نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
بنابر گزارش Motor1، اخیراً گوگل پتنت جدیدی رونمایی کرده که بهمنظور افزایش ایمنی جادهها و کاهش تصادفات رانندگی طراحی شده است. شرکت وایمو، زیرمجموعه گوگل، این پتنت را توسعه داده است و میتواند رفتار راننده را زیرنظر و در صورت لزوم کنترل خودرو را از او بگیرد. این سیستم با جمعآوری دادههایی مانند سرعت، شتاب، […]
بنابر گزارش Motor1، اخیراً گوگل پتنت جدیدی رونمایی کرده که بهمنظور افزایش ایمنی جادهها و کاهش تصادفات رانندگی طراحی شده است. شرکت وایمو، زیرمجموعه گوگل، این پتنت را توسعه داده است و میتواند رفتار راننده را زیرنظر و در صورت لزوم کنترل خودرو را از او بگیرد.
این سیستم با جمعآوری دادههایی مانند سرعت، شتاب، ترمز، گردش فرمان و سایر اطلاعات مرتبط، الگویی از رفتار رانندگی هر فرد ایجاد میکند. سپس این الگو را با الگویی ایدئال مقایسه و درصورت مشاهده انحرافات مهم، سیستم اقدام به هشداردادن به راننده میکند. این هشدارها میتوانند بصری یا صوتی باشند و به راننده اطلاع دهند که مثلاً تغییر لاین ناگهانی یا استفادهنکردن از چراغراهنما، رفتاری نامناسب است.
قابلیتهای این سیستم گوگل، فراتر از هشداردادن ظاهر میشود؛ بهطوریکه در برخی مواقع، این سیستم میتواند به خودروهای اطراف هشدار دهد که راننده ناشی در حال نزدیکشدن است. در شدیدترین حالت، سیستم میتواند کنترل خودرو را بهطور کامل در دست بگیرد و مانع از بروز حادثه شود.
یکی از ویژگیهای جالب این سیستم، توانایی آن در یادگیری سبک رانندگی هر فرد است. با گذشت زمان، سیستم به تفاوتهای فردی در سبک رانندگی پی میبرد و میتواند تشخیص دهد که چه رفتاری برای راننده خاص غیرعادی محسوب میشود. بهعنوان مثال، اگر راننده عادت داشته باشد که هنگام رانندگی در جادههای خلوت کمی از خط خود خارج شود، سیستم این رفتار را بهعنوان انحرافی بزرگ تلقی نخواهد کرد.
بااینحال، این پتنت کمکرانندهی گوگل مشکلاتی نیز بههمراه دارد. برای مثال، جمعآوری و تحلیل دادههای رانندگی، میتواند به نقض حریم خصوصی افراد منجر شود. علاوهبر این، سؤالاتی درباره ایمنی و مسئولیتپذیری نیز مطرح میشود. اگر این سیستم در کنترل خودرو دخالت کند و حادثهای رخ دهد، چه کسی مسئول خواهد بود؟
در نهایت، باید گفت که این پتنت هنوز در مرحله ایده بوده و ممکن است سالها طول بکشد تا به محصول تجاری تبدیل شود. بااینحال، این پتنت نشان میدهد که صنعت خودرو بهسمت خودرانشدن پیش میرود و در آیندهای نهچندان دور، خودروها حتماً نقش بسیار فعالتری در حفظ ایمنی رانندگی ایفا خواهند کرد.
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تفاوت در شیوههای تدفین برای پژوهشگران شگفتانگیز بود؛ زیرا انتظار نمیرفت که گروههای کوچک و پراکنده در بازههای زمانی و مکانی طولانی، چنین الگوهای پایداری را در شیوهی دفن مردگان داشته باشند. جان هاکس، دیرینانسانشناس از دانشگاه ویسکانسین، میگوید: «دادهها محدود، اما نمونهها چشمگیر هستند. یافتهها نشان میدهد که شیوههای تدفین مشخصی وجود داشته که […]
جایزه ایگ نوبل تمرکز خود را بر روی دستاوردهای علمی غیرمنتظره معطوف کرده است. در اینجا نگاهی به احساس درونی برندگان این «افتخارِ» گاهی ناخواسته، خواهیم داشت. به گزارش ایسنا، النور مگوایر(Eleanor Maguire) زمانی که برای اولین بار جایزه ایگ نوبل به او پیشنهاد شد خیلی هیجان زده نشد. این عصبشناس در دانشگاه کالج لندن […]
دوج کوین (Dogecoin)، میم کوین پیشتاز بازار، پس از طرح گمانهزنیهایی درباره ادغام آن در سرویس پرداخت شبکه اجتماعی X با رشد ۵ درصدی مواجه شد. به گزارش تکناک، با انتشار این شایعات دوج کوین به بالاترین سطح چندساله خود که اوایل این ماه به آن رسیده بود، بازگشت. به نقل از کویندسک، این اتفاق […]
بنابر گزارش تامز هاردور، هستهی لینوکس ۶/۱۱ با بهروزرسانیهای خود، گامی مهم در جهت بهبود پشتیبانی از کارتهای حافظهی SD برداشته است. این بهروزرسانی بهویژه روی کارتهای حافظهی SD با ظرفیت زیاد و سرعت انتقال داده سریع مانند SDUC و UHS-II تمرکز دارد. یکی از ویژگیهای مهم هستهی لینوکس ۶/۱۱، پشتیبانی کامل از کارتهای حافظهی […]