اولین پیروزی تاریخی جنگنده اف ۳۵

به گزارش خبرآنلاین، در دهه ۱۹۹۰ میلادی رقابتی داغ برای طراحی و ساخت یک جنگنده تاکتیکی و چند منظوره برای نیروی دریایی و نیروی هوایی آغاز شد که از دل آن اف ۳۵ برنده بیرون آمد اما طرح دیگری هم در میان بود که با نام اف ۳۲ شناخته می‌شود. هواپیمای بویینگ X-۳۲B اولین پروازش […]


به گزارش خبرآنلاین، در دهه ۱۹۹۰ میلادی رقابتی داغ برای طراحی و ساخت یک جنگنده تاکتیکی و چند منظوره برای نیروی دریایی و نیروی هوایی آغاز شد که از دل آن اف ۳۵ برنده بیرون آمد اما طرح دیگری هم در میان بود که با نام اف ۳۲ شناخته می‌شود.

هواپیمای بویینگ X-۳۲B اولین پروازش را در مارس سال ۲۰۰۱ انجام داد و در بازه آزمایشی چهار ماهه ۷۸ پرواز انجام داد که از جمله آنها می‌توان به یک پرواز بین‌قاره‌ای از پایگاه نیروی هوایی ادواردز به ایستگاه هوایی نیروی دریایی Patuxent River اشاره کرد.

این هواپیما با موفقیت توانست با استفاده از سیستم بالابر مستقیم به سیستم پروازی STOVL تغییر حالت داده و نیروی رانش را از نازل کروز هواپیما به نازل‌های بالابر تغییر دهد. هواپیمای X-۳۲B به علاوه توانایی‌اش در شناور ماندن و فرود عمودی را به نمایش گذاشت.

پروازهای آزمایشی در جولای سال ۲۰۰۱ به پایان رسیدند اما در اکتبر همان سال، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هواپیمای Lockheed Martin X-۳۵ به جای X-۳۲ برای تولید و خدمت در ارتش این کشور انتخاب شده است. به این ترتیب اف ۳۵ در اولین نبرد خود به پیروزی رسید.

دیوید تاسی، خلبان سابق A-۷ نیروی دریایی آمریکا درباره اف ۳۲ می‌گوید:« هواپیمای X-۳۲ یک ماه قبل از X-۳۵ وارد عرصه رقابت شد. آماده پرواز بود و به وضوح پیشروی اولیه را داشت.»

– این هواپیما در عین حال ارزان‌تر بود. X-۳۲ طراحی چندان پیچیده‌ای نداشت و ساختار آن ساده‌تر بود و طرح نهایی پیشنهادی که با نمونه اولیه متفاوت بود، بسیار معمولی‌تر به نظر می‌رسید.

درباره رقابت داغ اف ۳۲ و اف ۳۵ بیشتر بخوانید.

۵۸۵۸



خبر آنلاین