نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
شرکت موزیلا قصد دارد با تمرکز مجدد روی مرورگر Firefox، پس از سالها ناکامی باری دیگر به شکوه گذشتههای دور خود بازگردد. به گزارش تکناک، ۲۰ سال قبل، موزیلا با معرفی نسخه ۱.۰ مرورگر Firefox، دنیای وب را متحول کرد. در آن زمان، کاربران میتوانستند این مرورگر را به صورت آنلاین دانلود کنند یا آن […]
شرکت موزیلا قصد دارد با تمرکز مجدد روی مرورگر Firefox، پس از سالها ناکامی باری دیگر به شکوه گذشتههای دور خود بازگردد.
به گزارش تکناک، ۲۰ سال قبل، موزیلا با معرفی نسخه ۱.۰ مرورگر Firefox، دنیای وب را متحول کرد. در آن زمان، کاربران میتوانستند این مرورگر را به صورت آنلاین دانلود کنند یا آن را از طریق سیدیهایی که همراه با کتابهای راهنما عرضه میشدند، تهیه نمایند.
مرورگر Firefox که از بقایای Netscape ایجاد شده بود، به سرعت رشد کرد و توانست بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار جهانی مرورگرها را به دست آورد.
با وجود این، با ورود مرورگر سریعتر و سبکتر Google Chrome، مرورگر Firefox به تدریج از رقابت جا ماند. در این دوره، Mozilla نیز تمرکز خود را از روی مرورگر اصلی برداشته و به دیگر پروژهها پرداخته بود. همچنین تلاشهای این شرکت در زمینه مرورگرهای موبایل نیز نتوانست جایگاه مناسبی پیدا کند.
با تمام این فراز و نشیبها، Firefox همچنان پابرجا میباشد و اکنون به گفته کارشناسان، مرورگری بهتر از همیشه است.
موزیلا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد مجدد تمرکز خود را بر مرورگر Firefox قرار دهد و راهی برای بازگرداندن آن به مسیر رشد پیدا کند.
به مناسبت ۲۰ سالگی Firefox، مصاحبهای با Laura Chambers، مدیرعامل موقت موزیلا، انجام شد. او که به تازگی و در اوایل سال جاری جانشین Mitchell Baker شده است، از تلاشهای اولیه خود برای احیای Firefox صحبت کرد.
او گفت که یکی از نخستین اقداماتش در این جایگاه، اختصاص بودجه بیشتر برای توسعه Firefox بوده است.
Laura Chambers عنوان کرد: «آنچه که من در مورد Firefox دوست دارم، این است که به کاربران یک انتخاب واقعی و جایگزین برای مرورگری میدهد که به طور واقعی برای آنها طراحی شده است. از ابتدای کار، ما مرورگری ایجاد کردیم که اولویت آن مردم و حریم خصوصی آنها بوده و به دنبال سودآوری نبوده است.»
Chambers، که سابقه مدیریتی در شرکتهای بزرگی مانند: PayPal، Skype، Airbnb و Willow Innovations را دارد، به اهمیت تمرکز بر Firefox به عنوان هسته اصلی فعالیتهای موزیلا تأکید کرد.
او گفت: «من مصمم هستم که فعالیتهای ما از مسیر اصلی منحرف نشود. Firefox برای ما بسیار مهم است و کسبوکار اصلی ما میباشد.»
همچنین Chambers اشاره کرد که امسال شرکت با سرمایهگذاری بیشتر بر Firefox تلاش کرده است که با جامعه کاربران ارتباط نزدیکتری برقرار کند.
یکی از چالشهای اصلی موزیلا در بازار مرورگرهای موبایل، عدم دسترسی به توزیع گستردهای است که رقبا از آن برخوردار هستند.
با وجود این، Chambers به قانون Digital Markets Act (DMA) در اروپا اشاره کرد، که شرکتهای بزرگ مانند اپل را ملزم میکند تا در سیستمعاملهای خود، مانند iOS، صفحهای برای انتخاب مرورگر فراهم کنند. او بیان کرد که این اقدام به مرورگر Firefox کمک کرده است تا کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند.
او بیان کرد: «با وجود مشکلات اجرایی، DMA تغییرات واقعی ایجاد کرده است. وقتی مردم امکان انتخاب مرورگر را دارند، به سمت Firefox میآیند. چرا که این محصول ویژگیها و کارایی بالایی دارد.»
