نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در یک آزمایش، بازی «قارچخور» برای ارزیابی مدلهای مشهور هوش مصنوعی به کار رفت و توانایی آنها را محک زد. به گزارش ایسنا، برخی تصور میکنند که «پوکمون»(Pokémon) یک معیار سخت برای محک زدن هوش مصنوعی به شمار میرود اما گروهی از پژوهشگران معتقدند بازی «سوپر ماریو»(Super Mario) که در ایران با نام «قارچخور» شناخته […]
در یک آزمایش، بازی «قارچخور» برای ارزیابی مدلهای مشهور هوش مصنوعی به کار رفت و توانایی آنها را محک زد.
به گزارش ایسنا، برخی تصور میکنند که «پوکمون»(Pokémon) یک معیار سخت برای محک زدن هوش مصنوعی به شمار میرود اما گروهی از پژوهشگران معتقدند بازی «سوپر ماریو»(Super Mario) که در ایران با نام «قارچخور» شناخته میشود، سختتر است.
به نقل از تک کرانچ، سازمان پژوهشی «هائو ایآی لب»(Hao AI Lab) در «دانشگاه کالیفرنیا سندیگو»(UCSD) هوش مصنوعی را به بازیهای سوپر ماریو وارد کرد. در این آزمایش، هوش مصنوعی «کلود ۳.۷»(Claude 3.7) شرکت «آنتروپیک»(Anthropic) بهترین عملکرد را داشت. مدلهای هوش مصنوعی «جمینای ۱.۵ پرو»(Gemini 1.5 Pro) گوگل و «GPT-4o» شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) با مشکل روبهرو شدند.
واضح است که این نسخه از بازی سوپر ماریو همان نسخه اصلی سال ۱۹۸۵ نبود. این بازی در یک شبیهساز به اجرا درآمد و با چارچوب «گیمینگایجنت»(GamingAgent) ادغام شد تا کنترل ماریو را به هوش مصنوعی بدهد.
گیمینگایجنت که هائو آن را توسعه داده است، دستورالعملهای اساسی هوش مصنوعی مانند «اگر مانع یا دشمن نزدیک است، برای جاخالی دادن به سمت چپ حرکت کنید/پرش کنید» و اسکرینشاتهای درون بازی را فراهم کرد. سپس هوش مصنوعی، ورودیهایی را در قالب کد پایتون برای کنترل ماریو تولید کرد.
با وجود این کمکها، مقامات هائو گفتند که بازی هر مدل را مجبور میکرد تا برنامهریزی مانورهای پیچیده و توسعه راهبردها را یاد بگیرد. جالب اینجاست که این آزمایشگاه دریافت مدلهای استدلالی مانند o1 شرکت اوپنایای که برای رسیدن به راهحلها گامبهگام به مشکلات فکر میکنند، به رغم قویتر بودن در بیشتر معیارها، بدتر از مدلهای غیر استدلالی عمل میکنند.
به گفته پژوهشگران، یکی از اصلیترین دلایل مشکل مدلهای استدلالی در انجام دادن بازیهایی از این دست، زمان محدود – معمولا چند ثانیه – برای تصمیمگیری درباره اقدامات است. در بازی سوپر ماریو، زمانبندی همهچیز است. حتی یک ثانیه هم میتواند به معنای تفاوت بین یک پرش ایمن و سقوط به سوی مرگ باشد.
چندین دهه است که از بازیها برای محک زدن هوش مصنوعی استفاده میشود اما برخی از کارشناسان، خردمندی ایجاد ارتباط بین مهارتهای بازی هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری را زیر سوال بردهاند. برخلاف دنیای واقعی، بازیها معمولا انتزاعی و نسبتا ساده هستند و از نظر تئوری، دادههای بینهایت را برای آموزش هوش مصنوعی ارائه میکنند.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، محققان گروه «Hao AI Lab» در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، هوش مصنوعی را وارد دنیای بازیهای کلاسیک کردند و مدلهای هوش مصنوعی مطرح را در نسخهای خاص از «Super Mario Bros» به چالش کشیدند. این نسخه از بازی که در شبیهساز اجرا میشد، به کمک فریمورک داخلی «GamingAgent» […]
تجمع فزاینده زبالههای فضایی، مانند موشکها و ماهوارههای از کار افتاده، خطر برخورد جدی آنها را به ماموریتهای فعال افزایش میدهد و اگر این بهم ریختگی مداری کنترل نشود، تاثیرات فاجعه باری ایجاد میکند، به ماهوارههای فعلی آسیب میرسد و به طور بالقوه اکتشافات فضایی آینده متوقف میشود. اما اکنون، یک گروه در ژاپن در […]
برای مدیریت حجم بالای کالاها، در شهر اکساگون از تکنولوژیهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی و وسایل نقلیه خودران استفاده میشود تا فرآیندهای حملونقل بهتر و سریعتر انجام شوند. همچنین، سیستم راهآهن در بندر ایجاد میشود که بهطور مستقیم با شبکه حملونقل بزرگ نئوم که شامل جادهها و دیگر وسایل نقلیه است، ارتباط برقرار میکند. هدف […]
شرکت Nothing بهصورت رسمی از سری جدید گوشیهای میانرده خود با نام Nothing Phone 3a در نمایشگاه MWC 2025رونمایی کرد. به گزارش تکناک، این سری شامل دو مدل استاندارد و پرو است که نسخه استاندارد آن با مشخصات قابلتوجه و قیمتی رقابتی، گزینهای جذاب برای کاربران محسوب میشود. یکی از مهمترین تغییرات این گوشی نسبت […]