احتمالاً قابلیت DLSS 4 برای گرافیک‌های قدیمی انویدیا نیز در دسترس قرار می‌گیرد

انویدیا اعلام کرد که قابلیت DLSS 4 Frame Generation ممکن است برای گرافیک‌های قدیمی، ازجمله سری RTX 30، نیز منتشر شود. به گزارش تک‌ناک، برایان کاتانزارو، معاون تحقیق‌وتوسعه در حوزه یادگیری عمیق انویدیا، در گفت‌وگویی با Digital Foundry در CES 2025 اظهار کرد که ممکن است تیم سبز قابلیت DLSS 4 را برای گرافیک‌های قدیمی‌تر، […]


انویدیا اعلام کرد که قابلیت DLSS 4 Frame Generation ممکن است برای گرافیک‌های قدیمی، ازجمله سری RTX 30، نیز منتشر شود.

به گزارش تک‌ناک، برایان کاتانزارو، معاون تحقیق‌وتوسعه در حوزه یادگیری عمیق انویدیا، در گفت‌وگویی با Digital Foundry در CES 2025 اظهار کرد که ممکن است تیم سبز قابلیت DLSS 4 را برای گرافیک‌های قدیمی‌تر، از‌جمله سری RTX 30، عرضه کند. در‌حال‌حاضر، کارت‌های این سری از فناوری Frame Generation اختصاصی انویدیا پشتیبانی نمی‌کنند و برای بهره‌گیری از ویژگی‌های مشابه، باید به بازی‌هایی با فناوری AMD FSR 3 Frame Generation تکیه کنند.

تامزهاردور می‌نویسد که این فناوری همیشه با DLSS سازگار نیست؛ اما اغلب به‌صورت هم‌زمان می‌توان از آن استفاده کرد. در عین حال، ابزارهای شخص ثالثی مانند Lossless Scaling که قابلیت Multi-Frame Generation مشابه DLSS 4 را ارائه می‌دهند، بدون نیاز به شتاب‌دهی هوش مصنوعی همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.

معاون تحقیق و توسعه در حوزه یادگیری عمیق انویدیا

در این گفت‌وگو‌، الکس باتاگلیا از Digital Foundry از کاتانزارو پرسید «حالا که اجرای DLSS 4 کاملاً به هسته‌های تنسور وابسته شده و نیازمند پردازش بیشتری است، چه عاملی مانع از اجرای آن بر روی سری RTX 3000 می‌شود؟»، کاتانزارو پاسخ داد:

این موضوع بیشتر به بهینه‌سازی و مهندسی و در نهایت تجربه کاربری مرتبط است. فناوری Frame Generation را به‌عنوان بهترین فناوری Multi-Frame Generation با سری ۵۰ معرفی کرده‌ایم و در آینده خواهیم دید که چه چیزی می‌توان از سخت‌افزارهای قدیمی‌تر به دست آورد.

اگرچه این پاسخ به‌صورت قطعی موضوع را روشن نمی‌کند، منطقی که در طرح سؤال و جواب ارائه‌شده وجود دارد، به آینده‌ای امیدوارکننده اشاره می‌کند. علاوه‌بر این، کاربران سری RTX 30 همچنان می‌توانند از فناوری AMD FSR 3 Frame Generation در مواقعی که در دسترس باشد، بهره‌مند شوند. همچنین، به‌روزرسانی‌های اخیر Lossless Scaling قابلیت Multi-Frame Generation را بهبود بخشیده است و گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این مصاحبه علاوه‌بر بحث درباره پشتیبانی احتمالی از کارت‌های گرافیکی قدیمی، شامل سؤالاتی درباره جزئیات فنی DLSS 4 نیز می‌شود. نکات مهم مصاحبه شامل این ادعای کاتانزارو بود که DLSS 4 Frame Generation زمان‌بندی یکنواخت‌تری از نسخه قبلی ارائه می‌دهد. او توضیح داد که تغییرات در زمان‌بندی فریم‌ها تا ۵ تا ۱۰ برابر کاهش یافته است که در عمل باعث می‌شود تا فرایند تولید فریم‌ها روان‌تر به نظر برسد.

در پایان، باید بگوییم که هنوزهم فناوری Frame Generation از V-Sync پشتیبانی نمی‌کند و کاتانزارو در پاسخ به این پرسش اظهار کرد که تقاضای کاربران می‌تواند انگیزه لازم برای انویدیا را فراهم کند تا این مسئله را حل کند.



منبع: تکنک