نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
چند دهه پیش، مایکروسافت تصمیم مهمی گرفت تا نسخهی دوم مرورگر اینترنت اکسپلورر را همراه با سیستمعامل جدید خود در آن زمان یعنی ویندوز ۹۵ منتشر کند. این اقدام در آن دوره برای مایکروسافت طبیعی بهنظر میرسید؛ شناسایی محصول فناوری نوظهور، توسعهی نسخهای از آن و انتشار با قیمتی بسیار کمتر برای جذب سهم بازار. […]
چند دهه پیش، مایکروسافت تصمیم مهمی گرفت تا نسخهی دوم مرورگر اینترنت اکسپلورر را همراه با سیستمعامل جدید خود در آن زمان یعنی ویندوز ۹۵ منتشر کند. این اقدام در آن دوره برای مایکروسافت طبیعی بهنظر میرسید؛ شناسایی محصول فناوری نوظهور، توسعهی نسخهای از آن و انتشار با قیمتی بسیار کمتر برای جذب سهم بازار. اینترنت اکسپلورر ۲ در ۲۷ نوامبر ۱۹۹۵ (۶ آذر ۱۳۷۴) بههمینشکل منتشر شد.
هرچند رویکرد مایکروسافت در انتشار اینترنت اکسپلورر میان شرکتهای بزرگ عادی بود، اما سازندهی ویندوز انتظار نداشت واکنش شدید رقبا و در نهایت شکایتهای حقوقی و تحقیقاتی ازطرف دولت ایالاتمتحده را بهدنبال داشته باشد. این رویدادها سرانجام به آنچه امروز به عنوان «اولین جنگ مرورگرها» شناخته میشود، ختم شد.
برای درک اولین جنگ مرورگرها، باید بدانید اینترنت در اواسط دههی ۹۰ چگونه کار میکرد. در آن زمان، مرورگر اصلی وب در آمریکا Netscape Navigator بود که برخلاف مرورگرهای امروزی رایگان منتشر نمیشد. نتاسکیپ ابتدا برای استفادهی شخصی، دانشگاهی و سازمانهای غیرانتفاعی رایگان بود، اما با افزایش محبوبیت، این سیاست تغییر کرد و هزینهی اشتراک مرورگر مذکور بهازای هر کاربر ۹۹ دلار تعیین شد.
XDA
نتاسکیپ نویگیتور بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ رشد کرد و روی اکثر سیستمهای عامل اصلی دردسترس بود. این مرورگر تقریباً در هر خانه و محل کار آمریکایی وجود داشت. اما روند مذکور با تصمیم مایکروسافت برای انتشار اینترنت اکسپلورر ۲ بهصورت رایگان همراه ویندوز ۹۵ بهکلی تغییر کرد.
مایکروسافت قبلاً اینترنت اکسپلورر ۱ را بهعنوان بخشی از بستهی Windows 95 Plus! و افزونههای دیگر ارائه کرده بود، اما اینبار شرایط متفاوت بود. با انتشار اینترنت اکسپلورر ۲، غول فناوری اهل ردموند عملاً دسترسی رایگان به اینترنت را برای هرکسی که کامپیوتر ویندوزی داشت فراهم کرد. این اقدام با نارضایتی شدید نتاسکیپ مواجه شد.
بهنوشتهی XDA، نتاسکیپ با داشتن ۹۰ درصد سهم بازار مرورگرها، مدعی شد که مایکروسافت درحال ایجاد انحصار است. این ادعا هرچند از دیدگاه رقابتی عجیب بهنظر میرسید، اما اشتباه نبود. هر بازاری که مایکروسافت وارد آن میشد، در نهایت به انحصار این شرکت درمیآمد. این موضوع با افشای ایمیلهای داخلی مایکروسافت تأیید شد؛ جاییکه بیل گیتس بهطور خاص به رقابت با نتاسکیپ اشاره کرده و تیم محصول را تحت فشار قرار داده بود تا اینترنت اکسپلورر را به تولیدکنندگان رایانه ارائه دهند و به گفتهی خودش «نتاسکیپ را خفه کنند».
اینترنت اکسپلورر و نتاسکیپ نویگیتور رقابت شدیدی را در بازار مرورگرها تجربه کردند. نتاسکیپ بهمرور زمان مرورگر خود را رایگان کرد و مجموعهای از برنامههای جانبی را به آن افزود تا کاربران را جذب کند، اما این تلاشها فایدهای نداشت. با گذشت زمان و فروش هر کامپیوتر ویندوزی جدید، محبوبیت اینترنت اکسپلورر بیشتر و سهم بازار نتاسکیپ کمتر شد.
