نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اسب بخار، زانتیا را باید یکی از موفق ترین و محبوب ترین خودروهای بازار ایران دانست که از زمان ورودش به کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. زانتیا محصولی از سیتروئن بوده که در سال ۱۹۹۳ متولد شد و سایپا آن را در سال ۱۳۸۱ به […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اسب بخار، زانتیا را باید یکی از موفق ترین و محبوب ترین خودروهای بازار ایران دانست که از زمان ورودش به کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. زانتیا محصولی از سیتروئن بوده که در سال ۱۹۹۳ متولد شد و سایپا آن را در سال ۱۳۸۱ به بازار کشورمان آورد. طبق قراردادی که میان سیتروئن و سایپا وجود داشت نسخه فیس لیفت این خودرو در ایران مونتاژ شده و رفته رفته فروش بالایی را تجربه کرد.
زانتیا خودرویی بود که به دلایلی همچون شتاب بالا، سواری نرم، قدرت مناسب، ویژگیهای فنی کم نظیر مانند سیستم تنظیم ارتفاع و برف پاک کن هوشمند که امروزه سنسور باران نام دارد خیلی زود محبوب شد. اما رفته رفته نقاط ضعفش هم هویدا شد و مالکان خود را اذیت کرد، مانند استهلاک نسبتا بالای سیستم تعلیق و مشکلات جلوبندی و نشت روغن در کنار سیل قطعات فیک آن.
زانتیا از نظر طراحی ظاهری خودرویی است که با گذشت سال ها همچنان جذاب و جوان پسند است. در قسمت جلوی این خودروی سدان شاهد یک پوزه کشیده هستیم که بر روی آن دو چراغ نسبتا باریک و کشیده با خطوط تند و تیز و یک جلوپنجره کوچک با لوگوی معروف سیتروئن تعبیه شده است. بر روی سپر جلو نیز دو چراغ بزرگ مهشکن در کنار یک ورودی هوای ثانویه قرار گرفته است.
در نمای کناری شاید تنها بخش جذاب طراحی زاویه زیاد ستون C بوده که سبب شده تا زانتیا تبدیل به یک سدان لیفت بک شود. در نمای عقب هم چراغهای اصلی مانند جلو کشیده و نسبتا باریک طراحی شده، اما تنها موردی که خودنمایی میکند طول بسیار کم صندوق عقب بوده که حالتی اسپرت را به خودرو بخشیده است.
زانتیا در بخش کابین اما بر خلاف نمای بیرونی پس از گذشت سال ها از طراحی آن دیگر قدیمی به نظر میرسد. نوع طراحی داشبورد میانی که شامل دریچههای تهویه مطبوع، قسمت پخش خودرو پنل تهویه مطبوع بوده کاملا شبیه به خودروهای دهه ۹۰ میلادی خصوصا محصولات پژوست که البته با توجه به اتحاد پژو سیتروئن جای تعجب ندارد. مقابل راننده هم کلاستر خودرو به صورت تمام عقربهای بوده و غربیلک فرمان هم طراحی چهار شاخه داشته و میزبان کلیدهای کنترلی سیستم پخش خودرو است.
متریال به کار رفته در کابین خوشبختانه کیفیت مطلوبی داشته و در اغلب زانتیاهای موجود قطعات کابین هنوز همان ظاهر اولیه خود را حفظ کردهاند. همچنین فضای کابین هم بسیار جادار و مناسب ارزیابی شده که همین مورد نیز یکی از نکات مثبت این خودروی فرانسوی است. فضای صندوق هم کاملا جادار و بزرگ بوده که برای خانواده ها هم انتخاب مناسبی است.
زانتیا در بخش مشخصات فنی با دو قلب تپنده متفاوت به فروش رفته است. نسخه پایه این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی تجهیز شده بود که میتوانست ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. شتاب این خودرو طبق اعلام منابع حدود ۱۱.۹ ثانیه و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
نسخه قوی تر زانتیا هم مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را داشت. همچنین شتاب این نسخه هم حدود ۱۰.۳ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۹.۱ لیتر است. جعبه دنده هر دو نسخه از نوع ۵ سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
زانتیا اما در بخش فنی دو شاخصه دیگر هم دارد، اولی سیستم تنظیم ارتفاع که در کمتر خودرویی خصوصا در آن زمان شاهد بودیم و دیگری نیز قابلیت طی مسیر با ۳ چرخ که سبب شد تا زانتیا بسیار مورد توجه قرار گیرد. البته همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم این قابلیتهای ویژه استهلاک بالایی را هم برای زانتیا به دنبال دارد خصوصا اگر از قطعات تقلبی بر روی استفاده شود.
زانتیا در ایران از نظر امکاناتی با دو تیپ شناخته می شود و تیپ SX که نسخه فول محسوب می شود به امکاناتی نظیر ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغ مه شکن عقب، آینه های جانبی برقی با گرمکن، کنترل سیستم پخش از روی فرمان، سیستم تنظیم ارتفاع، قابلیت رانندگی با سه چرخ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف پاک کن هوشمند یا همان سنسور باران کنونی و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز شده است.
۵۸۳۲۲
خبر آنلاین
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ایسنا/اصفهان در لحظه تحویل سال، زمین در مدار خود به نقطهای میرسد که نور خورشید بر استوا عمود میتابد. لحظه سال تحویل در علم نجوم به زمانی اطلاق میشود که خورشید در حرکت ظاهری خود روی کره سماوی، از نقطه اعتدال بهاری (Vernal Equinox) عبور کرده و وارد نصفالنهار آسمانی صفر درجه میشود. این نقطه […]
به گزارش خبرآنلاین، گوگل به مناسبت نوروز Doodle جدیدی طراحی کرده که وظیفه طراحی آن برعهده «پندار یوسفی»، مدیر ایرانی تیم UX گوگل ترنسلیت، بوده است. این دودل علاوه بر نمایش نمادهای سفره هفتسین، برخی فعالیتهای مربوط به نوروز مانند تمیز کردن را هم به تصویر کشیده است. به نقل از دیجیاتو، گوگل میگوید قدمت نوروز […]
غزال زیاری: آتوسا سامانی، محققی ایرانیالاصل است که توانسته تا از یکی از رازهای کشف نشده کبوترها رمزگشایی کند. دلیل موفقیت او در این راستا، عشق و علاقه اش به کبوترهاست. او که در شهر اصفهان در محاصره کبوترهای خانگی بزرگ شد، حتی یک کبوتر محبوب داشت. حالا و با گذر سالها، آتوسا همچنان علاقه […]
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایران در گزارشی نوشت؛ کارخانههای تاریک (Lights-Out Factories) در چین، نمونهای از پیشرفتهای چشمگیر در اتوماسیون و هوش مصنوعی به شمار میروند؛ کارخانههایی که بدون داشتن حتی یک کارگر، به طور کامل خودکار هستند و بدون نیاز به نیروی انسانی یا حتی تابش نور در تمام ۲۴ساعت شبانهروز میتوانند فعالیت […]