نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
کاوشگر «چاندرایان-۲» هند به دنبال پیشبینی خطر احتمالی برخورد با فضاپیمای «دانوری» کره جنوبی، یک مانور انجام داد تا تغییراتی را در مسیر خود ایجاد کند. به گزارش ایسنا، «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) به تازگی گزارش داده که مدارگرد قمری «چاندرایان-۲»(Chandrayaan-2) این کشور در ماه سپتامبر برای جلوگیری از نزدیک شدن به فضاپیمای «دانوری»(Danuri) کره […]
کاوشگر «چاندرایان-۲» هند به دنبال پیشبینی خطر احتمالی برخورد با فضاپیمای «دانوری» کره جنوبی، یک مانور انجام داد تا تغییراتی را در مسیر خود ایجاد کند.
به گزارش ایسنا، «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) به تازگی گزارش داده که مدارگرد قمری «چاندرایان-۲»(Chandrayaan-2) این کشور در ماه سپتامبر برای جلوگیری از نزدیک شدن به فضاپیمای «دانوری»(Danuri) کره جنوبی مانور داشته است.
به نقل از اسپیس، در گزارش سازمان تحقیقات فضایی هند آمده است که مدارگرد چاندرایان-۲ مدار خود را در ۱۹ سپتامبر افزایش داده تا از نزدیک شدن به دانوری جلوگیری کند. این گزارش خاطرنشان کرد که مانور بعدی در اول اکتبر نیز به چاندرایان-۲ کمک کرده است تا از برخورد احتمالی با مدارگردهای دیگر در اطراف ماه از جمله «مدارگرد شناسایی ماه»(LRO) ناسا جلوگیری کند.
این مانورهای جلوگیری از برخورد در اطراف ماه غیر معمول نیست. چاندرایان-۲، دانوری و مدارگرد شناسایی ماه همگی یک مدار تقریبا قطبی دارند. بنابراین، فضاپیماها بر فراز قطبهای ماه به یکدیگر نزدیک میشوند که خطر برخورد در آنها بسیار زیاد است. «موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی»(KARI) که مدیریت دانوری را بر عهده دارد، تنها در یک سال و نیم گذشته ۴۰ هشدار خطر را از برخورد احتمالی بین مدارگرد شناسایی ماه، چاندرایان-۲ و دانوری دریافت کرد.
چاندرایان-۲ در سال ۲۰۲۱ مدار خود را تغییر داد تا از نزدیکی پیشبینیشده به مدارگرد شناسایی ماه بر فراز قطب شمال ماه جلوگیری کند. سازمان تحقیقات فضایی هند گفت که بدون این مانور، دو فضاپیما در فاصله سه کیلومتری از یکدیگر عبور میکردند.
فضاپیمای دانوری نیز از زمانی که در دسامبر ۲۰۲۲ به مدار ماه وارد شد، حداقل سه بار مانور داد که یکی برای دور شدن از مدارگرد شناسایی ماه و دیگری برای دوری از چاندرایان-۲ و فرار از فضاپیمای ژاپنی «فرودگر هوشمند بررسی ماه»(SLIM) کمی پیش از فرود آن روی ماه در ژانویه بود.
در حال حاضر هیچ پروتکل بینالمللی برای رفع خطرات برخورد وجود ندارد. سه آژانس فضایی ناسا، موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی و سازمان تحقیقات فضایی هند به طور داوطلبانه دادهها را از طریق تبادل ایمیل و تلهکنفرانسها درباره مسیرهای فضاپیمای خود در اختیار یکدیگر میگذارند.
آژانسهای فضایی عمدتا از یک پلتفرم ساختهشده توسط «آزمایشگاه پیشرانش جت» ناسا به نام «MADCAP» استفاده میکنند که خطر برخورد را تخمین میزند و هشدارهایی را میفرستد.
«سویونگ چانگ»(Soyoung Chung) پژوهشگر ارشد مدیریت راهبردی و برنامهریزی موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی طی نشست پایداری فضا در اوایل سال جاری گفت: در حال حاضر هیچ مکانیسم یا پروتکل مشاوره بینالمللی مورد توافق طرفین برای حل چنین خطرات برخوردی وجود ندارد. ما با تجربه خود از عملیات دانوری دریافتیم که برای شناسایی و مدیریت خطر برخورد بین ماموریتهای اطراف ماه، به یک پلتفرم اشتراکگذاری اطلاعات و پروتکلهای بینالمللی مورد توافق طرفین نیاز است.
انتهای پیام
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
امروزه، مسیر موفقیت در دنیای تجارت و کسبوکار به داشتن یک شرکت معتبر و ساختاریافته گره خورده است. ثبت و رتبهبندی شرکتها نه تنها ابزاری برای ایجاد اعتبار و اعتماد در بازار است، بلکه دروازهای به سوی فرصتهای بزرگتر، از جمله مشارکتهای اقتصادی، قراردادهای مهم و مزایای رقابتی، محسوب میشود. اما این فرآیند، اگرچه حیاتی […]
شرکت OpenAI در حال تأمین منابع مالی پروژهای است که درباره اخلاق در سیستمهای هوش مصنوعی تحقیق میکند. به گزارش تکناک، OpenAI با اختصاص کمکهزینه مالی به پروژهای تحقیقاتی، گامی تازه در مسیر بررسی اخلاق در سیستمهای هوش مصنوعی (AI) برداشته است. براساس اسناد سازمان مالیاتی ایالات متحده (IRS)، این کمکهزینه به پژوهشگرانی از دانشگاه […]
در جریان کنفرانس اخیر تغییرات اقلیمی سازمان ملل، پیشنهادی نوآورانه برای وضع مالیات بر صنعت پر مصرف انرژی استخراج ارزهای دیجیتال مطرح شد. این پیشنهاد با هدف تأمین بودجه برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش اثرات زیستمحیطی این صنعت ارائه شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا و طبق گزارش گروه […]
احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کردهاید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریعتر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید. Source link