نتاسکیپ تا سال ۱۹۹۸ هنوز حدود ۳۰ درصد از سهم بازار مرورگرها را در اختیار داشت، اما پیشبینیهای سالانه نشان میداد که این شرکت توانایی رقابت با اینترنت اکسپلورر را ندارد؛ مرورگری که بهصورت پیشفرض روی اکثر سیستمعاملها وجود داشت و حتی در کامپیوترهای اپل نیز دردسترس بود. در همین سال، با اوجگیری حباب داتکام، نتاسکیپ تصمیم گرفت تنها گزینهی باقیمانده را انتخاب کند. در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸ (۳ آذر ۱۳۷۷)، شرکت AOL موفق شد نتاسکیپ نویگیتور را با مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلار خریداری کند و این معامله سال بعد نهایی شد.
مرورگری که به نام نتاسکیپ نویگیتور شناخته میشد پس از رفتن به زیر چتر AOL بهتدریج از بین رفت. جالب اینکه در سال ۲۰۰۸، مایکروسافت شرکت و تمامی پتنتهای آن را با پرداخت فقط یک میلیارد دلار خریداری کرد و یک سال بعد آن را به فیسبوک فروخت. بههرحال، میراث نتاسکیپ همچنان زنده ماند و پیشاز فروش، خالق نرمافزار مذکور کد منبع آن را در اینترنت منتشر کرد و کاربران با بهروزرسانیهای مختلف، مرورگری ساختند که امروزه بهعنوان «موزیلا فایرفاکس» میشناسیم.
در همان سالی که نتاسکیپ بهفروش رفت، مایکروسافت بهدلیل نقض قوانین ضدانحصار به دادگاه کشیده شد. نتیجهی این دعوی حقوقی، تأیید انحصاریبودن مایکروسافت بود. دادگاه حکم داد که سازندهی ویندوز باید به دو شرکت مجزا تقسیم شود؛ یکی برای ساخت سیستمعامل و دیگری برای توسعهی مرورگرهای وب.
البته تجزیهی مایکروسافت هرگز رخ نداد. این شرکت به حکم تجزیهی واحد سیستمعامل و مرورگر اعتراض کرد و پساز چند سال دعوی حقوقی، تقریباً بدون آسیب جدی از دادگاه خارج شد و فقط جریمهای جزئی برای آن درنظر گرفته شد. سرانجام، در سال ۲۰۰۵، مایکروسافت طعم رقابت شدید را چشید؛ زمانیکه اینترنت اکسپلورر بهدلیل رقابت با گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس (نسل جدید نتاسکیپ)، کنترل بازار را از دست داد و وارد دومین جنگ مرورگرها شد.
Source link
این مطلب بدون برچسب می باشد.
با گذشت ۴۱ سال از معرفی اولین نسل ساعت دیجیتال جیشاک کاسیو، اکنون جدیدترین مدل این محصول با طراحی الهامگرفته از نسخهی اصلی رونمایی شد. ساعت جدید جیشاک DW-5000R ازنظر ظاهری تقریباً به مدل اصلی DW-5000C شباهت دارد که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد و حتی طول و محل فرورفتگی روی بند ساعت نیز مشابه […]
طراح و هنرمند خلاقی با نام خوزه ونگ با الهامگرفتن از ایموجی کفش در گوشی آیفون، کفش ورزشی جدیدی با نام Shoe 1 خلق کرده است. به گزارش تکناک، طراح مشهور، خوزه ونگ، بهتازگی اموجی معروف کفش ورزشی اپل را به کفش واقعی تبدیل کرده است. این کفش ورزشی با نام Shoe 1 عرضه شده و ۲۱۹/۹۰ قیمت […]
با افزایش روزافزون خودروهای مجهز به سیستمهای کمکراننده در جادهها، نگرانیها درباره ایمنی این فناوری نیز رو به فزونی گذاشته است. این سیستمها که قرار است رانندگی را ایمنتر کنند، به نظر میرسد در برخی موارد باعث حواسپرتی رانندگان شده و احتمال وقوع تصادفات را افزایش میدهند. به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، […]
دنیای علم و فناوری امروز پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳ راوی اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر میگذرانیم. به گزارش ایسنا، جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، خبرهای گوناگونی برای ما داشت که در این بسته خبری به گزارش خلاصهای از آنها خواهیم پرداخت. از تصویری […]