای ایجاد محیطی […]
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مراکز تربیت نیروی انسانی، نقشی کلیدی در شکلدهی آینده اقتصادی و اجتماعی کشورها دارند. پژوهشی تازه تلاش کرده است مدلی را برای تقویت کارآفرینی در این مراکز ارائه کند تا مسیر تربیت کارآفرینان آینده را هموارتر سازد.
به گزارش ایسنا، کارآفرینی در آموزش عالی به معنای ایجاد محیطی است که در آن دانشجویان بتوانند مهارتهای خلاقیت، نوآوری و ایجاد شغل را یاد بگیرند. در جهان امروز، کشورهایی موفقتر خواهند بود که بتوانند این مهارتها را در نسل جوان خود تقویت کنند. در ایران، با وجود نرخ بالای بیکاری میان فارغالتحصیلان، نظام آموزشی هنوز به طور کامل با نیازهای بازار کار هماهنگ نشده است. بسیاری از صاحبنظران معتقدند توسعه مدلهای آموزشی که به تربیت کارآفرینان منجر شود، میتواند راهحلی مؤثر برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال باشد. به همین دلیل، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی آموزشی و طراحی مدلهایی بومی برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
یکی از مشکلات موجود در کشور، ضعف در استفاده از فرصتهای شغلی موجود و ایجاد کسبوکارهای جدید است. این مسئله به دلایلی مانند نبود برنامهریزی متناسب با بازار کار و عدم تقویت مهارتهای کارآفرینانه در دانشجویان بروز کرده است. با توجه به این شرایط، طراحی الگوهای بومی که بر اساس نیازهای خاص کشور تنظیم شده باشند، میتواند راهگشا باشد. همچنین، تقویت پیوند بین دانشگاه و صنعت، انتقال دانش و افزایش توانایی فارغالتحصیلان در ایجاد اشتغال میتواند این مسیر را تسهیل کند.
هدی السادات محسنی سهی، استادیار دانشگاه الزهرا (س) با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، پژوهشی را در زمینه کارآفرینی آموزشی انجام داده است. این تحقیق به دنبال آن بوده است که مدلی مناسب برای تقویت این نوع کارآفرینی در دانشگاهها ارائه دهد. این پژوهش با بررسی ابعاد مختلف کارآفرینی آموزشی و توجه به نیازها و ظرفیتهای بومی، تلاش کرده است راهکارهایی عملیاتی ارائه کند.
برای انجام این تحقیق، پژوهشگران ابتدا با استفاده از مطالعات کیفی، ابعاد و مؤلفههای مرتبط با کارآفرینی آموزشی را شناسایی کردند. سپس این مؤلفهها را مورد ارزیابی قرار دادند. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران بودند و از میان آنها ۲۵۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که اعتبار آن با استفاده از روشهای علمی بررسی شد. در انتها نیز دادهها با نرمافزارهای آماری تحلیل شدند.
نتایج این پژوهش نشان دادند که شش بعد اصلی شناسایی شده در مدل کارآفرینی آموزشی، ارتباط معناداری با موفقیت این الگو دارند. این ابعاد شامل عواملی مانند ساختار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ویژگیهای فردی هستند که هر یک تأثیر قابل توجهی بر توسعه کارآفرینی آموزشی دارند. همچنین، شاخصها نشان دادند که مدل ارائه شده از اعتبار بالایی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزاری برای بهبود آموزش کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.
در بخش نتیجهگیری، پژوهشگران تأکید کرده اند که کارآفرینی آموزشی میتواند به رشد نوآوری و خلاقیت در دانشگاهها کمک کند. این مدل نه تنها فارغالتحصیلانی با مهارتهای عملیاتی بهتر تربیت میکند، بلکه با توجه به ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی ایران، میتواند به حل معضل بیکاری نیز کمک کند. توسعه سیاستهای حمایتی و فرهنگسازی در این زمینه از جمله اقداماتی است که میتواند به موفقیت بیشتر این مدل کمک کند.
پژوهشگران همچنین خاطرنشان کرده اند که این مدل میتواند به عنوان پایهای برای برنامهریزیهای آینده در دانشگاهها استفاده شود. ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی، پرورش اساتید متخصص در این حوزه و طراحی برنامههای درسی متناسب از جمله راهکارهایی است که میتواند کارآفرینی آموزشی را تقویت کند.
این تحقیق نشان میدهد که دانشگاهها میتوانند نقشی کلیدی در پرورش ذهنیت کارآفرینی داشته باشند و با تغییر نگرش خود به آموزش، نه تنها به رشد دانشجویان بلکه به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک کنند.
پژوهش فوق که در فصلنامه «پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی» وابسته به مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی منتشر شده، نمونهای از تلاشهای علمی در ایران برای حل چالشهای آموزشی و اشتغال است. این دستاورد میتواند الهامبخش سایر پژوهشها در زمینه آموزش و کارآفرینی باشد.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
با تلاش استاد دانشکده فیزیک دانشکدگان علوم، دانشگاه تهران به عضویت آزمایشگاه بینالمللی سِرن سوئیس درآمد. به گزارش ایسنا به نقل از روابطعمومی دانشگاه تهران، دکتر کاظم عزیزی، استاد دانشکده فیزیک دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و عضو کارگروه سِرن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در معرفی این مؤسسه علمی بینالمللی گفت: «سرن»، مرکز تحقیقات فیزیک هستهای و ذرات […]
سپیدار سیستم در هفته حسابدار امسال با برگزاری مجموعهای از برنامههای متنوع و تأثیرگذار در راستای ارتقای مهارتهای مالی حسابداران و با معرفی سیستمهای جدید نرمافزار حسابداری سپیدار سیستم، گامهای جدید و مؤثری برداشت. این برنامهها که برخی از آنها از ابتدای آذرماه شروع شده بودند، در هفته حسابدار به اوج خود رسیدند و توجه […]
تلاش ۲.۳ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای بازیافت زبالههای هستهای به عناصر کمیاب خاکی که برای همه مصارف از تلفنهای هوشمند گرفته تا دستگاههای MRI حیاتی هستند، آغاز شده است. به گزارش ایسنا، تلاشی نوآورانه برای بازتعریف مدیریت زبالههای هستهای در اتحادیه اروپا آغاز شده است. در یک پروژه جدید، از روشهای جداسازی برای بررسی […]
تحقیقات نشان میدهند که استفاده از مشوقهای مالی، شانس ترک سیگار را به طور قابل توجهی افزایش میدهند و اثرات مثبت مشوقها حتی پس از اتمام ادامه دارند. به گزارش تکناک، این مشوقها میتوانند نرخهای ترک سیگار را به طور چشمگیری افزایش دهند، که این مسئله نشاندهنده اهمیت ایجاد برنامههای تشویقی در سیاستگذاریها است. تحقیقات […]