موزیلا برای دستیابی به کاربران جدید، به ویژه جوانانی که اکنون در حال انتخاب اولین مرورگر خود هستند، کمپینهای بازاریابی متعددی راهاندازی کرده است.
Chambers معتقد است که پیام موزیلا درباره حریم خصوصی برای این گروه از کاربران بسیار تأثیرگذار است. او در این زمینه اعلام کرد: «پیام حریم خصوصی همچنان جذاب است. مردم اهمیت حریم خصوصی را درک و از آن قدردانی میکنند.»
همچنین موزیلا به دنبال این است که چگونه میتواند از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مرور وب استفاده کند.
این سازمان به تازگی مدلهای کوچکی را در Firefox تعبیه کرده است، که برخی از قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند ترجمه و تولید خودکار متن alt برای تصاویر PDF را فراهم میکنند.
موزیلا قصد دارد در این زمینه به راهنماییهای Open Source Initiative برای توسعه مدلهای متنباز پایبند باشد.
Chambers در این باره گفت: «فکر میکنم مرورگری که با در نظر گرفتن انتخاب و حریم خصوصی کاربران طراحی شده است، میتواند در آینده نقش مهمی در استفاده از هوش مصنوعی ایفا کند.»
موزیلا به شدت به قرارداد جستوجو با گوگل وابسته است و به تازگی وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی این نوع قراردادها میباشد.
اگرچه این تحقیقات بیشتر متمرکز بر قرارداد گوگل با اپل است، این احتمال وجود دارد که موزیلا نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.
با وجود این، Chambers این نگرانی را کماهمیت دانست و گفت که موزیلا یک سازمان جهانی است و وابستگی به گوگل تنها در ایالات متحده میباشد.
Chambers تصریح کرد: «موزیلا یکی از اصلیترین عناصر رقابت در این بازار است. ما به عنوان یک شرکت تکنولوژی بزرگ اما با اهداف مثبت در اینترنت، تعهداتی داریم که در راستای منافع عمومی عمل میکنیم.»
در حالی که موزیلا با چالشهای خود دستوپنجه نرم میکند، مرورگر Firefox همچنان یکی از پایههای اصلی اینترنت باز و حفاظت از حریم خصوصی کاربران به حساب میآید.
به گفته Chambers، اکنون زمان مناسبی است تا کاربران دوباره نگاهی به Firefox بیندازند و ببینند که آیا این مرورگر میتواند همچنان انتخاب مناسبی برای آنها باشد یا خیر.
منبع: تکنک
این مطلب بدون برچسب می باشد.
سخنگوی دولت ریشه فیلترینگ را صیانت دانست و میزان استفاده مردم از فیلترشکنها را ۸۵ درصد عنوان کرد. به گفته او حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی فروش فیلترشکن است. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت روز سه شنبه ۶ آذر در یک نشست خبری گردش مالی فروش فیلترشکن را حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان […]
شرکت Zoom در نظر دارد با تمرکز بر راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و کاهش وابستگی خود به خدمات ویدیویی، همچنان در کورس رقابت با گوگل و مایکروسافت باقی بماند. به گزارش تکناک، شرکت Zoom Communications به تازگی اعلام کرد که نام خود را از Zoom Video Communications Inc به Zoom Communications Inc تغییر داده […]
دانشمندان دانشگاه ناتینگهام دستاورد بزرگی در زمینه پزشکی ترمیمی داشتهاند. آنها روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانی پیدا کردهاند که در آن، از خون خود بیمار برای ساخت ایمپلنتهای ترمیمی استفاده میشود. به گزارش سرویس اخبار پزشکی و سلامت رسانه فناوری تکنا، بدن انسان به طور طبیعی توانایی ترمیم خود را دارد، اما این توانایی […]
شرکت خودروسازی مرسدس بنز یک سامانه ترمز جدید برای خودروهای الکتریکی اختراع کرده است. به گزارش ایسنا، تقریباً هر خودروی مدرنی در این سیاره از ترمزهای دیسکی استفاده میکند که شامل یک دیسک همراه با لنتهای ترمز و قاب لنت(کالیپر) و بازوی کنترل در هر چرخ است. کالیپر ترمز بخشی از سیستم ترمز دیسکی است […]