مارک زاکربرگ: فیسبوک اصلی سال ۲۰۲۵ بازمی گردد – تک ناک

مارک زاکربرگ از احتمال بازگشت فیسبوک اصلی (OG Facebook) در سال ۲۰۲۵ خبر داده است. این تغییر ممکن است شامل بازطراحی رابط کاربری و بازگشت به ویژگی‌های کلاسیک فیسبوک باشد تا تجربه‌ای مشابه نسخه‌های اولیه این پلتفرم را برای کاربران فراهم کند. به گزارش تکناک، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در گزارش درآمدی سه‌ماهه چهارم سال […]


مارک زاکربرگ از احتمال بازگشت فیسبوک اصلی (OG Facebook) در سال ۲۰۲۵ خبر داده است. این تغییر ممکن است شامل بازطراحی رابط کاربری و بازگشت به ویژگی‌های کلاسیک فیسبوک باشد تا تجربه‌ای مشابه نسخه‌های اولیه این پلتفرم را برای کاربران فراهم کند.

به گزارش تکناک، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در گزارش درآمدی سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ با سرمایه‌گذاران، ، از بازگشت به «فیسبوک اصلی» به‌عنوان یکی از اهداف اصلی این شرکت در سال ۲۰۲۵ رونمایی کرد.

این اعلام، اگرچه جزئیات دقیقی از تغییرات آتی فیسبوک ارائه نداد، اما حاکی از آن بود که متا به‌شدت نیاز دارد تا کاربران جوان‌تر فیسبوک را جذب کند و بدین ترتیب توانایی خود را برای ادامه حیات در نسل‌های آینده حفظ کند.

زاکربرگ در پاسخ به سوالات پیرامون برنامه‌های آتی فیسبوک گفت که این یکی از اولویت‌های اصلی متا در سال ۲۰۲۵ است و شرکت قصد دارد زمان و سرمایه زیادی را برای بازسازی و تغییرات فیسبوک اختصاص دهد. او همچنین افزود: «فکر می‌کنم فرصت‌های زیادی برای افزایش تأثیرگذاری فرهنگی فیسبوک نسبت به امروز وجود دارد.»

با این حال، این مدیر اجرایی هشدار داد که تغییرات پیش‌بینی‌شده ممکن است منجر به کاهش درآمدهای کوتاه‌مدت متا شود. او اعلام کرد که تغییرات محصول به‌طور تدریجی طی شش ماه آینده عملیاتی خواهند شد.

به نقل از تک‌کرانچ، زاکربرگ همچنین اظهار داشت که برخی از این تغییرات به شیوه‌ای مشابه با نحوه استفاده ابتدایی از فیسبوک بازخواهند گشت، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. به گفته او، این اقدام می‌تواند باعث بازگشت به روزهای نخستین این شبکه اجتماعی شود.

کاهش علاقه‌مندی نسل Z به فیسبوک

کاهش علاقه‌مندی کاربران نسل Z به فیسبوک به یک مشکل جدی برای متا تبدیل شده است، به‌ویژه با توجه به این که کاربران اصلی بالغ آن در حال پیری هستند. براساس گزارش‌های مختلف، زمان مصرف کاربران آمریکایی نسل Z (۱۸ تا ۲۴ سال) در اپلیکیشن‌هایی مانند تیک‌تاک به طور چشمگیری بیشتر از فیسبوک است. تحقیقات eMarketer که در آگوست ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان داد که این گروه سنی بیشتر زمان خود را در تیک‌تاک می‌گذرانند و فیسبوک تنها در رتبه سوم قرار دارد.

علاوه بر این، یک نظرسنجی که توسط Pew Research در سال ۲۰۲۴ انجام شد، نشان داد که میزان استفاده نوجوانان آمریکایی (۱۳ تا ۱۷ سال) از فیسبوک به طور چشمگیری کاهش یافته است. این آمار از ۷۱ درصد در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به تنها ۳۳ درصد در سال‌های اخیر رسیده است.

تلاش‌های متا برای جذب نسل Z

در پاسخ به این چالش‌ها، متا در اکتبر ۲۰۲۴ یک طراحی جدید از فیسبوک ارائه داد که بیشتر بر روی جذب کاربران نسل Z تمرکز داشت. در این طراحی جدید، تاکید بیشتری بر اطلاعات محلی، ویدیوها و گروه‌های فیسبوک شده بود. هدف از این طراحی، جذب جوانان و تقویت جنبه‌های اجتماعی فیسبوک است.

با این حال، به نظر می‌رسد که رقابت با تیک‌تاک، اپلیکیشن محبوب نسل Z، همچنان چالش بزرگی برای متا به شمار می‌رود. در همین حال، جوانان نسل Z نشان داده‌اند که اگر تیک‌تاک  همچنان در آمریکا ممنوع شود، احتمالاً از پلتفرم‌های دیگری مانند RedNote، اپلیکیشن چینی مشابه تیک‌تاک  ، استفاده خواهند کرد.

آینده فیسبوک و چالش‌های آن

متا به خوبی آگاه است که بازگرداندن کاربران جوان به فیسبوک با بازگشت به ریشه‌های اولیه این شبکه اجتماعی ممکن است دشوار یا حتی غیرممکن باشد. پیش از این، متا تلاش کرده بود تا حس انحصاری فیسبوک را با راه‌اندازی بخش «Campus» در سال ۲۰۲۰ بازسازی کند که تنها مختص به دانشجویان بود. این طرح اما پس از یک سال و نیم به دلیل عدم موفقیت متوقف شد.

همچنین، متا با تلاش برای جذب کاربران از طریق خدماتی مانند آنلاین دِیتینگ نیز موفقیت زیادی کسب نکرده است. این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی جدید و مبتنی بر پروتکل‌های باز مانند Mastodon و Bluesky در حال رشد هستند و به رقبای جدی برای فیسبوک تبدیل می‌شوند.

تلاش‌های متا برای حفظ سرمایه‌گذاران

متا سال‌هاست که در تلاش است تا کاهش بازدید و فعالیت فیسبوک را از دید سرمایه‌گذاران پنهان کند. در سال ۲۰۱۹، متا (که آن زمان به‌نام فیسبوک شناخته می‌شد) معیارهای جدیدی به نام «افراد فعال روزانه خانواده» و «افراد فعال ماهانه خانواده» معرفی کرد تا نشان دهد میزان تعامل کاربران با تمام اپلیکیشن‌های این شرکت افزایش یافته است. در گزارش سه‌ماهه اول ۲۰۲۴، متا این معیارها را به جای تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه فیسبوک و مسنجر معرفی کرد.

این تغییرات به‌طور همزمان به هدف پنهان کردن کاهش استفاده از فیسبوک و تمرکز بیشتر بر روی خانواده اپلیکیشن‌های متا بوده است.



منبع: تکنک