مدیرعامل مازراتی: افزایش فروش خودروهایمان کار ساده‌ای نیست

مازراتی، نامی که با لوکس بودن و عملکرد بالا در صنعت خودروسازی گره‌خورده، در سال‌های اخیر با چالش‌هایی جدی در زمینه‌ی فروش و سودآوری روبه‌رو شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش این برند ایتالیایی در سال ۲۰۲۴ با افت بیش از ۵۰ درصدی مواجه شده و به‌تبع آن، درآمد این شرکت نیز […]


مازراتی، نامی که با لوکس بودن و عملکرد بالا در صنعت خودروسازی گره‌خورده، در سال‌های اخیر با چالش‌هایی جدی در زمینه‌ی فروش و سودآوری روبه‌رو شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش این برند ایتالیایی در سال ۲۰۲۴ با افت بیش از ۵۰ درصدی مواجه شده و به‌تبع آن، درآمد این شرکت نیز به همین میزان کاهش‌ یافته است. این وضعیت بحرانی، مدیرعامل جدید مازراتی یعنی سانتو فیچیلی را با مأموریتی دشوار روبه‌رو کرده است؛ احیای برند مازراتی و بازگرداندن آن به مسیر سوددهی.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مازراتی، نارضایتی نمایندگی‌های فروش از نحوه مدیریت پیشین است. این موضوع که در برخی دیگر از برندهای زیرمجموعه استلانتیس نیز مشاهده می‌شود، نیازمند توجه ویژه و ترمیم روابط دارد. فیچیلی بر این باور است که بازسازی این روابط، گامی اساسی در جهت بهبود وضعیت مازراتی خواهد بود.

علاوه‌بر مشکلات داخلی، مازراتی در زمینه‌ی بازاریابی نیز با ناکارآمدی‌هایی روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که فیچیلی اذعان داشت که تلاش‌های بازاریابی قبلی نتایج مطلوبی نداشته و به‌همین‌دلیل، برنامه‌هایی برای بازنگری و اجرای استراتژی‌های جدید در این زمینه در دست اقدام است. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد مدل گرن کابریو که در فوریه ۲۰۲۴ معرفی شد، نشان از عزم این شرکت برای بهبود وضعیت بازاریابی دارد.

کاهش فروش و درآمد، تنها مشکل مازراتی نیست. گزارش‌ها همچنین از اختلال در تولید خودروهای الکتریکی این شرکت خبر می‌دهند. این موضوع، باتوجه‌به اهمیت روزافزون خودروهای برقی در بازار جهانی، می‌تواند چالش‌های بیشتری را برای مازراتی ایجاد کند.

فیچیلی برای مقابله با این چالش‌ها، برنامه‌ای جامع درنظر گرفته است. تشکیل تیمی قوی برای افزایش رقابت‌پذیری مازراتی، بررسی امکان کاهش قیمت‌ها و کاهش هزینه‌های داخلی از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود. بااین‌حال، فیچیلی انتظار ندارد که این تلاش‌ها به‌زودی نتیجه دهد. او پیش‌بینی می‌کند که سال ۲۰۲۵ نیز سالی دشوار برای مازراتی خواهد بود و انتظار سودآوری تا سال ۲۰۲۶ را ندارد.

مقاله‌های مرتبط

فیچیلی باوجود چالش‌های موجود، به آینده‌ی مازراتی بسیار خوشبین است. به عقیده‌ی او، باتکیه‌بر میراث غنی و اجرای برنامه‌های دقیق، می‌توان آتش اشتیاق به این برند را دوباره شعله‌ور کرد. بااین‌حال، فیچیلی انتظار ندارد که مازراتی تا پیش‌از سال ۲۰۲۶ به سودآوری برسد. این نشان می‌دهد که مدیرعامل جدید، دیدگاهی واقع‌بینانه نسبت‌به وضعیت فعلی دارد و برای بهبود اوضاع، برنامه‌ای بلندمدت را درنظر گرفته است.

بنابر گزارش Auto Car، احیای مازراتی نیازمند تلاش هماهنگ در بخش‌های مختلف از جمله بازاریابی، تولید و احیای روابط با نمایندگی‌ها است. فیچیلی با تمرکز بر این موارد و باتکیه‌بر تاریخچه و اعتبار این برند، امیدوار است بتواند مازراتی را به جایگاه اصلی و قدیمی خود در بازار خودرو لوکس بازگرداند.



Source link