نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
امروزه اینترنت بخش جداییناپذیری از زندگی روزمره شده است، اما استفاده بیش از حد از آن میتواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد. بسیاری از افراد، بهویژه دانشجویان، ساعتهای زیادی را در فضای مجازی میگذرانند که این امر میتواند بر سلامت روان و روابط اجتماعی آنها تأثیر بگذارد. اما چه عواملی باعث میشود که برخی […]
امروزه اینترنت بخش جداییناپذیری از زندگی روزمره شده است، اما استفاده بیش از حد از آن میتواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد. بسیاری از افراد، بهویژه دانشجویان، ساعتهای زیادی را در فضای مجازی میگذرانند که این امر میتواند بر سلامت روان و روابط اجتماعی آنها تأثیر بگذارد. اما چه عواملی باعث میشود که برخی افراد نتوانند استفاده از اینترنت را کنترل کنند؟ پژوهشی جدید تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد.
به گزارش ایسنا، روانشناسان معتقدند که هر رفتار خوشایند، در صورتی که از کنترل فرد خارج شود، میتواند به نوعی اعتیاد تبدیل شود. اعتیاد، تنها به مواد مخدر محدود نمیشود و میتواند شامل رفتارهایی مانند خرید کردن، بازیهای ویدئویی یا حتی استفاده از اینترنت باشد. استفاده بیبرنامه و بیش از حد از اینترنت ممکن است به وابستگی شدید منجر شود و بر سلامت روان، عملکرد تحصیلی و حتی روابط اجتماعی تأثیر منفی بگذارد. در سالهای اخیر، تحقیقات متعددی نشان دادهاند که اعتیاد به اینترنت میتواند با مشکلاتی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی مرتبط باشد.
یکی از مهمترین دلایل گرایش بیش از حد به اینترنت، احساس تنهایی است. افرادی که دچار تنهایی عاطفی هستند، ممکن است برای فرار از واقعیت و جبران کمبود ارتباطات اجتماعی خود، به فضای مجازی پناه ببرند. این موضوع بهویژه در میان دانشجویان که دوران تحصیل را دور از خانواده و در محیطهای جدید میگذرانند، بیشتر دیده میشود. علاوه بر این، اضطراب اجتماعی یعنی ترس و نگرانی بیش از حد از موقعیتهای اجتماعی میتواند فرد را از تعاملات واقعی دور کند و باعث شود که او ارتباطات خود را از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی جایگزین کند. این مساله، وابستگی به اینترنت را تشدید کرده و چرخهای معیوب از انزوا و استفاده مفرط ایجاد میکند.
زهرا کرمانی مامازندی، استادیار روانشناسی در مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد، به همراه یکی از همکاران دانشگاهی خود، پژوهشی در همین زمینه انجام دادهاند. آنها در این تحقیق به بررسی نقش احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و نیاز به هیجان در گرایش دانشجویان به استفاده بیش از حد از اینترنت پرداختند.
برای انجام این پژوهش، ۲۶۹ دانشجوی دختر و پسر خوابگاهی دانشگاه دولتی نیشابور بهصورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههایی را درباره میزان استفاده از اینترنت، احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و هیجانخواهی تکمیل کردند. هیجانخواهی به میزان تمایل افراد به تجربههای جدید و هیجانانگیز اشاره دارد. محققان با استفاده از روشهای آماری، ارتباط میان این متغیرها و میزان اعتیاد به اینترنت را بررسی کردند.
نتایج پژوهش نشان دادند که احساس تنهایی تأثیر قابلتوجهی بر اعتیاد به اینترنت دارد. دانشجویانی که احساس تنهایی بیشتری داشتند، تمایل بیشتری به گذراندن وقت در فضای مجازی نشان دادند. این موضوع نشان میدهد که افراد برای جبران کمبود ارتباطات واقعی، به دنیای مجازی پناه میبرند.
علاوه بر این، مشخص شد که اضطراب اجتماعی نیز رابطهای مستقیم با اعتیاد به اینترنت دارد. دانشجویانی که در برخوردهای اجتماعی احساس ناامنی و اضطراب بیشتری داشتند، بیشتر به استفاده از اینترنت روی میآوردند. اینترنت به آنها فرصتی میدهد تا بدون مواجهه با ترسهای اجتماعی خود، ارتباط برقرار کنند.
یکی دیگر از یافتههای پژوهش این بود که افراد هیجانطلب نیز بیشتر در معرض اعتیاد به اینترنت قرار دارند. این افراد که به دنبال تجربیات جدید و متفاوت هستند، از اینترنت به عنوان ابزاری برای ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی خود استفاده میکنند.
اهمیت این یافتهها در آن است که نشان میدهند برای مقابله با اعتیاد به اینترنت، باید به دلایل روانشناختی آن توجه شود. احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی از مهمترین عواملی هستند که باعث میشوند افراد بیش از حد درگیر فضای مجازی شوند. بنابراین، دانشگاهها و مراکز مشاوره باید برنامههایی را برای کاهش تنهایی و اضطراب دانشجویان طراحی کنند. ایجاد فرصتهای اجتماعی مناسب، افزایش تعاملات رو در رو و ارائه خدمات مشاورهای میتواند در این زمینه مؤثر باشد.
نتایج این پژوهش که در فصلنامه «پژوهشهای روانشناسی اجتماعی» وابسته به انجمن روانشناسی اجتماعی ایران منتشر شدهاند، میتوانند برای سیاستگذاران آموزشی و متخصصان سلامت روان مفید باشند تا راهکارهای بهتری برای کاهش اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان ارائه دهند.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش خبرآنلاین، خدمه این ماموریت چهارنفره که «سانی ویلیامز» و «باج ویلمور» از ناسا در آن حضور داشتند، مدت زمان بیشتری نسبت به برنامهریزی اولیه در مدار زمین باقی ماندند. نکته جالب اینکه در هنگام فرود، دوربینهای هوایی گروهی از دلفینها را نشان دادند که با کنجکاوی به فضاپیما نزدیک شده بودند. حضور دلفینها […]
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور از همکاری معاونت علمی و وزارت آموزش و پرورش برای آموزش یک میلیون دانشآموز و یکصدهزار معلم در سراسر کشور خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، حسین افشین در نشست هم اندیشی با وزارت […]
سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامههای دانشگاه برای ۱۰ سال آینده، باید متناسب با تحولات پر شتاب علم و فنآوری جهانی باشد، گفت:دانشگاه باید در مسیر تحول و توسعه علمی با «همه توان» خود حرکت کند. به گزارش ایسنا؛ متن پیام دکتر سید حسین حسینی به شرح ذیل است: «در آستانه سال نو و […]
تینا مزدکی: مجموعه سکههایی شامل ۲۸۵ سکه نقرهای کشف شده است که بین سالهای ۱۴۹۹ و ۱۶۵۲ استفاده میشد. این سکهها حین حفاری کارگران برای خط فاضلاب جدید در منطقهای در آلمان یافت شد. این گنجینه حاوی ترکیبی از سکههای نقره بزرگ، ازجمله تالرهای نقره ضربشده توسط امپراتوری روم و سکههای خارجی است. درحالیکه بیشتر یافتهها […]