نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در دنیای امروز، مفاهیمی چون پستمدرنیسم بر جنبههای مختلف زندگی انسان تأثیر گذاشتهاند؛ اما آیا این تفکر توانسته است در نظام آموزشی، بهویژه در دانشگاههای ایران، تحولی ایجاد کند؟ پژوهشی جدید به بررسی این موضوع پرداخته است. به گزارش ایسنا، پستمدرنیسم جریانی فکری است که از دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت و بهتدریج به حوزههای مختلف، […]
در دنیای امروز، مفاهیمی چون پستمدرنیسم بر جنبههای مختلف زندگی انسان تأثیر گذاشتهاند؛ اما آیا این تفکر توانسته است در نظام آموزشی، بهویژه در دانشگاههای ایران، تحولی ایجاد کند؟ پژوهشی جدید به بررسی این موضوع پرداخته است.
به گزارش ایسنا، پستمدرنیسم جریانی فکری است که از دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت و بهتدریج به حوزههای مختلف، از جمله آموزش و برنامهریزی درسی، نفوذ کرد. برخلاف مدرنیسم که بر اصول مشخص و قطعی تأکید دارد، پستمدرنیسم نگاه متفاوتی به مسائل دارد و بر تنوع، تغییرپذیری و نسبی بودن تأکید میکند. این نگاه بهویژه در برنامههای درسی دانشگاهی، چارچوبهای سنتی را به چالش کشیده و بر اهمیت سازگاری برنامهها با شرایط متغیر اجتماعی و فردی تأکید دارد. با وجود این، همواره پرسشهایی درباره مزایا و معایب این نگاه در نظامهای آموزشی مطرح بوده است. ضرورت تحقیق در این زمینه از آنجا ناشی میشود که آموزش عالی در بسیاری از کشورها، بهویژه ایران، نقش کلیدی در تربیت نیروی انسانی و توسعه اجتماعی ایفا میکند.
برنامههای درسی در نظام آموزش عالی ایران بهعنوان محور تحول و رشد جامعه شناخته میشوند. در عین حال، این برنامهها نیازمند سازگاری با تغییرات اجتماعی و فرهنگی هستند. پستمدرنیسم، با دیدگاه متفاوت خود به مسائل آموزشی، فرصتها و چالشهای جدیدی را پیش روی دانشگاهها قرار داده است. در پژوهشی جدید تلاش شده است تا میزان نفوذ و تأثیر این تفکر بر برنامههای درسی آموزش عالی ایران مورد بررسی قرار گیرد و به سؤالهایی درباره مزایا و معایب آن پاسخ داده شود.
در این مطالعه که توسط کریمه آزرمی بستانآباد و یکی از همکارانش از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران انجام شده است، عناصر برنامهریزی درسی نوین را که از مفاهیم پستمدرنیسم الهام گرفتهاند، در نظام آموزش عالی ایران بررسی شدهاند. این امر با تمرکز بر اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز انجام شده است.
برای انجام این پژوهش، محققان از روشهای کیفی بهره گرفتهاند و مصاحبههای نیمهساختاریافته، ابزار اصلی آنها برای جمعآوری دادهها بوده است. نمونههای این پژوهش بهصورت هدفمند از میان اعضای هیأت علمی انتخاب شدند.
نتایج این تحقیق نشان میدهند که عناصر پستمدرنیسم در برنامههای درسی آموزش عالی ایران تا حدودی نفوذ کردهاند. برای مثال، محتوای درسی در حال حرکت به سمت انعطافپذیری بیشتر است و روشهای تدریس مشارکتی و پروژهمحور نیز رایج شدهاند. با این حال، اهداف برنامههای درسی همچنان ثابت و سنتی باقی ماندهاند. این امر نشان میدهد که تغییرات عمدهای در سه عنصر محتوا، روشهای تدریس و ارزیابی رخ داده است؛ اما عنصر اهداف همچنان پایبند به رویکردهای سنتی است.
مزایای این نفوذ شامل اشاعه فرهنگها، تأکید بر تنوع و توجه به نگاه انتقادی است. این تغییرات میتوانند به آموزش دانشجویانی کمک کنند که به جای پذیرش صرف مطالب، پرسشگر و تحلیلگر باشند. از سوی دیگر، معایبی همچون شکاکیت نسبت به برخی ارزشهای اخلاقی و پوچگرایی از نتایج این تغییرات هستند.
از اهمیت یافتههای این تحقیق که نتایج آن را دو فصلنامه «مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی» وابسته به انجمن مطالعات برنامه درسی ایران منتشر کرده، میتوان به امکان بازطراحی برنامههای درسی دانشگاهی اشاره کرد. برنامههایی که بتوانند همزمان با حفظ ارزشهای فرهنگی و اجتماعی، از مزایای انعطافپذیری و تنوع بهرهمند شوند. این پژوهش همچنین نشان میدهد که برای استفاده بهینه از رویکردهای پستمدرنیسم، نیاز به آموزش و توانمندسازی اساتید دانشگاه وجود دارد.
با توجه به نتایج این تحقیق، طراحی برنامههای درسی مبتنی بر اصول پستمدرنیسم، با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و بومی، میتواند گامی مؤثر در راستای تحول نظام آموزشی ایران باشد. این امر نیازمند بازنگری در ساختارهای سنتی و حرکت به سمت رویکردهای مشارکتی و انعطافپذیر است.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ویدئو تبلیغاتی جدید سری گلکسی S25 ویژگیهای بهبودیافتهای مانند قابلیت پیشرفته عکاسی در شب و ابزار پاککننده صوتی را نمایش میدهد. به گزارش تکناک، سامسونگ در آستانه رونمایی پرچمداران سری گلکسی S25، ویدئو تبلیغاتی این محصولات را منتشر کرده است. این ویدئو ۱/۵ دقیقهای ویژگیهای پیشرفتهای ازجمله بهبود فناوری عکاسی در شب (Nightography) و ابزار […]
به گزارش خبرآنلاین، جدیدترین آمارهای منتشر شده از میزان فروش گوشیهای هوشمند در خاک چین نشان میدهد که اپل بهدلیل تأخیر در ارائه امکانات هوش مصنوعی روی آیفون دیگر رتبه اول فروش در این کشور را در اختیار ندارد. به نقل از دیجیاتو، طبق دادههای آماری منتشر شده از سوی مؤسسه Canalys، اپل توانسته است […]
مشخصات نسخهی دیگری از تراشهی اسنپدراگون ۸ الیت در وبسایت کوالکام قرار گرفته است که بهنظر میرسد از هفت هستهی CPU تشکیل میشود. مدل اصلی این تراشه که پیشاز این معرفی شد تا در بهترین گوشی های اندرویدی قرار بگیرد، هشت هسته دارد. مدل ۷هستهای اسنپدراگون ۸ الیت دارای دو هستهی اصلی با فرکانس ۴٫۳۲ […]
دیوان عالی ایالات متحده ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن تیکتاک را تأیید کرد. این تصمیم با هدف تقویت امنیت ملی و مقابله با نگرانیها درباره حفظ دادهها و نفوذ خارجی گرفته شده است. به گزارش تکناک، دیوان عالی ایالات متحده در حکمی تاریخی، قانون ممنوعیت فعالیت تیکتاک در آمریکا را تأیید کرد. قانون مذکور از روز […]