نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
موتورهای احتراق داخلی مدتهاست که به دلیل میزان اتلاف انرژی زیادی که دارند مشکلساز هستند و در حالی که نمیتوان در مورد میزان ناکارآمدی آنها بیتفاوت بود اما حقیقت این است که احتراق داخلی راه را برای حمل و نقل مدرن از زمانهای بسیار قدیم باز کرده است. به گزارش ایسنا، موتورهای احتراقی تا ۷۵ […]
موتورهای احتراق داخلی مدتهاست که به دلیل میزان اتلاف انرژی زیادی که دارند مشکلساز هستند و در حالی که نمیتوان در مورد میزان ناکارآمدی آنها بیتفاوت بود اما حقیقت این است که احتراق داخلی راه را برای حمل و نقل مدرن از زمانهای بسیار قدیم باز کرده است.
به گزارش ایسنا، موتورهای احتراقی تا ۷۵ درصد انرژی خود را هدر میدهند که این انرژی به شکل گرمای موتور آزاد میشود یا از طریق لوله اگزوز آزاد میشود. اما اگر بتوان آنها را کارآمدتر و سبزتر کرد چه اتفاقی میافتد؟ آیا این امر باعث کاهش فروش خودروهای الکتریکی میشود؟
به نقل از نیواطلس، بر اساس گزارشی که در مجله علمی ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ادعا میکنند که روشی را برای تبدیل گرمای خروجی اگزوز به انرژی با استفاده از دستگاه کوچکی که میتواند بر روی لوله اگزوز خودرو نصب شود، کشف کردهاند که به آن ژنراتور ترموالکتریک (TEG) میگویند.
اگرچه دستگاههای ترموالکتریک که از گرادیان دما برای تبدیل گرما به انرژی استفاده میکنند، از قبل وجود داشتهاند اما این فناوری بسیار پیچیده و سنگین است. علاوه بر این، این دستگاهها اغلب به آب خنک کننده نیاز دارند تا اختلاف دمای لازم را حفظ کنند.
این دقیقا همان جایی است که سیستم جدید ژنراتور ترموالکتریک وارد عمل میشود و نسبتا مبتکرانه است.
ژنراتورهای ترموالکتریک (TEG) بر اساس اصل جذب گرما و تبدیل آن به نیروی الکتریکی کار میکنند. هنگامی که الکترونها در نزدیکی منبع گرما مانند لوله اگزوز قرار میگیرند، از سمت گرم به سمت سرد میروند و جریان الکتریکی ایجاد میکنند. بیسموت تلوراید (Bismuth-telluride)، یک ماده نیمه رسانا که به طور موثر این جریان الکترونی را تقویت میکند، در ژنراتورهای ترموالکتریک توسط محققان استفاده شده است.
حفظ اختلاف دما بین دو طرف دستگاه بدون به خطر انداختن راندمان، بخش دشوار این معادله است. به منظور پرداختن به این موضوع، محققان یک دستگاه با برآمدگیهای باله مانندی که در اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، تولید کردند و گرما را از طریق همرفت اجباری دفع کردند.
نمونه اولیه حداکثر خروجی ۴۰ وات را تولید میکند که برای کاربردهای کم مصرف مانند شارژ گوشی کافی است. این گروه توانست ۵۶ وات الکتریسیته تولید کند.
هنگامی که این دستگاه به دریچههای اگزوز بالگرد متصل شد، ۱۴۶ وات توان تولید کرد. اگرچه این انرژی بسیار ناچیز است، اما با توجه به اینکه این انرژی به جای رها شدن در حال بازیابی و استفاده است، یک شاهکار قابل توجه محسوب میشود.
این سیستم فوق العاده است. میتوان آن را به راحتی در لولههای اگزوز و سایر دریچههای اگزوز خودروهای موجود بدون نیاز به سیستمهای خنک کننده اضافی نصب کرد که تضمین کننده افزایش کارایی و تبدیل شدن آنها به منابعی برای انرژی پاکتر است. اگرچه این فناوری به طور خاص برای خودروها ایجاد شده است، اما واضح است که پتانسیل استفاده از آن، در انواع دیگر سیستمهای حمل و نقل وجود دارد.
علاوه بر این، این فناوری به طور بالقوه میتواند به بهترین شکل در خودروهای هیبریدی استفاده شود و از برق تولید شده برای افزایش بُرد باتری استفاده شود.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دانشمندان دانشگاه توکیو فناوری جدیدی به نام «نانومتری عمیق» (Deep Nanometry) توسعه دادهاند که با ترکیب تجهیزات نوری پیشرفته و الگوریتم کاهش نویز مبتنی بر یادگیری عمیق، قابلیت تحلیل نانوذرات با دقت بالا را فراهم میکند. به گزارش ایسنا، این فناوری میتواند نانوذرات موجود در نمونههای پزشکی را با سرعت بسیار بالا بررسی کرده و حتی […]
تاریخ و نحوه برگزاری آزمون (الکترونیکی) زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو (Tolimo) دورههای ۲۳۲ تا ۲۴۳ در سال ۱۴۰۴ اعلام شد. به گزارش ایسنا، سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات برگزاری آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو دورههای ۲۳۲ تا ۲۴۳ به روش الکترونیکی را اعلام کرد. آن دسته از افرادی که متقاضی شرکت در این آزمون هستند، […]
تینا مزدکی_شرکت هلیون انرژی (Helion Energy) اعلام کرده است که قصد دارد اولین نیروگاه همجوشی هستهای جهان را در مالاگا واشنگتن احداث کند. این نیروگاه ۵۰ مگاواتی در زمینی متعلق به شرکت تأمین خدمات عمومی چلان (Chelan PUD)، در نزدیکی سد راک آیلند و در حاشیه رودخانه کلمبیا ساخته خواهد شد. با اینکه هنوز تصمیم […]
مجمع عمومی فرهنگستان علوم، عضویت وابسته دو عضو هیئت علمی دانشگاه تهران را تصویب کرد. به گزارش ایسنا، در یکصد و چهل و چهارمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که با حضور دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم و اعضای پیوسته فرهنگستان برگزار شد، […]