نقص تراشه در گرافیک RTX 5080 هم وجود دارد و ممکن است باعث افت عملکرد آن شود

انویدیا به‌طور رسمی تأیید کرده است که پردازنده‌ی گرافیکی موجود در کارت RTX 5080 دچار نقص واحدهای ROP است که می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد. چندی پیش، یکی از کاربران ردیت با انتشار اسکرین‌شات نرم‌افزار CPU-Z مدعی شد که کارت گرافیک ۵۰۸۰ او نشانه‌هایی از کمبود واحدهای رندر ROP را به‌همراه دارد. این […]


انویدیا به‌طور رسمی تأیید کرده است که پردازنده‌ی گرافیکی موجود در کارت RTX 5080 دچار نقص واحدهای ROP است که می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد.

چندی پیش، یکی از کاربران ردیت با انتشار اسکرین‌شات نرم‌افزار CPU-Z مدعی شد که کارت گرافیک ۵۰۸۰ او نشانه‌هایی از کمبود واحدهای رندر ROP را به‌همراه دارد. این مشکل ابتدا در کارت‌های RTX 5090 و RTX 5070 Ti دیده شده بود که انویدیا آن را ناشی از نقص تراشه‌های GB202 و GB203 عنوان کرد.

تیم سبز گفته بود که حدود ۰٫۵ درصد از کارت‌های گرافیک RTX 5090 و RTX 5090D و RTX 5070 Ti مشکل نادری در خط تولید تراشه‌ها دارند که به کمبود برخی واحدهای رندر و کاهش جزئی (حدود چهار درصد) در عملکرد کارت گرافیک منجر شده است. اکنون انویدیا تأیید کرده است که RTX 5080 نیز تحت‌تأثیر همین مشکل قرار دارد.

بن براوندو، مدیر روابط‌عمومی انویدیا، در مصاحبه با ورج می‌گوید: «پس‌از تحقیقات بیشتر متوجه شدیم که کارت‌های RTX 5080 دچار مشکل مشابهی شده‌اند. کاربران می‌توانند با تولیدکننده‌ برای دریافت محصول جایگزین تماس بگیرند.»

مقاله‌های مرتبط

براوندو افزود که هیچ مدل دیگری از کارت گرافیک انویدیا ازجمله RTX 5070 که به‌زودی رونمایی می‌شود، مشکل کمبود ROP را تجربه نخواهد کرد. علاوه‌بر این، با اصلاح خط تولید تراشه‌ها، کارت‌هایی که ازاین‌پس عرضه می‌شوند، مشکلی نخواهند داشت.

هریک از کارت‌های دچار نقص RTX 5090D و RTX 5090 و RTX 5070 Ti، در مقایسه با مدل‌های سالم خود هشت واحد ROP کمتر دارند. واحد‌های ROP در پردازنده‌ی گرافیکی بخش مهمی از فرایند رندرینگ را انجام می‌دهند و وظیفه‌ی نوشتن داده‌های پیکسل‌ خروجی در حافظه را برعهده دارند. هرچه تعداد ROP بیشتر باشد، سرعت رندرینگ افزایش و تأخیر ارسال تصویر به نمایشگر کاهش می‌یابد.



Source link