علمی که به جنگ و خرابی و برتری‌جویی برسد، علم انسانی نیست

فعالان عرصه ترویج علم معتقدند علمی که به جنگ و خرابی و برتری‌جویی برسد، علم انسانی نیست و زمانی که علم، انسانی شود، در خدمت صلح و توسعه قرار می‌گیرد؛ از این رو انتخاب عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» آگاهانه صورت گرفته است. منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان […]



فعالان عرصه ترویج علم معتقدند علمی که به جنگ و خرابی و برتری‌جویی برسد، علم انسانی نیست و زمانی که علم، انسانی شود، در خدمت صلح و توسعه قرار می‌گیرد؛ از این رو انتخاب عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» آگاهانه صورت گرفته است.

منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این کانون با هدف ارتقای سطح دانش علمی کودکان و نوجوانان ایجاد شده است و در این راستا به‌ویژه در مناطق دور افتاده اقدام به تاسیس کتابخانه می‌کنیم. این کتابخانه‌ها پایگاهی برای ترویج علم و دانش و فرهنگ محسوب می‌شوند.

وی افزود: ما معتقدیم که اگر علم به زبانی گفته نشود که بُن جامعه آن را درک نکنند و مردم نتوانند از آن در زندگی روزمره خود بهره‌مند شوند، مسلما به اهداف ترویج علم نخواهیم رسید. بنابر این این مؤسسه یکی از اعضای انجمن ترویج علم است و ما با همکاری این انجمن سعی کردیم که در طی این سال‌ها با همراهی معلمان روستایی در کنار کار تدریس، برنامه‌های ترویج علم را اجرایی کنیم و آنها را برای دریافت جایزه علم معرفی می‌کنیم.

همایونی، ادامه داد: جامعه‌ای می‌تواند پیشرفت کند و به توسعه پایدار برسد که سطح آگاهی علمی آن ارتقاء یابد و اگر این امر اتفاق نیفتد، ما دچار علم‌زدگی می‌شویم و شبه‌علم در جامعه رونق می‌یابد و توسعه و پیشرفت مد نظر اتفاق نخواهد افتاد.

این فعال حوزه ترویج علم تاکید کرد: در زندگی روزمره شاید همه کارهای ما جنبه علمی داشته باشد، ولی به لحاظ تئوریک و آگاهی علمی تخصصی، آگاهی ذهنی برای ما ایجاد نمی‌کند و با فعالیت‌های انجمن ترویج علم، آن تجربیات علمی به آگاهی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های حوزه ترویج علم با هدف همگانی کردن علم و ارتقای فهم جامعه از علم است، خاطر نشان کرد: در دنیا ترویج علم به یک مساله همگانی تبدیل شده است، به گونه‌ای که شاهدیم با ابزارها و تکنولوژی‌های جدید مانند هوش مصنوعی در زندگی مردم جهان نقش بازی می‌کند و شاید در بخش کوچکی از جامعه ما رخ داده، ولی آگاهی علمی به دنبال نداشته است و شاید اگر این آگاهی علمی رخ می‌داد، خیلی زودتر علم همگانی می‌شد و علم عمیق می‌شد.

همایونی در پاسخ به این سؤال که علم و فناوری چگونه می‌تواند به صلح و توسعه پایدار جوامع کمک کند، یادآور شد: عنوانی که برای روز جهانی ترویج علم انتخاب شده، عنوان درستی است؛ چرا که علمی که به جنگ و خرابی و برتری‌جویی برسد، علم انسانی نیست. علم زمانی که انسانی شود، در خدمت صلح و توسعه قرار می‌گیرد؛ از این رو انتخاب عنوان این روز آگاهانه صورت گرفته است، چون معتقد است اگر علمی هست، برای بهبود زندگی بشر و پیشرفت انسان و به کمال رسیدن انسان است.

وی خاطر نشان کرد: اگر علم به تخریب و کشتار و نابودی برسد و اگر تنها گروه خاصی از نخبگان از علم بهره‌مند شوند، به نظر من علم نیست؛ چون این نوع علم، علمی است که ما را به بهبود و کیفیت بالاتر زندگی رهنمون نمی‌کند.

مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان افزود: در جایی که صلح نباشد، توسعه‌ای نیز رخ نخواهد داد. توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که آرامش در آنجا حاکم باشد. ما نیز به این اعتقاد داریم که زمانی آموزش درست صورت می‌گیرد که آرامش باشد، در غیر این صورت درک درستی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام



Source link